"אני יליד הארץ, ואין לי מילה טובה להגיד על המצב היום. אנחנו בתחתית שבתחתית, ומכאן אפשר רק לעלות. אנחנו במצב קשה מבחינה פוליטית, דיפלומטית, ביטחונית וכלכלית. ללא שינוי פוליטי - כלום לא ישתנה", כך אומר דן פרופר בן ה־83, יו"ר אוסם לשעבר.

לדבריו, "אם המצב יימשך, אנחנו עלולים להתדרדר לשפל נוסף. כבר רואים את מצב ההייטק, שנחלש מבחינת היקף ההשקעות, וכמות האנשים שעזבו את הארץ. אני מאוד מקווה שהמשק ייחלץ ממצבו ושהמדינה תחלץ ממצבה".

יואב קיש במסר ברור: "אם סמוטריץ ובן גביר יחליטו לפרוש, שיתכבדו ויפרשו"
סער הציב דרישה אחת, נתניהו ורעייתו סירבו והמגעים על סף פיצוץ | דיווח

"לצערי, הכלכלה מוזנחת, אין תקציב מתאים, ובכלל - תשומת הלב למשק לא קיימת", הוא מוסיף. "זה מכביד מאוד על ההשקעות הזרות ויש לי שיחות בנושא עם הרבה משקיעים. הכלכלה לא יכולה להתפתח ללא פתרונות פוליטיים או ביטחוניים וללא ידיעה ברורה של המצב".

בתשובה לשאלה על אחריות תעשיית המזון והסקטור הפרטי ליוקר המחיה ולהעלאות המחירים הוא מוסיף: "הממשלה אחראית לרוב ההתייקרות במשק בגלל התייקרות הארנונה, החשמל, המים ועוד. הממשלות באירופה מסבסדות את החקלאי כדי שהתוצרת תהיה יותר זולה. בישראל אין סיוע לחקלאי. ולא רק זה: מחירי המים והעבודה יקרים יותר ואת הפער משלם הצרכן. בממשלה יודעים מצוין את כל זה, אבל נוח יותר לזרוק את זה עלינו. טוענים שאין תחרות, ואני אומר שיש תחרות פתוחה, וגם היבוא חופשי יחסית".

פירות וירקות בשוק. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אבשלום ששוני)
פירות וירקות בשוק. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אבשלום ששוני)

פרופר מונה סיבות נוספות ליוקר המחיה בישראל: "אחת מהן היא המע"מ הגבוה בצורה קיצונית. בעוד שכאן המע"מ עומד על 17%, באירופה המע"מ הממוצע על מזון הוא 7%־8%. איך בכלל אפשר להשוות? העלות של הכשרות אינה נוגעת להעסקת המשגיח בלבד. בישראל אני נאלץ להשבית את מפעל המזון משישי בצהריים עד מוצאי שבת. זה גורם לי להפסד של כ־25% על ההון המושקע. באירופה זה לא קיים, ויש דוגמאות כמו המכס על חלק מחומרי הגלם".

לרפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" של שר הכלכלה ניר ברקת הוא מתייחס לראשונה ואומר: "השוואת תקנים מקומיים למקובל באירופה היא בעיקרון דבר טוב, אם הוא נעשה בצורה מושכלת. אני עדיין לא יודע איך עושים את זה. חלק גדול מהמוצרים לא ייכלל ברפורמה. רוצה רפורמה אמיתית? תשווה עוד היום את המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים למקובל באירופה. אני לא מבין למה יהודי מדלת העם צריך לשלם 17% על הלחם, מזון התינוקות והמים שהוא שותה. זאת שערורייה. אמרתי את זה בזמנו לשרי האוצר והתעשייה".

הראיון המלא עם דן פרופר יפורסם מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"