שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע בדיון שהתקיים אתמול בוועדת הכספים, בסוגיית החזר מענקי הקורונה שנלקחו שלא כדין, על כוונתו להשהות את סוגיית העיקולים מבעלי עסקים. בכוונתו להרחיב את פריסת ההחזרים ולהגדיל את לוח הזמנים להחזר המענקים. מדובר ב־48 אלף בעלי עסקים שקיבלו שלא כדין מענקי קורונה בכ־4 מיליארד שקל.

עד היום הוחזרו מתוכם מענקים בהיקף של 1.6 מיליארד שקל, והיתרה לא הוחזרה בנימוקים של קשיים כלכליים. לאותם בעלי עסקים נעשתה פריסה של 24 חודשים, בלחץ המערכת הפוליטית.

בכוונת סמוטריץ' למנות ועדת חריגים, שתטפל בפניות של בעלי עסקים שהסתבכו או אנשים חולים. לדבריו, למרות הבקשות מרשות המסים שנעשו עד היום, "יש מקרים קונקרטיים שנופלים בין הכיסאות. כל פנייה נבדקת". בכוונתו להביא במסגרת חוק ההסדרים חוקים להקלה על פעילות עסקים קטנים.

עמדת שר האוצר מנוגדת לעמדת הדרג המקצועי בראשות מנהל רשות המסים ערן יעקב, שטען כי ניתנה ארכה ויש כבר להחזיר את הכסף. היא גם מנוגדת לעמדת שר האוצר הקודם אביגדור ליברמן, שסבר כי אלה שקיבלו מענקים שלא כדין, תוך הצגת נתונים מטעים, חייבים להחזיר את הכסף.

עמדה דומה יש גם לירון גינדי, יו"ר לשכת יועצי המס. גינדי סבור שאי־החזרת המענקים תהיה לא הוגנת כלפי בעלי עסקים שכן נהגו כדין, ופעלו בהתאם לייעוץ שקיבלו ולא דרשו מענקים שלא כדין.

יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי מסר ל"מעריב": "מדובר באירוע לא פשוט. אני ממליץ שבמסגרת התקציב תוקם רשת ביטחון לעצמאים. אני לא מסכים עם ההליך שננקט על ידי רשות המסים, למרות שהרגשנו שהדלת של רשות המסים תמיד הייתה פתוחה. אני מבקש מראש הרשות לעצור את כל נושא העיקולים, ולחזור לשולחן המו"מ ולמצוא דרכים לפתרון.

יש כאן אי־הבנות וצריך לטפל בהן, לקחת פרק זמן של חודש־חודשיים ולהגיע להבנות תוך עבודה משותפת". לדברי יו"ר הוועדה משה גפני: "צריך לעצור את העיקולים, וצריך לבדוק מחדש כל מקרה. יש פה אנשים עם מצוקה קשה".