בנק לאומי, בנק דיסקונט, חברת החשמל וחברות בורסאיות נוספות גייסו בימים האחרונים בבורסה, לראשונה זה תקופה ארוכה יחסית, מיליארדי שקלים באיגרות חוב ובניירות ערך מסחריים.

מנכ"ל בנק לאומי מתחת לאלונקה: "נדאג שהחברה הישראלית תמשיך לצמוח"

ההחלטה להקדים את גיוס ההון התקבלה על רקע החשש מירידה נוספת בדירוג האשראי של ישראל ועלייה נוספת בתשואות, על רקע הגידול בגירעון. גורם שלילי נוסף נוגע לאפשרות להתלקחות מלחמה בצפון. אלה עלולים בעתיד הקרוב לייקר את גיוס ההון.

בנק לאומי, בניהול חנן פרידמן, גייס השבוע 3.9 מיליארד שקל באיגרות חוב ובניירות ערך מסחריים. המרווח בניירות הערך המסחריים גבוה ב־0.05% בלבד מעל ריבית בנק ישראל (העומדת על 4.5%), מה שמשקף סיכון מינימלי על ההשקעה.

בנק דיסקונט השלים בשבוע שעבר הנפקת אג"ח וניירות ערך מסחריים בהיקף של 2.8 מיליארד שקל. במכרז נרשם ביקוש של 5.5 מיליארד שקל. הסדרות כוללות איגרות חוב בהיקף של 1.3 מיליארד שקל במרווח אפקטיבי של 0.72% מעל איגרות החוב הממשלתיות. ניירות הערך המסחריים הם בהיקף של 1.2 מיליארד שקל בממוצע לשנה ובמרווח אפקטיבי גבוה יחסית של 0.15% מעל ריבית בנק ישראל. כתבי התחייבות נדחים (COCO) בהיקף של 300 מיליון שקל לשש שנים במרווח אפקטיבי של 1.55%.

בדיסקונט הסבירו כי ההנפקה תחזק את הנזילות ונועדה לתמוך באסטרטגיית הצמיחה הרב־שנתית ובהרחבת תיק האשראי המגוון והאיכותי של הבנק, ותסייע לחזק את מקורות הנזילות. המנכ"ל אבי לוי: "הצלחת ההנפקה היא הבעת אמון גבוהה של המשקיעים באיתנות הפיננסית של בנק דיסקונט."

גם חברת החשמל הצטרפה אתמול לגל המנפיקים, באמצעות אג"ח בהיקף של מיליארד שקלים וחצי. היא תעשה זאת באמצעות הרחבת סדרות אג"ח. בעבר נהגה החברה לגייס הון בעלויות גבוהות יחסית. תמורת ההנפקה תשמש בין היתר למימון תוכנית הפיתוח של החברה, למחזור חוב קיים ולצרכיה השוטפים כמו אחסון דלק.

גם קבוצת שלמה אחזקות, בראשות אסי שמלצר, השלימה אתמול גיוס באמצעות הרחבת שתי סדרות איגרות חוב צמודות. הביקוש שהוזרם על ידי משקיעים מוסדיים הסתכם ב־910 מיליון שקל ושיקף תשואה אפקטיבית של 5.7%. תמורת ההנפקה תשמש למחזור חוב פיננסי קיים ופעילות חברת הרכב.