פתיחת שבוע המסחר במטבע חוץ: הטלטלה הבוקר (שני) בשווקי העולם, בשילוב חוסר הוודאות והמתיחות הביטחונית בישראל, הביאו את השקל לצנוח ולהיחלש מול הדולר והאירו.  

הדולר, שלאחר הנפילה בוול סטריט והחשש ממיתון בארה"ב ביום שישי, הציג ירידה ביחס למטבעות אחרים בעולם - עולה ביחס לשקל ונסחר הבוקר סביב 3.83 שקלים. האירו מתחזק בשיעור גבוה אפילו יותר, ונסחר סביב 4.18 שקלים. הבוקר נפתח שבוע המסחר בנפילות חדות במיוחד בבורסות ברחבי העולם.

הדולר אמריקאי מול השקל ישראלי (צילום: Tradingview)
הדולר אמריקאי מול השקל ישראלי (צילום: Tradingview)

כך למשל בבורסת אסיה - בה הנפילות החדות ביותר נרשמות ביפן, עם צניחה של מדד הניקיי בבורסת טוקיו ב-12% לשפל של שבעה חודשים. המסחר בבורסה בדרום קוריאה הופסק לאחר ירידה של 7.8% במדד. לאחר הנפילות החדות בשווקים בעולם, ובפרט באסיה ובוול סטריט - הנפילות מגיעות הבוקר גם לבורסת תל אביב.  מדד ת"א 35 יורד ב-2.8%, מדד ת"א 90 ב-3% ות"א 125 ב-2.8%. מדד הבנקים יורד ב-2%, ת"א נפט וגז ב-2.2% ומדד הנדל"ן ב-2.4%.

"פרמיית הסיכון של ישראל עלתה בחדות בשבוע שעבר לאור המאורעות הביטחוניים", אומר מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, בשיחה עם מעריב, "העלייה של הפרימיה בשווקים הפיננסיים באה לידי ביטוי בכל מני פרמטרים, בין היתר בשינוי שער הדולר. כך למשל, כשהכותרות מבשרות על סבירות לעסקה להשבת החטופים - השקל מתחזק, אבל אי ודאות ביטחונית וחשש מהסלמה רב זירתית מובילות להיחלשותו. 

"אומנם בטווח הקצר, כל עוד המלחמה מתרחשת, השקל צפוי להיות חלש - בטווח הארוך הוא צפוי להתחזק. היחלשות השקל מול הדולר צפוי להשפיע על תחומים רבים בחיי הצרכן - כך למשל בכל המוצרים המיובאים".

טלטלה פקדה את השווקים והבורסות ברחבי העולם. לאחר שבאסיה, באירופה ובתל אביב חלו ירידות חדות במדדים המובילים, גם בוול סטריט נפתח שבוע המסחר בצניחה חופשית: מדד נאסד"ק צונח ביותר מ-5%, S&P 500  יורד ב-4%, דאו ג'ונס ב-2.7%.

הסערה הזו, בשילוב חוסר הוודאות והמתיחות הביטחונית בישראל, הביאו את השקל לצנוח ולהיחלש מול הדולר והאירו. הדולר, שלאחר הנפילה בוול סטריט והחשש ממיתון בארה"ב ביום שישי, הציג ירידה ביחס למטבעות אחרים בעולם - עולה ביחס לשקל ונסחר הבוקר סביב 3.83 שקלים. האירו מתחזק בשיעור גבוה אפילו יותר, ונסחר סביב 4.18 שקלים. 

הבוקר נפתח שבוע המסחר בנפילות חדות במיוחד בבורסות ברחבי העולם. כך למשל בבורסת אסיה - בה הנפילות החדות ביותר נרשמות ביפן, עם צניחה של מדד הניקיי בבורסת טוקיו ב-12% לשפל של שבעה חודשים. המסחר בבורסה בדרום קוריאה הופסק לאחר ירידה של 7.8% במדד.

הנפילות הגיעו גם לבורסת תל אביב. מדד ת"א 35 ירד ב-2.8%, מדד ת"א 90 ב-3% ות"א 125 ב-2.8%. מדד הבנקים ירד ב-2%, ת"א נפט וגז ב-2.2% ומדד הנדל"ן ב-2.4%. זירת המטבעות המבוזרים חטפה גם היא. שוק הקריפטו העולמי איבד היום כ-500 מיליארד דולר מערכו. הביטקוין צנח ביותר מ-12%. 

לנפילה הזו שתי סיבות עיקריות: האחת היא נתוני כלכלה ותעסוקה מאכזבים שהוצגו בסופ״ש בארה״ב. העובדה שהם נמוכים מהמצופה מגבירה מאוד את החשש ממיתון במדינה ומביאה לירידה בשווקים. הסיבה השנייה היא הבנק המרכזי ביפן, שהעלה את הריבית בעוד בשאר העולם מורידים אותה. הדבר הוביל להתחזקות היין היפני וכתגובת שרשרת, גם לנפילות שאנחנו רואים הבוקר.

"פרמיית הסיכון של ישראל עלתה בחדות בשבוע שעבר לאור המאורעות הביטחוניים", אומר מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, בשיחה עם מעריב, "העלייה של הפרימיה בשווקים הפיננסיים באה לידי ביטוי בכל מני פרמטרים, בין היתר בשינוי שער הדולר. כך למשל, כשהכותרות מבשרות על סבירות לעסקה להשבת החטופים - השקל מתחזק, אבל אי ודאות ביטחונית וחשש מהסלמה רב זירתית מובילות להיחלשותו".

"אומנם בטווח הקצר, כל עוד המלחמה מתרחשת, השקל צפוי להיות חלש - בטווח הארוך הוא צפוי להתחזק. היחלשות השקל מול הדולר צפוי להשפיע על תחומים רבים בחיי הצרכן - כך למשל בכל המוצרים המיובאים".