הבוקר (שלישי) התפרסם דירוג ESG לשנת 2024, מטעם ארגון 'מעלה' לאחריות תאגידית. הדירוג השנה מציג קריטריונים מעודכנים ומאתגרים בתחומי גיוון, שוויון מגדרי, איכות הסביבה וניהול ESG (סביבתי, חברתי וממשלתי) בניהול הכספים בחברות הפיננסים. הוא פורסם בטקס פתיחת יום המסחר בבורסה לני"ע בתל אביב.

בין הנתונים שהדירוג מציג השנה, ניתן לראות את הקפיצה בסך התרומות בשנת 2023: 650 מיליון שקלים ביחס ל-450 מיליון שקלים ב-2022, עלייה של 15% בהתנדבות ומעטפת רחבה של תמיכה שגיבשו החברות לתמיכה בעובדיהם על רקע מצב החירום.   

בטקס בו נודעו נתוני הדירוג נכח גם נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שחזר על עמדתו בעניין התקציב לשנת 2025: "צריך לעשות התאמות בתקציב – התאמות בסדר גודל של 30 מיליארד שקלים. נדרשים צעדים כואבים ולא פופולריים כדי להתמודד עם האתגרים הכלכליים של המלחמה".

מומו מהדב, אמיר ירון (צילום: יעל צור)
מומו מהדב, אמיר ירון (צילום: יעל צור)

בין החברות המובילות השנה בדירוג: בנק הפועלים, כלל ביטוח, ICL, תנובה, שטראוס גרופ, אמדוקס, התעשייה האווירית, לוריאל ישראל, בזק, צים, מקורות ונטפים. בדירוג הגיוון והמגדר מובילות אסם-נסטלה, טמבור, ביטוח ישיר, בנק מזרחי-טפחות, אסותא ובנק דיסקונט.  

דירוג ESG בוחן ממשל תאגידי, היבטים אתיים בתהליכים עסקיים, גיוון והכלה ועוד נושאים רבים. השאלון, שנקבע על ידי ועדה ציבורית, מבוסס על דיווח החברה באישור המנכ"ל ובקרב כ-50% מהחברות גם על ידי בקרה חיצונית.

בדירוג 2024 משתתפות כ-155 חברות מסקטורים שונים ובהם: תעשייה, מזון, נותני שירותים, היי טק, תעשיות כבדות, בנקאות ופיננסים, תעשיות ביטחוניות, פרמצבטיקה, תשתיות, אנרגיה מתחדשת, פודטק ועוד. מחזורן הכספי של החברות המדורגות עומד על כ- 460 מיליארד שקלים והן מעסיקות יחד למעלה מ–270,000 עובדים.