ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן (הליכוד), תתכנס מחר לדיון נוסף בנושא המגבלות על רשתות הפארם, ובראשן סופר־פארם, ועל התרחבותן הגיאוגרפית ופתיחת סניפים חדשים. המגבלה העיקרית בהצעת החוק של ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) מונעת מסופר־פארם לפתוח סניפים חדשים בקניונים למשך חמש שנים.
מגדל מפרסמת דוחות עם יעד רווח יומרני של מיליארד שקל עד 2027
יו״ר פורום העצמאים: "הם יוצאים לפגרה ועסקים של מילואימניקים מתפגרים"
בכך מנסה הוועדה לאמץ מגבלות שהוטלו בעבר במסגרת חוק המזון. רשתות הפארם אימצו ב־2016 חלקים מחוק המזון, ובכלל זה הצורך בשקיפות מחירים. רשת סופר־פארם, בניהול ניצן לביא, מוכנה לאמץ גם את המגבלות במערכת היחסים בין ספקים לקמעונאים.
עם זאת, הקשר עם הספקים אינו רלוונטי ל־45% ממחזור המכירות של סופר־פארם (בתי מרקחת) ו־20% נוספים (מוצרי קוסמטיקה). התחרות ברשתות כמו המשביר, אפריל והדיוטי פרי חזקה מתמיד. נותרה המגבלה הגיאוגרפית, שממילא נכשלה בחוק המזון.
היומרה בעת הצגת חוק המזון, שקודמה בעקבות המחאה החברתית, הייתה להפחתת מחירי המזון ב־15% והפחתת רמת המחירים במונחי כוח קנייה לממוצע מדינות ה־OECD.
עשר שנים חלפו מאז והתברר שהשגת המטרות נכשלה: נתחי השוק של הספקים הגדולים נותרו גבוהים, ומדד מחירי המזון לא רק שלא ירד, אלא עלה. בעוד מדד המחירים עלה בעשור האחרון ב־19.8%, מדד המזון המריא ב־23.8%. מאידך מדד מוצרי פארם ירד ב־7.3%, ומדד ההלבשה וההנעלה ירד ב־31.6%.
אז איך קרה "הנס" הזה? פשוט מאוד. בעוד הרגולציה ומגבלות המכס נמשכו במלוא עוזן בשוק המזון, והצעדים שנעשו היו קוסמטיים, התחרות בשוק הפארם הוכיחה את עצמה (דרך כניסת רשתות כמו B או גוד פארם). בשוק ההלבשה והנעלה המחירים צנחו בזכות הורדה מסיבית של מכסים ופתיחה לתחרות. מי שרוצה הורדות מחירים, מוזמן לבטל את ועדות המחירים למיניהן או מכסות ייצור בענף החקלאות.
כדי להגיע להישגים כאלה גם בשוק המזון, יש חובה בביטול רגולציה מיותרת, שינוי מסיבי של תקנים במכון התקנים והקלות יבוא בתחום מוצרי המזון והקוסמטיקה. בדעה זו מחזיק גם אדם פרידלר, מנכ"ל רשת גוד פארם, שבעלות רמי לוי. בראיון בשבוע שעבר לקרן מרציאנו מחדשות 12 הוא טען שהפתרון לשוק הפארם אינו טמון במגבלות גיאוגרפיות, והוא צודק. אם סופר־פארם היא היחידה הפועלת באופקים, יתכבדו נא הרשתות האחרות לרכוש גם קרקע בזיל הזול ולפתוח פארם.
זה המצב ברמת גן, מקום מגוריי. סופר־פארם הייתה ספק בלעדי עד שהגיעה לשכונה גוד פארם ופתחה ברחוב ביאליק שני סניפים (גילוי נאות: אחד מהם מתחת לביתי). את הסניפים יכלה לפתוח באותה המידה רשת B של שופרסל, המחזיקה במלאי נכסי נדל"ן, או כל רשת פארם אחרת.
סופר־פארם, שפיתחה בעצמה את מותג הפארם המצליח בישראל, אינה צריכה להיענש על כך שהייתה הראשונה לאתר את הדבר הבא בעולם הצריכה בישראל, שהחליף את בתי המרקחת המיושנים. אין לה גם סיבה לבקש סליחה על כך שהצליחה.