קרן העושר הנורבגית, הגדולה בעולם בשווי של 1.7 טריליון דולר, עשויה למכור מניות של חברות המפרות את הסטנדרטים האתיים החדשים והמחמירים יותר של ועדת האתיקה של הקרן. הסטנדרטים החדשים מתייחסים לחברות המסייעות לפעילות ישראל בשטחים הפלסטיניים.

על פי מכתב שנשלח למשרד האוצר הנורבגי ב-30 באוגוסט, ועדת האתיקה הרחיבה את ההגדרה של התנהגות תאגידית לא אתית. המכתב לא ציין כמה חברות עלולות להיות מושפעות, אך רמז כי מדובר במספר קטן. הקרן הנורבגית, המחזיקה ב-1.5% ממניות העולם ב-8,800 חברות, נחשבת למובילה עולמית בתחום ההשקעות האתיות והסביבתיות. מאז תחילת המלחמה בעזה באוקטובר, ועדת האתיקה של הקרן בודקת האם יותר חברות חורגות מהנחיות ההשקעה המותרות.

נעם תיבון התעקש: זהו "הדבר הכי חשוב שעליו לא מדברים" | האזינו
"אולי טעות חייו": ההימור של נתניהו עלול להתפוצץ לו בפרצוף | האזינו

בין החברות שעשויות להיבדק נמצאות RTX Corp, General Electric ו-General Dynamics, שלפי ארגונים לא ממשלתיים מייצרות נשק המשמש את ישראל בעזה. נכון ל-30 ביוני, הקרן החזיקה השקעות בשווי 16 מיליארד קרונות (1.41 מיליארד דולר) בישראל, ב-77 חברות שונות.

ההגדרה האתית המעודכנת מתבססת בחלקה על חוות דעת של בית הדין הבינלאומי לצדק מיולי בנוגע לשטחים הפלסטיניים. הקרן כבר מכרה בעבר מניות של תשע חברות הפועלות בגדה המערבית.

חשוב לציין כי ההחלטות הסופיות על מכירת מניות מתקבלות על ידי דירקטוריון הבנק המרכזי הנורבגי, ולא תמיד מתקבלות המלצות ועדת האתיקה. שמות החברות שייתכן ויימכרו לא יפורסמו עד לאחר המכירה בפועל. צעד זה של הקרן הנורבגית עשוי להשפיע על תדמיתה של ישראל בזירה הכלכלית הבינלאומית ולעורר דיון נוסף על ההשלכות הכלכליות של המדיניות הישראלית בשטחים.

הפגנה לשחרור חטופים 3.9.24 (צילום :ליעם אדיב)