לנוכח הירידה החדה בפעילות העסקית, שכבר הביאה להוצאתם של אלפי עובדים לחל"ת, הודיעה רשת ביג על שורת הקלות לעסקים הפועלים במתחמיה.

המדריך לעובד: האם ניתן להוציא אתכם לחל"ת ללא הסכמה?

הרשת הודיעה, כי שכר הדירה הבסיסי לחודשים אוקטובר-נובמבר יבוטל והשוכרים ישלמו שכירות על פי האחוז מהפדיון החוזי של החנות.

עוד הובהר, כי שכר הדירה הבסיסי של אוקטובר, אשר שולם, יזוכה ויקוזז מהחיובים העתידיים. בנוסף, בתחילת חודש נובמבר ישולם אך ורק עבור דמי ניהול ולא ישולם שכר דירה מראש.

בתוך כך, MEEX – הזרוע הנדל"נית של חצי חינם, שבבעלותה מאות אלפי מ"ר של נכסי נדל"ן, בהם גם מתחמי קניות ברחבי הארץ, המאכלסים מאות שוכרים, הודיעה, כי בחודש אוקטובר, היא לא תחייב בשכר דירה ודמי ניהול את השוכרים המסחריים, אשר נאלצו לסגור את החנויות בשל המצב.

"בתוך המציאות הקשה, שאנחנו נמצאים בה והשכול הנוראה שאותו לא צפינו, את המעט שנוכל לעשות כדי להקל, לתרום ולסייע, הן לעם ישראל והן לשותפי הדרך שלנו שנים רבות אחורה ושנים רבות קדימה – נעשה", ציינה ליהי סונק, מנכ"לית MEEX נד"לן.

סמנכ"לית השיווק של MEEX נדל"ן, דניאל אלפי אמרה עוד: "השוכרים שלנו הם השותפים שלנו להצלחה בכל אחד ואחד מהמתחמים, לעמוד לצידם בימים קשים אלו זה חלק מחובתנו וחלק מהעשייה שלנו".

בתוך כך, תנובה הודיעה על הקמת קן לתמיכה ברפתות בעוטף עזה, בהיקף של כ-15 מיליון קל.

הקרן תתמוך ברפתות שנפגעו ביישובים ניר עוז, ניר עם, ניר יצחק, סופה, נחל עוז, כיסופים, עין השלושה, עלומים, יד מרדכי, ברור חיל,ף סעד, גבים ומושב יכיני.

הקרן תסייע בשיקום התשתיות ברפתות ותתמוך ברפתנים.

"ליבנו עם רפתני העוטף ובני משפחותיהם לתנובה מחוייבות עמוקה ורבת שנים לחקלאות הישראלית, כאשר שותפות זו נמדדת בין היתר בשעה קשה זו. אנו עובדים עם מאות רפתנים וחקלאים ברחבי הארץ, שמאפשרים לנו לייצר ולספק את המצרים החיוניים ולשור על ביטחון המזון של הציבורי הישראלי".

מנכ"ל קבוצת תנובה, גדי קוניא, אמר עוד: "אנו מודעים לקשיים הרבים ששותפינו הרפתנים מתמודדים עימם כעת. ועל כן, הקרן שהקמנו תפעיל מנגנון אישור מהיר, כדי לוודא שהרפתות יקבלו סיוע כספי מהיר ככל שניתן בתקופה זו. אנו מקווים לראות גומים נוספים מצטרפים ליוזמה ולתמיכה בחקלאים הישראלים".

לדברי ענת גרוס שון, מנכ"לית חטיבת החלב של תנובה, המלחמה העמידה את הרפתנים בפני אתגרים קשים ומציאות בלתי נסבלת. "אנו כאן לומר להם הם לא לבד", היא ציינה.

בינתיים, קבוצת שופרסל גיבשה תוכנית סיוע מיידית לחקלאים הישראלים בצפון ובדרום הארץ.

בין הצעדים עליהם הוחלט: מתן אשראי והקדמת תשלומים לעשורת חקלאי העוטף.

הרחבת רכישת סחורה מיישובי העוטף, כאשר שופרסל תרכוש מחקלאי העוטף את כל סחורת הפירות והירקות שנקטפה בימים האחרונים.

בשופרסל הודיעו עוד, כי תינתן עדיפות לתוצרת ישראלית בסניפים ובמסגרת זו, יוצבו עמדות מכירה ייעודיות לתוצרת מקומית של חקלאות ישראלית בכ-300 סניפי הרשת.

בנוסף, אלפי זרי פרחים של מגדלים ימכרו בסניפים מרכזיים והרשת תתחייב כל בכל רגע נתון, 90% מהסחורה החקלאית שנמכרת בסניפים תהיה מתוצרת ישראלית מקומית.

"שופרסל החליטה לגבש תוכנית סיוע לחקלאי ישראל בהיקף של מיליוני שקלים", ציין מנכ"ל קבוצת שופרסל, אורי וטרמן. 

בתוך כך, נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, יצא בקריאה לממשלה להכין בדחיפות תקנות לשעת חירום להוצאת עובדים לחל"ת, אשר תותאמנה למצב הנוכחי.

לין מציע, כי כל עובד שיוטצא לחל"ת, יזכה לתשלום שכרו המדורג עד שיימצא עבורו מקום עבודה אלטרנטיבי בסיוע לשכת התעסוקה.