אסון המעלית שבו נספו סתיו הררי ודין שושני, שאירע בחורף שעבר בשכונת התקווה, הבהיר לכולנו שאם עד לאותו הרגע הפחד הכי גדול שלנו במעלית היה להיתקע בין שתי קומות, הרי שיש סכנות חמורות הרבה יותר. "דווקא בימים כאלה של גשמים לא פרופורציונליים אנחנו צריכים להבין שמעליות זה דבר מאוד פגיע", אומר רוני פלד, מבעלי חברת "אפיק", שעוסקת בבקרה, תכנון וניהול מעליות. "בימי גשם מטורפים אנחנו עדים להרבה מאוד הצפות בבניינים שפוגעות במעליות, וצריך להתייחס לנזקים הללו בהתאם".

אז מה אפשר לעשות כדי להימנע מהצפה? וכיצד להתנהג במקרה שהיא כבר קרתה? בשירותי הכבאות וההצלה חידדו בעקבות האסון את הנהלים לחירום באזורים עירוניים, ולא רק במקומות פתוחים כפי שהיה עד אז. ההנחיה הרשמית היא להימנע בכל מקרה של חשש להצפה מירידה למפלסים תת־קרקעיים. מי שמתגורר במפלס תת־קרקעי מתבקש לצאת מביתו ולחזור אליו רק כאשר סכנת ההצפה חולפת. הכוונה לדירות קרקע ולדירות מרתף.

כמו כן, יש להימנע משימוש במעליות, שעלולות להיתקע כתוצאה מההצפה ומהקצר החשמלי הנגרם בעקבות ההצפה, על אחת כמה וכמה כשמדובר בבעלי מוגבלויות הנאלצים להשתמש במעלית באין ברירה אחרת.

לוויות אסון המעלית (צילום: אבשלום ששוני)
לוויות אסון המעלית (צילום: אבשלום ששוני)

מעבר למדבקה הצהובה

הבעיה העיקרית בעידן גורדי השחקים, התמ"א והפינוי־בינוי היא שהתלות שלנו במעליות הולכת וגוברת אם נרצה וגם אם לא. ברוב המקרים מעלית אינה מוצר מותרות, בין אם במשרדים ובין אם בבתי מגורים רבי־קומות. "חשוב לזכור שלא רק גשמים גורמים להצפות, בבניינים רבי־קומות יש לא מעט אירועי מים גם בשגרה" אומר פלד. "זה יכול לקרות מפיצוץ אקראי של צינור, וכלה בספרינקלרים שמופעלים או בריכות מים שעולות על גדותיהן. נזקים כאלה משביתים את הבניין".

נושא תחזוקת המעליות הוא רציני יותר ממה שרובנו נוטים להתייחס אליו. "קודם כל חייב להיות הסכם כתוב בין בעל המעלית לחברת השירות, מכיוון ששום מעלית לא יכולה לקבל אישור נסיעה אם אין הסכם כזה".

אתה מדבר על המדבקה הצהובה שכולנו מכירים?
"אותה מדבקה היא למעשה טסט שמסמן נקודת מצב של מעלית ברגע הבדיקה. זה כמו שנכנסת עם האוטו שלך למוסך והברקסים כרגע עובדים. המעלית מאושרת ברגע הטסט עצמו. יש חובת בדיקה פעמיים בשנה, יש שירות טיפולים באופן שוטף, אבל אנחנו מדברים על אירוע מים שבאופן עקרוני אין לחברת המעליות או למטפל המוסמך שום נגיעה אליו אלא כשהוא קורה".

וכשהוא קורה, מה עושים אחר כך?
"אירוע מים הוא קודם כל אירוע בטיחותי ואחר כך אירוע ביטוחי. וחברת ביטוח, כפי שאת יודעת, היא לא מוסד צדקה. אם הרכב שלך נפל לים והוא עדיין נוסע, הוא תקין? סביר שלא. יש נזקים מצטברים, ובעניין הזה צריך לתת את הדעת. לכן, כמו שיש לרכב חברת ביטוח שיכולה לשלוח שמאי מטעמה בכל נזק שהוא, כדאי שלבעל המעלית או לבעל הבית תהיה חברת בת מטעמו, שתוכל לייעץ ולהחליט מה צריך לעשות בצורה המיטבית אחרי שקורה נזק כזה. כדי לתת הערכה נכונה ומדויקת ואף חסכונית, כדאי שיהיה מתווך בין הלקוח לחברת המעליות שמבין את הצרכים ואת ההשלכות".

מעלית (צילום: אינג אימג')
מעלית (צילום: אינג אימג')

שעת נעילה

אם במים עסקינן, מנכ"ל חברת ניטורם חגי פולישוק הוא היזם שפיתח לפני כשלוש שנים מערכת יחידה במינה בעולם, שמסוגלת לזהות חדירת מים לפיר המעלית ובכך לנעול אותה. "ברגע שהמערכת מזהה חדירת מים כלשהי, גם אם טפטוף קטן, היא מעלה את המעליות לקומה העליונה ומשביתה אותן. אם בדרום תל אביב הייתה מותקנת מערכת כזו, אין ספק שהאסון היה נמנע".

זה מיועד גם לבתים קטנים וישנים בתל אביב?
"המערכת מיועדת לכל בניין שיש בו מעלית. היא אמינה ולא מסורבלת ואפשר להתקין אותה בכל מעלית ללא בעיה. הרעיון היה לשים חיישנים מיוחדים בפיר שמזהים כל חדירת מים. אנחנו תמיד מדברים על מים בהקשר של גשמים, אבל אחרי 27 שנים בתחום המעליות, אני יכול לומר שבכל בניין בישראל, בין אם זה בניין מגורים או בניין משרדים, עוברים מאות קובים של מים כל הזמן, בין אם בפיצוצי צנרת ובין אם בשל מערכות מיזוג".

מה המחיר של מערכת כזו, בהנחה שבניין מגורים רוצה להתקין אותה? והאם אפשר למגן רק חניון שמועד יותר לפורענות?
"המחיר תלוי בכמות המעליות שיש באותו מרחב. לצורך העניין, אם יש מעלית בודדת בבניין פרטי המחיר הוא בסדר גודל של 9,000 שקל. ושוב, זה לא משנה אם מדובר בבניין בן 100 קומות או שתי קומות, אפשר להתקין אותה גם בחניונים".

כדאי שוב לזכור שלא רק פגעי מזג אוויר יוצרים תקלה שעלולה לסכן חיים אלא גם עניינים שבשגרה. המצב במשרדים יכול להיות חמור הרבה יותר, ואף להשבית שירותים חיוניים הממוקמים בקומות גבוהות. סביר להניח שכל סיפור העיסוק במעליות לא היה עולה לכותרות אלמלא האסון, אם כי מלבד הוראות בטיחות של שירותי הכיבוי וההצלה, שעודכנו גם להתנהלות בתוך מבנים ולא רק מחוצה להם בתנאי שיטפון, לא זז דבר ברגולציה.

האחריות כמובן מוטלת עלינו האזרחים, וזו סיבה מספיק טובה כדי לגרום למקצועות כמו יועצי מעליות לפרוח בתקופה האחרונה. בדיוק כמו שאנחנו אוהבים להתייעץ עם כמה רופאים מומחים לפני דיאגנוזה או כשאנחנו צועדים בחשש לתוך מוסך ולפעמים מעדיפים לשמוע חוות דעת נוספת, כך גם כדאי שיהיה מישהו שיבין את החומר בכל הנוגע להחלטות התחזוקה שעשויות להציל חיים.

"אנשים לא יודעים להתנהג עם מעלית, אין להם מושג, ובעניין הזה אפשר למכור להם הכל, וגם מוכרים להם הכל", אומר רוני פלד. "לכן ייעוץ הוא דבר חיוני ועושה טיפה סדר בראש של המזמין. זה מתחיל בחוסר הידע של בעל המעלית מול חברת המעליות להתמקח בענייני מחירים, להבין מה יעיל יותר עבורו מבחינה טכנית, וגם באספקט החסכוני".

שלא תטעו, לא מדובר בתחום חדש, אלא בכזה שעד עתה עבר בעיקר מפה לאוזן. "אנחנו משרד שקיים כבר 34 שנה, מתעסקים בין היתר בתכנון מעליות לבניינים חדשים, ונותנים שירות של שיקום ושימור למעליות קיימות, לחברות, בניינים וגופים", מספר אורי ניב, מהנדס באפיק, שהוא גם מוסמך מורשה לבדיקת מעליות. הצורך בפיקוח מקצועי ופיננסי על חברות המעליות הוליד את היוזמה להעמיד מערך מקצועי אמין ביותר לרשות הלקוחות. הרעיון של שיפור השירות, תפקוד המעליות וחיסכון בעלויות על ידי ייעוץ ופיקוח מקצועי למעליות גרם לאנשים רבים להבין שאי אפשר להתנהל אחרת.

"דמייני שאת הולכת למוסך, והמוסכניק אומר בדיוק מה שאמרו ב'חגיגה בסנוקר' על הקרבורטור שנפל לתוך הרדיאטור וזורק לך תיקון ב־10,000 שקל. עכשיו תארי לך שבאותה סיטואציה את מגיעה למוסך עם מכונאי שהוא היועץ שלך. מעלית היא בסך הכל מכשיר חשמלי, ואת זה אנחנו שוכחים. בדומה לטלוויזיה שיש לנו בבית, אם נטביל אותה במים היא אולי תמשיך לפעול, אבל את אף פעם לא יודעת איזה נזק יכול להיגרם לה".
אתה בעצם אומר שמומלץ לא להסתמך רק על ביקורות פעמיים בשנה, אלא שצריך שלמעלית הזאת יהיו אבא ואמא?

"זה מעין 'חבר טלפוני' למחזיק המעלית, שכשיש לו בעיה הוא יכול להרים טלפון ולהתייעץ. כמו כן, מדובר בייעוץ בתפעול שוטף, שינוי רגולציה אם צריך, חובת טיפולים, שדרוג ועוד".

בעקבות אירועי הגשם האחרונים, שסביר שהם לא יהיו האחרונים בחורף הזה, אם קרתה חלילה הצפה איך מקטינים את הנזק?
"התקנת גלאי הצפה היא דבר מאוד חשוב בימים אלה. מה שנכון לעשות הוא להעלות את המעליות לקומה גבוהה, לעצור אותן ולא לתת להן לנסוע. אין רגולציה שתומכת בפתרונות הללו, זה לא הוגדר כחובה, אך יש ועדי בניינים שהחליטו להתקין דברים כאלה".

ולכל מקרה שלא יקרה, כדאי לדעת בנוסף שלכל מעלית תקנית יש מנגנון ידני, שמאפשר להעלות או להוריד אותה תוך שימוש בגלגל תנופה. גם אם היא מתמלאת מים וכבדה, אפשר להעלות אותה לגובה שמאפשר נשימה וכנראה גם פתיחת דלתות.