כלכלני ענק הבנקאות הבינלאומי דויטשה בנק מעריכים שגובה הריבית של בנק ישראל לא ישתנה ויעמוד גם היום, בפעם החמישית ברציפות, על 4.5% לשנה. הפעם האחרונה שבה הופחתה הריבית ב־0.25% הייתה בינואר 2024.

לנוכח הנתונים השונים, כלכלני הבנק מרחיקים לכת ומשנים את תחזית הבסיס שהביאה בחשבון הפחתת ריבית של 0.25% עד סוף 2024. "אנו רואים כעת סיכוי נמוך יותר של בנק ישראל להוריד ריבית עד סוף השנה", קובעים בדויטשה בנק. עד סוף 2024 יתקבלו שתי החלטות ריבית נוספות, האחת ב־9 באוקטובר והחלטה אחרונה ב־25 בנובמבר.

בענק הבנקאות הבינלאומי מונים ארבע סיבות לאי־הורדת הריבית היום. הראשונה, אי־ודאות גיאופוליטית מוגברת על רקע שיחות מתמשכות על הפסקת אש בעזה ועליית המתח בגבול הצפון. השנייה, פרמיית סיכון גבוהה עקב הגירעון התקציבי העולה והצורך בקיצוצי תקציב משמעותיים שאינם מתבצעים.

השלישית, סביבה אינפלציונית עולה, החוצה את הקצה העליון של הציפיות (3% לשנה). הרביעית, תנודתיות בשווקים הפיננסיים, המאיימת על יציבות מקרו־כלכלית, שאליה עלולה להתלוות הורדת דירוג האשראי. כל אלה צפויות להיות סיבות מספיקות להחלטתו של הבנק להמתין.

הריבית לא תשתנה אף שהפעילות הכלכלית ממשיכה להישאר מתחת לפוטנציאל הצמיחה שלה ברבעון השני. בבנק מסבירים שהאינפלציה העולה, במיוחד ביולי, שזינקה לקצב שנתי של 3.2%, נותרה דאגה מרכזית עבור בנק ישראל.

כלכלני הבנק: "נתוני יולי חשפו שהפרעות באספקה ותנאי הביקוש שחוזרים לתבנית נורמלית יותר - מפעילים לחץ כלפי מעלה על מחירי הצרכן. האינפלציה של מזון ודיור עולה על הציפיות. התאמנו את תחזית האינפלציה בסוף 2024 ל־3.3%, ואנו מצפים ללחץ כלפי מעלה באינפלציה".

לדבריהם, "תחזית הבנק הציגה גם מדיניות מוניטרית זהירה בשל מצב המלחמה והשלכותיו על הכלכלה. נגיד הבנק פרופ' אמיר ירון הדגיש את נקיטת עמדת הזהירות בנוגע למדיניות המוניטרית והתייחס להתפתחויות האינפלציה כקלט מרכזי לקבלת החלטות. לכן העמדה הנוכחית בנוגע לריבית תהיה נכונה לפחות בטווח הקצר".

בדויטשה בנק סבורים ש"אם נראה ירידה בעצימותו של העימות הצבאי במהלך 2024, אנו סבורים כי נראה ריבאונד בפעילות הכלכלית ברבעון הראשון, ולאחר מכן בשל הירידה בהגבלות על המשק ושחרור אנשי מילואים משירות צבאי. אנו צופים גידול של 1.8% בתוצר בשנת 2024".