זה קרה לפני תשעים וחמש שנה, בסתיו 1929, זמן קצר אחרי פרעות תרפ"ט. השפל הגדול בארצות הברית החל. לכאורה אירוע מקומי, אירוע מיקרו־כלכלי שנבע ממדיניות מרחיבה של הבנק המרכזי, הפדרל ריזרב, אך הפך מהר מאוד לאירוע מאקרו כלכלי שנודעה לו השפעה רבה על הגורמים שהביאו לפרוץ מלחמת העולם השנייה, בה נרצחו ונהרגו עשרות מיליונים.

הפעם נדבר על ההבדל בין מיקרו ומאקרו כלכלה ועל חשיבות המאקרו כלכלה לחיינו הכלכליים ולדרך בה אנו חוסכים ומשקיעים. 

מיקרו כלכלה הוא ענף בתורת הכלכלה שמתייחס להתנהגות של יחידים כלכליים בודדים: צרכנים, עסקים, מותגים וענפים ספציפיים. מיקרו כלכלה עוסקת בשאלות כמו כיצד נקבעים מחירים בשוק מסוים או איך חברה מחליטה כמה לייצר.

מאקרו כלכלה הוא ענף שמתייחס לכלכלה בראייה רחבה. מאקרו כלכלה עוסקת בתחומים שנוגעים לכל המשק כמו צמיחה, אינפלציה, אבטלה ומדיניות כלכלית ברמה לאומית ובינלאומית.

השפל הגדול היה טריגר ללידתו של ענף המאקרו בחקר הכלכלה כי הוא המחיש לראשונה את ההשפעות שיש לאירועים מיקרו כלכליים על הכלכלה העולמית. למעשה, היום ברור לכל שאירועים מיקרו כלכליים משפיעים על המאקרו ושאירועים מאקרו כלכליים משפיעים על המיקרו. יתרה מזו, כבר קשה להבדיל ביניהם.

בואו ניקח לדוגמה אירוע מיקרו כלכלי במדינה אחת קטנה בשם ישראל, מדינה מוקפת אויבים שאחד מהם, להלן החות'ים, החליט לפגוע בה כלכלית על ידי חסימת תנועת האוניות לאחד מנמליה, להלן נמל אילת. אז נכון, הנמל הדרומי של ישראל הושבת כתוצאה מכך והא לנו אירוע מיקרו כלכלי שנוגע לכלכלת ישראל ולסקטורים מסוימים (ענף הרכב למשל) שמושפעים מהמתרחש בנמל הדרומי.

אבל, האירוע הזה השפיע גם על תנועת האוניות בתעלת סואץ, דבר שהשפיע על כלכלת מצרים. האירוע הזה השפיע גם על תנועת הסחורות העולמית, במיוחד של סחורות מסין לאגן הים התיכון ולדרום אירופה וכן הלאה. וכך, אירוע מיקרו כלכלי הפך מהר מאוד לאירוע מאקרו כלכלי שהעלה מחירים, תרם לאינפלציה וכן הלאה. כל זאת בשל אירוע מקומי שהתרחש בשורת יישובים בדרום מערב ישראל.

בכלל, הכלכלה של היום היא כלכלה גלובלית. אירועים מיקרו כלכליים, מקומיים ואולי אפילו מבודדים, עשויים להשפיע מהר מאוד על כלכלת העולם כולו ולהפוך לאירועים מאקרו כלכליים. השפל הגדול חזר על עצמו פעם נוספת במשבר הסאב־פריים שהחל בארצות הברית ב־2007 והאינפלציה שהרימה ראש בשלהי 2021, נולדה בכלל בעקבות משבר החיטה של אוקראינה בעקבות המלחמה עם רוסיה.

ההשלכות של טבח שמחת תורה על כלכלת ישראל ברורות למדי אך יש להן השפעה גדולה בהרבה על העולם כולו.

ובלי קשר אלינו, אתן לכם דוגמה מוחשית ואפילו כואבת להשלכות הדרמטיות של המאקרו כלכלה על המיקרו כלכלה ועל הפרטים הבודדים. במשך שנים רבות נשענה גרמניה על קונספציה כלכלית שמושתתת על שלוש רגליים: גז (ונפט) זול מרוסיה כמקור אנרגיה; צמיחה עקבית בייצוא לסין הענקית וספקים וכוח עבודה זול יותר במזרח אירופה.

שלוש הרגליים הללו כבר לא קיימות... ההשפעה על המשק הגרמני ועל אזרחי ופליטי גרמניה, ברורה ומובנת.

נכון הוא שמיקרו־כלכלה חשובה ככלי שמאפשר לנו לחקור ולהבין כיצד אנחנו פועלים, כיצד פועל השוק המקומי, במה כדאי לנו להשקיע ולמה ואיך וממה כדאי לנו לחסוך. אבל כיום עלינו לקחת בחשבון גם ובעיקר את המאקרו כלכלה שמאפשרת לנו להבין ולנווט בעולם הכלכלי המורכב והמקושר של ימינו. ככל שהעולם נעשה יותר גלובלי, כך גוברת חשיבותה של הראייה המאקרו־כלכלית עבור מקבלי החלטות, עסקים ואזרחים כאחד.

דניאל שבקס הוא מנכ"ל ’הירשוביץ פיננסים'.

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.