בראיון עם מנכ"ל נמל אילת גדעון גולבר, מספר גולבר כי הוא נאלץ לפטר עובדים בשל המשבר המתמשך בים האדום ובנמל אילת. הנמל נמצא במצב חסר תקדים הנובע מפעולות הטרור שמפעילים המורדים החותים, ובשל כך עומד בפני פיטורי ענק של עובדי הנמל.

גולבר פותח ומדגיש: "נמל אילת הוא השער הדרומי של מדינת ישראל, למזרח הרחוק לאוסטרליה ולאפריקה. מטבע הדברים כל הסחורות שמגיעות לנמל ויוצאות מהנמל הם לכיוון של המזרח הרחוק אוסטרליה שלא מצריך מעבר בתעלת סואץ".

אך הנסיבות השתנו מספר המנכ"ל, "בשלהי נובמבר, המצב השתנה לחלוטין כאשר המורדים החותים חטפו אונייה של חברת NYK, חטפו את צוות האונייה וסגרו את נתיב השייט. נמל אילת הפסיק את פעילותו". גולבר מסביר: "כל הפעילות פסקה בגין העובדה שאוניות לא יכולות לעבור מכל כיוון כדי להגיע לנמל אילת, גם לא לעבור לכיוון אירופה דרך תעלת סואץ. לכן הנמל הפסיק את פעילותו וההכנסות פסקו."

"טוב מאוחר מאף פעם": עוזי רבי מסביר - זו המשוואה החדשה שישראל הציבה
צביקה יחזקאלי טוען: זה המסר של סעודיה והאמירויות אחרי התקיפה הדרמטית
התגובה המהירה של החות'ים: מערכת החץ יירטה טיל ששוגר מתימן לאילת

מצב זה גרם להפסדים כלכליים עצומים לנמל אילת. "יש הרבה מאוד אנשים שאתה מדבר על הפסדים של נמל חושבים שזה סוג של בכיינות," הוא מצר ומדגיש: "אין כוונה ואין שום רצון לבכות, הרי חיי החיילים והחטופים שלנו יותר חשובים מכל כסף שעליו אנחנו מדברים."

גולבר היה שמח "שמדינת ישראל תעשה פעולה כנגד החותים וכנגד האיראנים כדי לבטל את החסימה של נתיב השייט ולפתוח אותו לגמרי שנמל אילת ימשיך להתחרות בנמלי הים התיכון". אך הוא מבין ש"יש לנו מלחמות בכמה חזיתות נוספות אם לבנון עזה יהודה ושומרון ולכן ישראל שמה בצד יותר את הסגירה של הנתיב ומאפשרת ונותנת אפשרות למדינות הקואליציה לפעול". אך בצער הוא מציין ש"מדינות הקואליציה לא עושות דבר".

הספינה שהותקפה על ידי החות'ים (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
הספינה שהותקפה על ידי החות'ים (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

בינתיים, הנמל הפחית פעילותו ומתמודד עם הוצאות כבדות ללא הכנסות. גולבר משתף אותנו: "העובדה שלא מנסים לפתוח את נתיב השייט גורם לכך שנמל אילת כבר שמונה חודשים לא עובד, נמל זה עסק שהוא מבוסס על ידיים עובדות , בנמל אילת יש 110 עובדים ישירים בתפעול יש עוד בין 40 ל-100 עובדי אבטחה תלוי בפעילות שהם עובדים של הנמל ויש מסביב לנמל עוד 250-300 אנשים שמועסקים בעבודה לא ישירה עם הנמל. מהרגע שהעבודה פסקה בעצם הכול פסק , יש לנו הוצאות שכר יש לנו מיסים יש לנו ארנונה יש לנו כל מיני פעולות חשמל כאשר אין לנו הכנסות יש לנו רק הוצאות".

"נמל אילת עובד על פי כתב ההסמכה ולכן אנחנו מחויבים לספק שירותים מינימליים", מבהיר גולבר ומפרט: "הכשירות המינימלית היא בסביבות 35-40 עובדים ולא 110 עובדים."

ההפסדים הכלכליים בנמל אילת הם עצומים. "אין ספק שכל עסק כלכלי לא יכול להרשות לעצמו להפסיד כל חודש בין 6 ל-10 מיליון שקל," מציין גולבר ומוסיף: "אנחנו כבר שמונה חודשים סוחבים על כתפנו את עלויות השכר, המיסים, הארנונה והחשמל, עם הפסדים שנאמדים בכ-50 מיליון שקלים."

גולבר מדגיש כי המדינה לא מסייעת. "אנחנו לא מבקשים כסף, אנחנו מבקשים לאפשר לנמל לעבוד", הוא אומר. "היינו מעדיפים שעובדי הנמל יצאו לחל"ת, מדינת ישראל תשלם 70 אחוז מהשכר בחל"ת וככה אנחנו משמרים את העובדים. לצערנו הרב אין לנו בהסכמים הקיבוציים חל"ת".

נתניהו, דרעי, גולדקנופף, סמוטריץ', בן גביר (צילום: דוברות הכנסת,יונתן זינדל, פלאש 90,אמיל סלמן/הארץ,דוברות הכנסת נועם מוסקוביץ' )
נתניהו, דרעי, גולדקנופף, סמוטריץ', בן גביר (צילום: דוברות הכנסת,יונתן זינדל, פלאש 90,אמיל סלמן/הארץ,דוברות הכנסת נועם מוסקוביץ' )

בהיעדר פתרון ממשלתי, נאלץ נמל אילת להתחיל בתהליך הכואב של פיטורים קולקטיביים. "מאחר ואנחנו לא מקבלים תשובות, לא ממשרד האוצר, למרות שמשרד התחבורה מנסה לעזור ולתמוך אבל בסוף הכסף אצל האוצר, אנחנו נאלצים להתאים את רמת ההכנסות לרמת ההוצאות," מסכם גולבר.

כאמור, נמל אילת, שהיה במשך שנים שער כלכלי חשוב לישראל, נמצא כעת במצב קריטי. האתגר המרכזי בנוגע אליו שעומד לפתחה של הממשלה הוא למצוא פתרון שיאפשר לנמל לשוב ולפעול ולשמור על עובדיו.