רגע לאחר שהסרנו את מסכות הפורים וחילקנו את משלוחי המנות איש לרעהו אנו נכנסים לתקופת הצריכה המוגברת של השנה, בתחילת חודש אפריל נחגוג את חג הפסח, אך ההכנות לחג, בוודאי בכל הקשור בהיערכות לקניות של מזון קפוא ויבש, מתחילות כבר עתה.
מוכנים? היכון הכן צא: טיפים ומוצרים חדשים לניקיונות פסח
הוסיפו לכך את העובדה שגם בתקופת הרמדאן, הגם שהחג המוסלמי מלווה בצום במהלך היום, יש עלייה גדולה בצריכת המזון (לסעודה החגיגית שנערכת בכל ערב) וכן את העובדה שגם לנוצרים יש את חג הפסחא (איסתר) שלהם - וקיבלתם עלייה גדולה במכירות מזון שאינה תלויה בדת או לאום.
ולא רק במזון: ההכנות לחג הפסח מלוות בתרבות ניקיון יסודי בבתים ואפילו ברכבים. המקור הוא אולי בביעור חמץ, אבל גם המנהג הזה, כך מתברר, הפך לנחלת כלל המגזרים, שכן עלייה תלולה במכירות חומרי ניקוי קיימת למשל גם במגזר הערבי.
אבל העיקר הוא כמובן המטעמים שיונחו על שולחן החג - וילוו אותנו גם אל החג עצמו וימי חול המועד. על המזון לשולחן החג אנו משלמים יותר, לא רק בגלל עליית המחירים שחווינו לאחרונה, אלא בעיקר בשל העובדה שבבתים רבים משליכים או מכלים את תכולת המזווה והמקרר ומצטיידים מחדש במוצרים כשרים לחג. כמה יותר? על פי מחקרים שערכנו בעבר מזנקות ההוצאות שלנו לפני פסח בקרוב ל- 50%!
איפה נמצא הסל הזול ביותר?
עם כל ההוצאות המוגברות רגע לפני החג וההכנות יצאנו לבחון ולסקור היכן תמצאו את הסל המשתלם ביותר והיכן תשלמו פחות ותצליחו למזער את נזקי החג.
סקרנו את 9 רשתות השיווק המובילות בישראל ולראות איזו רשת כבר עכשיו מציעה לנו את הסל המשתלם ביותר לחג הפסח, בחנו בסל 53 מוצרים בעלי שכיחות גבוה לתקופת החגים החל מבשרים ועופות טריים, ירקות ופירות טריים וקפואים, דגים קפואים וטריים, שימורים, חטיפים, רטבים, מוצרי בישול ומוצרי יסוד, תה, ממרח שוקולד, קניידלך וכמובן חומרי ניקוי וטיפוח הבית והגוף.
מחיר הסל הממוצע על פי הסקר שערכנו עומד על 1,098 שקל ועל פי התחזיות משק בית ממוצע יוציא לחג כ 4,000 שקל - שיתחלקו על פני מספר רכישות וכמובן - בכפוף לתאמת כמויות הקנייה לנפשות המתארחות.
תוצאות הסקר הפתיעו: מצאנו פערים של כ 26% בין רשת כלבו חצי חינם לרשת פרשמרקט, פער לא מבוטל. רשת חצי חינם הציגה סל בערך של 946 שקל לעומת סל זהה בערך של 1,190 שקל הפרש של 244 שקל.
גם מול רשת שופרסל דיל מציגה רשת חצי חינם פער של 23% שגם הוא מתבטא בסחיסכון משמעותי. שלוש הרשתות המובילות בסקר הן חצי חינם, יוחננוף ורמי לוי שמציגות סל בעלות פחות מהממוצע הכללי מול חמש הרשתות שמציגות סל בעלות מעל הממוצע הארצי, דירוג מיקומי רשתות השיווק אינו אופייני לסקרים האחרונים ואנו רואים את רשת יוחננוף מזנקת למקום השני ואת רשת רמי לוי (שיווק השקמה, שמזוהה לרוב עם סל זול) נדחקת למקום השלישי.
בראש הטבלה עומדת כאמור רשת חצי חינם, זאת על אף שמדובר ברשת ששמה דגש עיקרי על חויית הקנייה - ולא רק על המחירים.
חוסרים לקראת החג?
אחת התופעות שבהן אנו חוזים השנה, הייתה כבר לנורמה: הצרכן יאלץ להתמודד שוב עם חוסרים (או דיווחים על חוסרים) שישפיעו על מחירי הסל.
מגורמים בשוק נמסר שבשבועות שלפני החג נראה חוסרים בעוף והבקר הטרי, בדגים הטריים בביצים והחלב, כך שקנייה חכמה ומקדימה תעזור לנו לצרוך במחירים הוגנים וזמינים, כדי לא להיות מופתעים מעליות מחירים שיקרו בגלל עודף ביקוש אל מול היצע מצומצם (בין אם מדובר במחזור אמיתי או מדומה).
הכותב, ד"ר חזי גור מזרחי, הוא מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות