הממשלה אישרה היום (ראשון) את הצעת שר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳, לאפשר לשכירים ועצמאיים למשוך כספים מקרן השתלמות בשיעור מס מופחת, במקום בשיעור מס שולי. על פי החוק, ההטבה תחול עד סוף שנת 2024.

השכר הממוצע במשק זינק: כמה הרוויחו בהייטק וכמה בתחום שלכם?
הבירוקרטיה קרעה את ענף הבנייה: "העובדים הזרים נעלמים והאתרים עומדים ריקים"

במצב החוקי הקיים, סכומים שמשך שכיר או עצמאי מחשבונו בקרן השתלמות, לרבות הפרשי הצמדה, וכן ריבית ורווחים אחרים, פטורים ממס רק אם חלפו שש שנים ממועד התשלום הראשון, או שלוש שנים, אם מדובר בעובד שהגיע לגיל פרישה. אם הכספים נמשכו לפני המועדים האלה, המשיכה מחויבת בתשלום בשיעור המס השולי על הכספים שנמשכו.

על פי הצעת החוק, במקום המס השולי, יחול שיעור מס של 15% (ובמקרה של יחיד שהגיע לגיל פרישה – 7.5%), לכל היותר, על סכומים שנמשכו לפני מועד קבלת הפטור. ככל שמועד המשיכה קרוב לתקופה הקבועה בדין למשיכה פטורה ממס, שיעור המס שיחול יהיה נמוך יותר. 

כך, לדוגמה, יחיד שלא הגיע לגיל הפרישה ויבקש למשוך כספים שלוש שנים לאחר מועד התשלום הראשון, ישלם מס בשיעור של 7.5% על הכספים שנמשכו. 

טובת הציבור – האינטרס היחידי?

אף כי בממשלה אומרים כי הסיבה למהלך היא סיוע למשקי הבית העובדים לאור הקשיים הכלכליים שנובעים מהמלחמה, מומחים טוענים כי ייתכן שטובת הציבור היא לא האינטרס העיקרי של האוצר במהלך. ייתכן שמאחורי הניסיון לעודד אזרחים לפדות חיסכון משתלם כל כך, עומד גם רצון להטיב עם קופת המדינה?

דניאל שבקס, מנכ"ל "הירשוביץ פיננסים", שמספקת שירותי מחקר וניהול נכסים פיננסים, מודאג מהמהלך: "הרבה פעמים, כשאנשים מקבלים הטבה או הנחה מסוימת במס, הם חושבים שאולי הם מפספסים הזדמנות ולוקחים את הכסף בלי להבין את המשמעות. קרן השתלמות היא חיסכון מצוין שאמור לשמש אותנו בטווח הבינוני-ארוך, ואופטימלית להיכנס לחיסכון הפנסיה. ה'הטבה' הזו עלולה להביא למצב שאנשים ישברו את החיסכון וייקחו את ההזדמנות עבור יציאה לחופשה, למשל". 

"חשוב לזכור", אומר שבקס, "קרן השתלמות היא מוצר טוב משום שהיא פטורה לגמרי ממס רווחי הון, כשהיא נמשכת במועד הנכון. למשוך את החיסכון מוקדם יותר עדיין יחייב אותנו בתשלום מס בלאו הכי, גם אם מופחת. למה לא להתאפק וליהנות יותר מהטבה פטורה ממס לחלוטין?".

"ייתכן שיש אמת בטענות כי מדובר במהלך שנועד להטיב עם קופת המדינה. במסלול רגיל של קרן השתלמות, המדינה לא מרוויחה דבר, וכך היא תקבל מס. אף כי הוא יהיה בשיעור נמוך יותר, היא עדיין תקבל מס, יותר מאשר שהייתה מקבלת על משיכת קרן בחלוף שש שנים. דרך לפתור את העניין הייתה יכולה להיות בקשת הוכחה מהמבקשים למשוך את החיסכון לפשר הסיבה, בין אם אבטלה או מצב רפואי, כדי לוודא שלא מושכים סתם".

חיסכון משמעותי ותגמול לעובדים

קרנות ההשתלמות נחשבות למסלול חיסכון מבוקש מאוד משום שהן פטורות ממס על הפקדות המעסיק מתחילת החיסכון ועד סופו. במקור, הקרונות נועדו לשמש את העובדים למימון השתלמויות, כמו למשל כנסים מקצועיים, אך כיום היא משמשת בעיקר כאפיק חיסכון כללי לטווח בינוני, האפיק היחיד שלא לטווח ארוך, וכזה שנותר פטור ממס.

למעשה, מדובר בהטבה מתגמלת למדי, שהרי אין חובה על המעסיק לתת אותה, והשיעור הנפוץ לניכויים מטיב מאוד עם החוסכים: 2.5% לניכוי מהעובד ו-7.5% של הפרשת המעסיק.