בעקבות אישור עקרוני של משרד האנרגיה להגדלת היקף יצוא הגז ממאגר לווייתן, הודיעו אתמול השותפות על השקעה מתוכננת של 400־500 מיליון דולר בתכנון הנדסי של פרויקט ההרחבה והגדלת כושר ההפקה ל־21 BCM לשנה (ביליון מ"ק).

אלי כהן: "אם בישראל תהיה הפסקת חשמל של שעות - בלבנון היא תארך חודשים"

ניו מד אנרג'י, השותפה הבכירה במאגר, דיווחה לבורסה שהתקבלה העמדה העקרונית במשרד האנרגיה, שלפיה ניתן להגדיל את היצוא מלווייתן לצד הרחבת האספקה למשק המקומי של גז שיופק במסגרת השלב הראשון של הפרויקט.

עמדת משרד האנרגיה הייתה כי ניתן להגדיל את היקף היצוא בכמות נוספת של 118 BCM, אשר עשויה לגדול לעד 145 BCM בתנאים מסוימים. המהלך יניב תוספת של מיליארדי שקלים להכנסות המדינה. מאגר לווייתן שהתגלה ב־2010 הוא המאגר הגדול בים התיכון (650 BCM).

ההפקה ממנו החלה בסוף 2019 וכיום מופקים מהמאגר 12 BCM בשנה. במהלך השנה הבאה עם השלמת פרויקט הנחת הצינור השלישי, תגדל כמות ההפקה לקצב של 14 BCM בשנה.

שר האנרגיה אלי כהן: "הרחבת כושר ההפקה של הגז הטבעי תוביל להגברת הביטחון האנרגטי, חיזוק הקשרים הבינלאומיים ותרומה לכלכלה ולהכנסות המדינה".

יוסי אבו, מנכ״ל ניו מד: ״הרחבת לווייתן מהווה בשורה אדירה למשק האנרגיה האזורי והגלובלי בתקופה של ביקושים עצומים לגז טבעי. מאגר לווייתן הוא עוגן אנרגטי עם כמות משאבים עצומה שמבטיחה את הביטחון האנרגטי לצד יצוא לשוק האזורי ובעתיד לשוק העולמי״.