יום המתנדב הבינלאומי נוסד על ידי האו"ם ב-17 בדצמבר 1985 במטרה להכיר בעבודה, הזמן והכישורים של מתנדבים ברחבי העולם. בשנים האחרונות נושא ההתנדבות, התרומה החברתית והנתינה לקהילה תפסו תאוצה במיוחד לאחר שנות המגפה הקשות. 

כיום חברות וארגונים בכל מיני תחומים שמים דגש על נתינה בחזרה ובונים תוכניות התנדבות שנתיות. להלן כמה חברות שרואות בהתנדבות ערך עליון ומתנדבות כל השנה: 

מרכז החדשנות של JP MORGAN 

התנדבות ותרומה לקהילה חשובים מאוד לעובדי J.P. Morgan בישראל, כחלק בלתי נפרד מהעשייה השוטפת לאורך השנה. החברה משתפת פעולה עם ארגון "רוח טובה" מספר שנים, ובעזרתו מוציאה לפועל ארבעה ימי התנדבות בשנה, במסגרתם העובדים בוחרים היכן להתנדב מתוך מגוון פעילויות התנדבות.   

בשנה האחרונה העובדים בחרו להתנדב במספר עמותות ויוזמות הקרובות לליבם, ביניהן שיפוץ הוסטלים לנערים ונערות בסיכון, בניית גינה הידרופונית עבור בוגרים עם מוגבלויות בעמותת Elwyn, בניית פינות ישיבה במקלט לחיות במושב חירות, והכנת מארזי פירות וירקות למשפחות נזקקות במרכז הלוגיסטי של "לקט ישראל". לקראת חנוכה, אירחו במשרדיהם את המיזם החברתי "עציץ טרי", המעסיק אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, והכינו איתם עציצים וקופסאות מתנה למען ילדי פליטים. 

עובדי JP MORGAN (צילום: באדיבות JP MORGAN)
עובדי JP MORGAN (צילום: באדיבות JP MORGAN)

"אנחנו מאמינים שאנחנו נושאים באחריות לתמוך בקהילות בהן יש לנו נוכחות עסקית, ואנחנו מקדישים משאבים רבים למען תרומה לקהילה הסובבת אותנו", אמרה מיטל רובינשטיין, Head of HR ב- J.P. Morgan ישראל. "אני גאה בעובדי JP Morgan ישראל שנוטלים חלק פעיל בפעילויות ההתנדבות, מציעים יוזמות ומקדישים את זמנם ומרצם לטובת תמיכה בקהילה". 

HYP

בחברת הפינטק Hyp המספקת פתרונות תשלום לעסקים, נושא ההתנדבות והתרומה לקהילה מגיע מהראש, שכן מנכ"ל החברה אוהד מימון הוא חבר בוועד המנהל של עמותת "אלון ואלה" ובהתאם לכך החברה אימצה את העמותה ומעניקה לה סיוע בכל האספקטים השיווקיים, ביניהם: הכנת תוכן, מצגות, קמפיינים שונים, אירועים וכד'. בנוסף, החברה יוזמת אירועים ופעילויות התנדבות שונות, ומקדישה ימים שלמים להתנדבות. לאחרונה צוות ההנהלה יצא ליום התנדבות בהוסטל לנערים בסיכון, שם העבירו סדנאות והרצאות בכל הנוגע להתנהלות כלכלית נכונה. כמו כן, החברה מעודדת את עובדיה להתנדב ולתרום בכל דרך שהם יכולים. 

התנדבות בחברת HYP (צילום: באדיבות חברת HYP)
התנדבות בחברת HYP (צילום: באדיבות חברת HYP)

אוהד מימון, מנכ"ל החברה: "תרומה לקהילה ונתינה בחזרה הם ערכים שמובילים אותי מגיל צעיר, דבר שהפך עבורי לדרך חיים. אני מאמין שחשוב מאוד לדעת להעניק חלק מהידע והיכולות שאנחנו צוברים במהלך השנים לאנשים אחרים כדי לסייע ולתת להם כלים להמשך הדרך. בדיוק כפי שרופאים טסים למדינות ברחבי העולם במטרה להעניק סיוע רפואי, כך גם אנשי כלכלה, שיווק, מכירות ועוד יכולים לתרום את הידע והניסיון שלהם לאחרים".

סיילספורס

מארק בניוף ייסד את סיילספורס ב-1999, כשאחת המטרות שלו היו להקים את החברה כאחת שתתבסס על תרומה לקהילה ותהווה פלטפורמה לשינוי אמיתי בעולם. כחלק מהחזון שלו וכדי להטמיע את ערך ההתנדבות בתרבות הארגונית, סיילספורס פיתחה מודל פילנתרופי ייחודי - מודל ה-1:1:1 - בו 1% מהכנסותיה, 1% מזמן העבודה ו-1% מהטכנולוגיה שלה, נתרמים לעמותות וארגונים ללא מטרות רווח. במסגרת המודל הזה, סיילספורס ישראל תרמה יותר מ-150,000 שעות לקהילות שונות בארץ ויותר מ-600 ארגונים ועמותות משתמשים במוצרי החברה בישראל. החברה משתפת פעולה עם ארגונים כמו רוח טובה, גשר אל הנוער, ושמרת ועוד. בנוסף, כל עובד.ת בחברה מקבל.ת 56 שעות בשנה, בתשלום מלא, להתנדב לאיזה עמותה שיבחרו. החברה גם עושה מאצ'ינג לכל תרומה כספית של עובדת.

כמו כן, החברה מארגנת אירועי התנדבות לכלל העובדים, לדוגמה לקראת החגים, החברה יצאה לשבוע התנדבות במסגרתו, מעל ל-350 עובדים התנדבו יחדיו ב-17 פעילויות שונות עם עמותות מגוונות ברחבי הארץ.

עובדי סיילספורס בפעילות התנדבותית (צילום: באדיבות סיילספורס)
עובדי סיילספורס בפעילות התנדבותית (צילום: באדיבות סיילספורס)

אודליה רוזנפלד, מנהלת תוכניות אחריות חברתית בסיילספורס: "היום, כשעובדים.ות, בוחרים.ות מקום עבודה חדש, הם.ן לא רק בוחנים.ות את הפן החומרי, כמו מניות ותנאי העסקה, הם.ן מחפשים.ות משמעות שמתבטאת ברצון שלהם.ן לעשות שינוי אמיתי בעולם. קיום ערך התרומה לקהילה כשגרת עבודה, משפיע מאוד לטובה, מחזק את הקשר בין העובדים, ומייצר תחושת משמעות אמיתית. העובדים.ות שלנו באים.ות לעבוד אצלנו כי החברה מוכרת כחברה שמאוד דואגת לקהילה בה אנו חיים, ופחות במסיבות הנוצצות".

סאפיינס

תרומה לקהילה היא חלק אינטגרלי מפעילות החברה וערכיה. סאפיינס תורמת במהלך השנה לארגונים ועמותות רבות כמו עלם, איגי, פתחון לב, לקט ישראל ועוד. אחד מפרויקטי הדגל, שנערך בהצלחה מזה שנים בשיתוף עם עמותת "מנהיגות עסקית צעירה", הוא פרויקט במסגרתו מנהלים מסאפיינס חונכים את תלמידי כיתה י"ב מתיכון טומשין חולון, הנחשב ל"בית ספר להזדמנות חדשה". במסגרת הפרויקט, מנהלות ומנהלים מסאפיינס מגיעים לבית הספר ומעבירים תכנים מקצועיים לתלמידים. בנוסף, סאפיינס מארחת את התלמידים במשרדיה ל"ימי שיא" בהם עובדי הארגון מעבירים סדנאות ושיעורים בנושאים שונים סביב נושא התעסוקה ובניית קריירה.

"כחברה גלובלית גדולה, אשר צמחה מתוך הקהילה המקצועית בישראל, חשוב לנו בסאפיינס להשתלב בקהילה מסביבנו ולתרום לה כמיטב יכולתנו. אנחנו מאמינים שהתנדבות ומעורבות קהילתית מביאה ערך גם לחברה הישראלית וגם לעובדים. אחד מהמאפיינים הייחודיים של סאפיינס הוא האכפתיות והאנושיות. לאור זאת לא מפתיע שהחברה ועובדיה מקדישים מעצמם לטובת הכלל", אמרה ליאורה חודס, דירקטור משאבי האנוש של אתר סאפיינס בישראל.

אחוזת פולג

פעם בשנה מתכנסים צוות עובדי אחוזת פולג ודיירים מתנדבים ליום הפנינג של "שוק" יד שנייה המורכב מחפצים שדיירים תורמים לאחוזה כשהם עוברים לגור שם, או שאחרי זמן מה אין להם צורך בהם יותר. בנוסף יש גם חפצים של אנשים שנפטרו ובני המשפחה אינם צריכים אותם ומה שבמצב טוב נאסף במהלך השנה במיוחד ליום השוק. כל הפריטים נמכרים במחיר של בין שקל אחד ל-50 שקלים, כשכל ההכנסות מהמכירה נתרמות לבתים של נוער בסיכון. 

שוק יד שנייה של אחוזת פולג (צילום: באדיבות אחוזת פולג)
שוק יד שנייה של אחוזת פולג (צילום: באדיבות אחוזת פולג)

תמי זסלבסקי, מנהלת תרבות בדיור מוגן אחוזת פולג: "התחלנו את המיזם הזה לפני כמה שנים וראינו כמה דיירים מתגייסים למען המטרה וכמה אנשים מבחוץ נרגשים לבוא ולקנות מוצרים מהם. הבנו שיש לנו מצב של WIN WIN כשגם אנשים נהנים לרכוש מוצרי יד שנייה, גם לא פוגעים בסביבה אלא להפך וגם תורמים לנוער בסיכון".

סיימוטיב

סיימוטיב טכנולוגיות, אשר מספקת פתרונות חדשניים כדי להגן מקצה לקצה על התחבורה החכמה מפני איומי סייבר, מפעילה זו השנה השלישית תכנית התנדבות משמעותית עם ילדי המשפחתונים של "הכפר הירוק". השנה ישנם שבעה חניכים במסגרת הפרויקט ולכל אחד מהם מוצמד חונך/ת מסיימוטיב למשך שנת הלימודים. ביחד הם עושים שיעורי בית, משחקים משחקי קופסה וחשיבה, לומדים דברים חדשים שמעניינים את החניך וגם מדברים ומהווים אוזן קשבת אחד לשני/ה. המפגשים מתקיימים אחת לשבוע והערך המוסף לשני הצדדים הוא עצום ומשמעותי.

"אנו רואים בהתנדבות ותרומה לקהילה ערכים חשובים וחלק מהותי מהתרבות שלנו בסיימוטיב. כלל הגורמים המשתתפים בפרויקט יוצאים נתרמים וזה ניכר גם בתחושת השייכות והערך של העובדים אשר מרגישים משמעות מעבר לעבודה היום יומית", סיפרה אביטל מנגד, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברה.

 קורנית דיגיטל

בקורנית דיגיטל רואים בתרומה לקהילה ערך עליון וחיוני וב-2021 הגדילה החברה ב-52% את מספר שעות ההתנדבות (מעל 2,100 שעות). "אנו מאמינים ששיתוף הפעולה עם קהילות מגוונות מקנה לנו ערך והזדמנות לעשות טוב סביבנו ולמען האחר", אומרת אילת אורין גודארד, סמנכ"לית משאבי אנוש בקורנית דיגיטל. "כמו בשנים הקודמות, גם 2022 הנה בסימן עשייה חברתית ואנו מקפידים לשמר ולהרחיב את אפיקי ההתנדבות השונים ובכל העולם. המשכנו את הפעילות עם השותפים הקהילתיים שלנו - עמותות וארגונים שנהנים מהתנדבות על ידי עובדי קורנית באופן קבוע: קבוצת הכדורגל לבנות 'בועטות', השייכת לארגון שערי שוויון, וליווי שנתי של המיזם החברתי-עסקי-סביבתי 'נערי האור' המעניק מסגרת לימודי עסקי לנערים ונערות בסיכון". בנוסף, בשנה האחרונה הוסיפה קורנית פעילויות ייחודיות של תרומה וסיוע ששולבו בתוכנית העסקית של החברה, כאשר כל הצוותים היוצאים לפעילות גיבוש מחלקתית מקדישים מספר שעות לפעילות התנדבותית.

עובדי קורנית דיגיטל (צילום: באדיבות קורנית דיגיטל)
עובדי קורנית דיגיטל (צילום: באדיבות קורנית דיגיטל)

קורנית דיגיטל נבחרה השנה לאחת משלוש החברות המובילות בעשייה חברתית בישראל, וזכתה באות ההתנדבות התאגידית לחברות מטעם פלטפורמת ההתנדבויות Helpi. "אנו רואים זאת כהצהרה על התרומה וההשפעה החברתית כחלק בלתי נפרד מהפעילות העסקית שלנו, וצופים שגם ב-2023 נראה גידול משמעותי במספר הפעילויות ושעות ההתנדבות בקורנית", הוסיפה גודארד.

סימנס בישראל

חברת סימנס פועלת בישראל עוד מראשיתה של המאה ה-20 ובהיותה חברה שמעסיקה עובדים התורמים לתפוקתה ולרווחיה, מבקשת החברה להשיב ולהחזיר לקהילה בדרך של פעילות התנדבותית. על כן, החליטו בהנהלת סימנס בישראל, שתרומתם לקהילה תתייחס לשני תחומים: חינוך וטכנולוגיה ולכל המשותף ביניהם. בין שלל פעילויות ההתנדבות שהחברה נרתמת אליהן כל השנה, חברה סימנס ל'רוח הישראלית' - חברה לתועלת הציבור, מיסודה של הסוכנות היהודית, הפועלת לצמצום פערים בחברה הישראלית ולחיזוקה, תוך רתימת הדור הצעיר בישראל למעורבות קהילתית ולאקטיביזם חברתי.

סימנס בישראל (צילום: באדיבות סימנס)
סימנס בישראל (צילום: באדיבות סימנס)

כחלק מפעילות זו, תומכת הרוח הישראלית גם בכפר הנוער "הדסה נעורים" בבית ינאי. סימנס מעניקה הזדמנות לחניכי 'הדסה נעורים', לפגוש את עובדיה המתנדבים בכפר ולהכיר אותם. עובדי סימנס בישראל מהווים עבור החניכים דמויות התייחסות, מודל להביט אליו ולשאוף להיות כמוהו, כל זאת באמצעות מגוון פרויקטים ופעילויות העשרה, המתקיימים לאורך השנה. 

"סימנס מתנדבת ותומכת כבר עשור במגוון פרויקטים ב'הדסה נעורים', ובכך מעניקה למאות חניכי הכפר תמיכה, תשתיות וכלים הדרושים להם כדי לפרוץ את מעגל הסיכון ולשנות את חייהם", אמר צחי גולן, מנכ"ל סימנס בע"מ וסימנס מוביליטי ישראל.