בהתאם לתחזיות, מדד המחירים לצרכן עלה בחודש יולי ב-0.6%, כך פרסמה היום (חמישי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. משמעות הדבר היא שהאינפלציה, כלומר עליית המחירים ב-12 החודשים האחרונים (יולי 2023 עד יולי 2024) הגיעה ל-3.2%. כזכור, הרף העליון של טווח היעד של בנק ישראל הוא 3%.

100 קטעי מנהרות וקרבות ירי: פרטים חדשים על הפעילות ברפיח
אזרחית רוסיה הורשעה בבגידה בגין תרומה לאוקראינה: זה העונש שנגזר עליה   

מדד המחירים לצרכן יולי 2024 (צילום: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)
מדד המחירים לצרכן יולי 2024 (צילום: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)

משמעות הנתונים הללו הם המשך העלאות המחירים, שמשקפים את השפעת המלחמה על יוקר המחיה. עליות מחירים בולטות הורגשו במספר תחומים, בהם ירקות ופירות שעלו ב-3.2%, תרבות ובידור שעלה ב-1.8%, דיור ותחזוקת הדירה שעלו ב-0.8%, ומזון ותחבורה שעלו ב-0.5%. הלבשה והנעלה שירד ב-2.4% וריהוט וציוד לבית שירד ב-0.6%. לעומתם, ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הלבשה והנעלה שירדו ב-2.4% וריהוט וציוד לבית שירד ב-0.6%.

שכר הדירה טיפס ב2.6% עבור שוכרים שחידשו חוזה, ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 3.4%.

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון (צילום: אמיר ירון)
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון (צילום: אמיר ירון)

נמצא כי מחירי הדירות קפצו בחודשים מאי-יוני ב-0.7% לעומת אפריל-מאי. עליות מחירים נרשמו בכל המחוזות: ירושלים (0.7%), צפון (1.5%), חיפה (1.2%), מרכז (0.6%), תל אביב (0.5%) ודרום (0.2%). בהשוואה שנתית של מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מאי-יוני 2024 בהשוואה למחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מאי-יוני 2023 עולה כי מדד מחירי הדירות השנתי עלה ב-4.7%.

״מדד המחירים לצרכן מפורסם בתקופה שהקישור בינו למדיניות הריבית מוגבל״, אמר רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, ״זאת משום שהסביבה המדינית-ביטחונית המורכבת והגירעון הגדל והולך בתקציב המדינה (יחד עם היעדר דיונים על תקציב 2025 עד כה) גם כך לא יאפשרו לבנק ישראל לשקול הורדה של הריבית בחודשים הקרובים, ודאי לא הורדה משמעותית, וזאת למרות שבמדינות מפותחות אחרות הריביות החלו לרדת לאיטן, או תרדנה בקרוב״.

״הנתון שפורסם היום רק יקשה על הריבית לרדת ומצטרף למגבלות האחרות וכן לתנודתיות החדה בשער השקל״, המשיך מנחם, ״מדובר שוב בחציית הרף העליון של יעד האינפלציה. חשוב לציין כי במבט לארבעת החודשים האחרונים נרשמה האצה של קצב האינפלציה בהשוואה לחודש יוני, כך שגם המגמה השולית שלילית. נתון זה מרכזי מבחינת בנק ישראל. בשורה התחתונה, אין בשורות חיוביות מהמדד. רוב סעיפיו עלו ולא מדובר בגורם אחד או שניים שמשכו כלפי מעלה. לא מסתמנת התמתנות קרובה״.