סקר חדש של ליברל תקשורת שבדק תפיסות של ישראלים לגבי ערכים סביבתיים וחברתיים מצא כי שני שליש מהציבור הישראלי רואה חשיבות בממשל תקין, ומביע מודעות ודאגה לנושאים חברתיים וסביבתיים. 

בנוסף, הסקר בדק את השאלות הבאות: עד כמה ערכים חברתיים וסביבתיים משפיעים על דפוסי הצרכנות שלנו ועל בחירת מקום התעסוקה שלנו, מה משפיע עלינו יותר בעת החלטת קניה - המותג, המחיר או פעילותו למען הסביבה והחברה. 

בסקר שבוצע לקראת כנס בנושא אימפקט – מדיבורים למעשים ע"י ipanel, החוקרת דר׳ דניאלה שידולבסקי וחברת Avinaim&Avidan נבדקו התפיסות של ישראלים לגבי ערכים חברתים וסביבתיים ואיך הם משפיעים על דפוסי הצרכנות, התעסוקה ועל עקרונות מנחים בחיים.

הסקר בחן את התשובות בקרב 1200 נדגמים בגילאים 17-75, מהאוכלוסייה היהודית בישראל, בחלוקה ל- 4 דורות: דור ה- Z,  מילניום, דור ה-x וביבי בומרס, ובדק בין השאר התפיסות של הישראלים לגבי ערכים חברתים וסביבתיים ואיך הם משפיעים על דפוסי צרכנות ותעסוקה בקרב הקהלים השונים.

מתוצאות הסקר עלה כי שני שליש הביעו דאגה לנושאים חברתיים ו-59% הביעו דאגה לנושאים סביבתיים. מבוגרים מגלים דאגה גבוהה יותר לנושאים סביבתיים וחברתיים דאגה לממשל תקין ושמירה על אורח חיים בריא, צעירים לרווחה כלכלית והצלחה מקצועית. 

עוד עלה כי רק 24% מהמשיבים מיחסים חשיבות לשם המותג שהם קונים ואילו  ו-39% מיחסים חשיבות רבה לפעילות המותג למען החברה ולמען הסביבה. בתחום התעסוקה, כ-75% מהנשאלים מייחסים חשיבות גבוהה לנושאים ערכים ולהשפעה חיובית של מקום העבודה על החברה והסביבה אחרי שכר ותנאים. 

בנוסף, לראשונה בישראל, נבדקה בסקר מידת החשיבות של מדדי ה-SDG 17, היעדים הגלובליים שנקבעו על ידי האו"ם בשנת 2017, המהווים גישה רחבה לאתגרים מרכזים של כל האנושות, ביניהם, מיגור העוני, מיגור הרעב, הבטחת חינוך, קידום בריאות ואיכות חיים, צמצום אי שוויון ועוד.

מירב אתרוג מנכ"לית ליברל ציינה כי "ממצאי הסקר משקפים את הלך הרוח החברתי בימים אלו ומתכתב עם מגמות עולמיות, שכן ניכר היה לראות מגמה של התחזקות השיקולים הערכיים והסביבתיים בכל הקשור לבחירת מקום העבודה וכן בקרב שיקולים צרכנים, אשר בסופו של יום ישפיעו גם על התוצאות העסקיות של חברות וארגונים.

היא הוסיפה: "חברות צריכות להשכיל ולזהות את המגמות ההולכות ומתפתחות בקרב צרכנים ולתרגם אותם לליבת העסקים. כנס האימפקט שאנו מקיימים זו השנה השנייה שואף לקדם את כלכלת האימפקט בארץ ולעלות אותו לסדר היום בקרב הקהילה העסקית".

השאלות והמסקנות המרכזיות של הסקר

המשיבים נשאלו עד כמה כל אחד מהעקרונות הבאים מהווים עקרון מנחה בחיים - דאגה לנושאים חברתיים, סביבתיים, ממשל תקין, אורח חיים בריא, רווחה כלכלית והצלחה מקצועית. 

כמצופה, כ-80% הביעו דאגה מרווחה כלכלית והצלחה מקצועית, אך מתוצאות הסקר ניתן לראות כי שיעור לא מבוטל מתעניין גם בנושאים חברתיים וסביבתיים: שני שליש הביעו דאגה לנושאים חברתיים ו-59% הביעו דאגה לנושאים סביבתיים. מבוגרים מגלים דאגה גבוהה יותר לנושאים סביבתיים וחברתיים דאגה לממשל תקין ושמירה על אורח חיים בריא, צעירים לרווחה כלכלית והצלחה מקצועית. 

עבור הבומרס ודור האיקס הערך החשוב ביותר הוא ממשל תקין, עבור המיליניאלס ודור ה-Z באים קודם כל רווחה כלכלית והצלחה מקצועית. בהשוואה למחקר שבוצע ביוני 2022, עליה משמעותית בחשיבות של נושאים וחברתיים – בקרב בני דור ה-z. 

בתחום הצרכנות נשאלו המשיבים מהם הפרמטרים החשובים ביותר במסגרת בתהליך קבלת החלטת רכישה של מוצר. כמצופה, הפרמטרים המשמעותיים ביותר הם מחיר ואיכות – 87% ו- 88% בהתאמה. 

יחד עם זאת 39% דרגו את פעילות המותג למען החברה או למען הסביבה כבעלי השפעה גבוהה או גבוהה מאוד עבורם. מנגד החשיבות של המותג כמותג מדורגת נמוך באופן משמעותי, רק 24% מהמשיבים דרגו את הפרמטר הזה כבעל חשיבות גבוהה או גבוהה מאוד עבורם. 

כשבחנו את ההתייחסות לנושאים אלו בחלוקה דורית, ראינו כי ככל שעולים בגיל מידת החשיבות של המותג יורדת ומידת החשיבות של התעסקות החברה בנושאים חברתיים וסביבתיים עולה.  

בתחום התעסוקה נשאלו מהם פרמטרים החשובים ביותר בבחירת מקום עבודה. המשיבים נשאלו עד כמה כל אחד מהמאפיינים הבאים חשוב לך במקום העבודה:  שכר, תנאים, גמישות, משמעות העשייה, השפעה חיובית על אנשים, חברה וסביבה, שקיפות ומוסריות של החברה. 

כמצופה, מאפיינים של שכר ותנאים קיבלו את רמת החשיבות הגבוה ביותר 91% ו- 90% בהתאמה. אולם מהצד השני הנושאים הערכיים כמו השפעה חיובית על חברה וסביבה ושקיפות ומוסריות החברה דורגו ע״י 74% ו- 75% מהציבור כבעלי חשיבות גבוהה או גבוהה מאוד. 

מסקנות מרכזיות בדירוג ה- SDG על ידי הקהל הישראלי, ובהשוואה לעולם: המטרה החשובה ביותר היא קידום בריאות ואיכות חיים ולאחר מכן מיגור העוני והרעב. העדפה ברורה של מטרות חברתיות על פני מטרות סביבתיות, דבר הבולט בעיקר ביחס לעולם. בני דור ה-Z והמיליניאלז מגלים חשיבות רבה יותר לקידום צמיחה כלכלית, פיתוח תשתיות ועידוד חדשנות כמו גם שיוויון מגדרי. 

הבדלים משמעותיים ביחס לעולם: איכות חיים הכי חשובה, ורק אחר כך מיגור רעב ועוני. בישראל - יש מודעות לחשיבות של משבר האקלים אך המטרות הסביבתיות האחרות מדורגות בישראל משמעותית פחות. 

בישראל - פיתוח תשתיות עמידות ואיכותיות ועידוד חדשנות ויזמות משמעותית חשוב יותר. בישראל - שוויון מגדרי משמעותית חשוב יותר ביחס למדינות אחרות. בישראל - קידום חברות שוחרות שלום פחות משמעותית מהעולם. בישראל - חינוך איכותי בין ה-5 הראשונים.