בחודש שעבר הודיעה רשות המסים כי החל מינואר 2025 יידרשו עמותות (מוסדות ציבור בעלי אישור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה) להנפיק קבלות לכל התורמים שלהן באמצעות מערכת תרומות דיגיטלית. לדברי הרשות, החיבור למערכת זו ייעשה באמצעות תוכנה להפקת קבלות על תרומות, המאפשרת התממשקות למערכת, או באמצעות אפליקציה ייעודית שמפתחת הרשות בימים אלה.  

נזכיר כי על פי פקודת מס הכנסה, אדם או חבר בני אדם שתרם בשנת מס מסוימת סכום העולה על המינימום שנקבע בפקודה (207 שקל לשנת 2024) לקרן לאומית או עמותה, יזוכה מהמס שהוא חייב בו באותה שנה בשיעור של 35% מסכום התרומה אם הוא יחיד, או בשיעור הקבוע בסעיף 126(א) מסכום התרומה אם הוא חבר בני אדם, ובלבד שסכום הזיכוי הכולל באותה שנת מס בגין תרומות לא יעלה על 30% מההכנסה החייבת של התורם באותה שנה, או על התקרה שנקבעה בפקודה (10.35 מיליון שקל לשנת 2024), לפי הנמוך מביניהם.

לדברי רשות המסים, מטרת מערכת התרומות הדיגיטלית היא להגביר מחד את מיצוי הזכויות לזיכוי מס על תרומות בקרב הציבור ומנגד למנוע שימוש כפול בקבלות או העתקי קבלות. קודם להשקת המערכת, כדי לממש את זיכוי המס היה על התורם לאסוף קבלות המעידות על התרומות מהעמותות שלהן תרם ולהגישן לפקיד השומה, יחד עם בקשה לתיאום מס, החזר מס או דיווח שנתי למס הכנסה. על פי הרשות, מספר מועט של מעסיקים ותורמים מימשו את זכותם לזיכוי על תרומות דרך תלוש השכר של עובדיהם. כתוצאה מכך נרשם מיצוי נמוך של הטבת זיכוי המס, בעיקר בקרב תורמים פרטיים שתרמו סכומים קטנים. 

נראה כי המעבר למערכת דיגיטלית להנפקת קבלות על תרומות הוא צעד נוסף של רשות המסים במאבקה הבלתי פוסק בתופעת החשבוניות הפיקטיביות וההון השחור שמסבים נזק של מיליארדי שקלים לקופת המדינה. ב-5 במאי (לאחר שתי הארכות) יצא לדרך מודל "חשבוניות ישראל", בהתאם לתיקון חוק מע"מ בנוגע להקצאת מספרי חשבוניות מס, ומאז יכולים עסקים המקבלים חשבונית מס בסכום של יותר מ-25,000 שקל לנכות מס תשומות רק אם יש מספר הקצאה לחשבונית. גם השינוי הזה ידרוש היערכות טכנולוגית של מפיקי הקבלות על תרומות כדי להירשם למערכת הדיגיטלית של הרשות ולעמוד בדרישות החדשות של החוק.

ואולם, הדרישה להנפקת קבלות על תרומות באמצעות המערכת הדיגיטלית עשויה דווקא להכביד על רבות מבין העמותות בישראל. אמנם מדובר בהתקדמות טכנולוגית ראויה לציון, אבל יש לזכור שלא תמיד הצרכנים שעבורם מיועדת המערכת החדשה מסוגלים להשתלב בה. בישראל פועלות יותר מ-30 אלף עמותות (מלכ"רים – מוסדות ללא כוונת רווח), ולכ-20% מהן אישורים לפי סעיף 46. ברבות מבין העמותות האלה התרגלו המנהלים והעובדים במשך שנים רבות להשתמש בפנקס קבלות ולמסור קבלות נייר לתורמים. ספק רב אם באותן עמותות יברכו על הקידמה הזאת, שעלולה להקשות עליהן לגייס תרומות כספיות הנדרשות לקיום פעילויותיהן. 

איך בכל זאת משתמשים במערכת התרומות הדיגיטלית החדשה? המערכת מקצה מספר רישום ייחודי לכל קבלה בגין תרומה המופקת מהתוכנה הממוחשבת של העמותה ומעבירה בצורה אוטומטית את פרטי הקבלה לרשות המסים. מספר הרישום הייחודי יופיע על הקבלה בגין תרומה, נוסף על מספר האסמכתה. פרטי הקבלה, שנשמרים באזור האישי של התורם, יוכלו לשמש אותו לצורך ביצוע תיאום מס או מילוי דוח להחזר מס, ובעתיד אף לצורך זיכוי אוטומטי על ידי המעסיק.

כדי להתחבר למערכת התרומות הדיגיטלית, על העמותה להירשם לשירותים הדיגיטליים של רשות המסים, ואז ניתן לקבל מספר רישום ייחודי לכל קבלה המופקת באמצעות תוכנה המיועדת להפקת קבלות בגין תרומות המחוברת לשירותי הרשות. לעמותות המחזיקות באישור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה מומלץ לפנות ליצרן התוכנה או הפלטפורמה הדיגיטלית המשמשת אותם להפקת קבלות, ולוודא כי הם ביצעו את תהליך ההתממשקות מול המערכת הדיגיטלית וכי הגרסה שבה משתמשת העמותה היא הגרסה העדכנית. 

נציין כי גם לאחר השקת המערכת הדיגיטלית, ניתן יהיה להמשיך לתרום בעילום שם. במקרה כזה, התרומה תדווח למערכת הדיגיטלית כתרומה ללא שם, שאינה משויכת לתורם, ולכן לא ניתן יהיה להזדכות במס בגינה.

תמיר בן שמעון מימין וקובי זליכה (צילום: יח''צ)
תמיר בן שמעון מימין וקובי זליכה (צילום: יח''צ)

הכותבים הם שותפים במשרד ליאון אורליצקי ושות' - Moore ישראל