ערב הגשת תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנים 2023/2024 נחשפה אתמול מטעם בנק ישראל תוכנית שהוגשה לשרי הממשלה להאצת הצמיחה במשק. התוכנית כוללת פיתוח הון אנושי, תשתיות תחבורה, שוק הדיור, אנרגיה ואקלים, תשתיות דיגיטליות והמלצות הבנק לטיפול ביוקר המחיה. חלק מההמלצות כבר מופיעות בחוק ההסדרים. ההמלצות הוצגו מראש על ידי הנגיד פרופ' אמיר ירון לראש הממשלה, לשר האוצר ולשר הכלכלה.

דווקא ההמלצות הנוגעות לטיפול ביוקר המחיה מאכזבות. הן כוללות בין השאר את ההמלצות להשאיר את הפטור הקיים כיום ממע"מ על קניות באתרים זרים בסך 75 דולר לעסקה. הפטור יישאר בתוקף עד להסדרת ניכוי מס במקור או הסדר מיסוי בינלאומי אחר. המלצה זו נוגדת את עמדת רשות המסים וזוכה להתנגדות נחרצת מצד אישור איגוד לשכות המסחר, שטוען שאפליית המס פוגעת קשות בייצור המקורי. בין ההמלצות הנוספות בנושא יוקר המחיה מדובר על הסרת חסמי יבוא והקלות רגולטוריות שיקלו על התחרות.

בהמלצות ישנה התייחסות גם לשוק הנדל"ן. מדובר בשינוי מבנה הארנונה כך שהארנונה הפרטית תגדל לטובת הפחתת הארנונה העסקית, מה שיתמרץ רשויות מקומיות לעודד בנייה. בדוח יש גם המלצה לעודד דירות במחירים בני השגה בשוק השכירות (סעיף נוסף שכבר מופיע בחוק ההסדרים). לאור העלייה החדה באוכלוסייה מומלץ להגדיל את היקפי התכנון והבנייה ולהעניק עדיפות לתוכניות התחדשות עירונית במרכזי הערים הגדולות.

במכתב כותב הנגיד: "התוכנית מוגשת לממשלה לאחר כמעט שלוש שנים שבהן רבצה על המשק עננת הקורונה. בשנה האחרונה האינפלציה עלתה במהירות, פרץ משבר עולמי של היצע חומרי אנרגיה ומזון, שוקי ההון ספגו ירידות חדות, מתחוללת מלחמה באירופה ואירועי אקלים פקדו מקומות שונים בעולם. אלה חידדו את חשיבות המדיניות הרואה את צורכי השעה ובה בעת צופה את פני העתיד".

ההון האנושי הוא מרכיב קריטי בצמיחת המשק מבחינת דוח בנק ישראל. מרכיב מרכזי בפער הפריון בין ישראל למדינות המפותחות הוא מלאי ההון הפיזי הנמוך, ובפרט מלאי התשתיות. משבר האנרגיה הנוכחי הגיע בעת שבה מושקע מאמץ עולמי במדיניות אקלים ואנרגיה.
נושא נוסף המחייב טיפול לדעת כותבי הדוח הוא המשך קידום ההייטק, וכמו כן הדוח כולל שורת המלצות לביסוס תשתיות תקשורת ודיגיטזציה.