האם הממשלה ערוכה להתמודד עם המציאות הנדל"נית בצפון ובדרום ישראל בעידן המלחמה? בשיחה עם "מעריב" הסבירה בלה ברדה ברקת, מומחית להשקעות נדל"ן, מה הן עלויות השיקום והפינוי המוערכות ומה הם הצעדים שהממשלה צפויה לנקוט למימון הוצאות השיקום בהינתן התקציב הנוכחי שעומד לרשות הממשלה.

מלחמת 'חרבות ברזל' פגעה קשות באזורי הצפון והדרום. מה הנזק מבחינת התשתיות?
"המלחמה הותירה ועודנה מותירה את חותמה הכבד על מדינת ישראל, בעיקר על אזורי הצפון והדרום. עוצמת ההרס והנזקים שהמלחמה גרמה לבתים ולתשתיות, לצד מספר המפונים הרב, מציבים אתגר עצום בפני המדינה ומערכת הנדל"ן. לפי דו"ח שפורסם לאחרונה על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מספר המפונים בעקבות המלחמה עומד על כ-200,000 איש, רובם המכריע מצפון ומדרום הארץ. ההרס הפיזי הוא עצום - כ-30,000 בתים נהרסו כליל או ניזוקו באופן שאינו מאפשר מגורים. תשתיות רבות, כולל כבישים, מים, חשמל וביוב, נפגעו באופן חמור באזורים אלה".

חיזבאללה סימן את הנקודה הרגישה של ישראל: זה היעד שנסראללה תקף הכי הרבה
יודע משהו שאנחנו לא? שליח ארצות הברית במסר בנוגע ללבנון

מבחינה כלכלית, מה הן עלויות השיקום והפינוי המוערכות?
"ההערכות הכלכליות של משרד האוצר מצביעות על עלות של 20 מיליארד שקל לשיקום התשתיות והבתים שנפגעו בדרום הארץ ועלות של 6.5 מיליארד שקל לשיקום הצפון. חשוב לזכור שהכספים עוד לא הועברו וספק גדול אם אלו אכן יהיו העלויות האמיתיות".

ההרס הרב שתיארת הצריך תקצוב לצורך שיקום – מה האחוז שלו מתוך תקציב המדינה והאם יש לכך השפעות עתידיות? 
"תקציב המדינה לשנת 2024 עומד על כ-584 מיליארד שקל. מתוך תקציב זה, תקציב הביטחון עומד על כ-117 מיליארד שקל, המהווים כ-20% מהתקציב הכללי. רחוק מאוד מההערכות שניתנו באמצע מאי 2023 ועמדו על סך של 65 מיליארד בלבד. תקציב הבריאות עומד על כ-54 מיליארד שקל, ותקציב החינוך על כ-84 מיליארד שקל. הוצאות השיקום מייצגות כ-4.5% מתקציב המדינה השנתי, אך השפעתן יכולה להיות רחבה הרבה יותר. הזרמת סכום כזה לשיקום תשתיות ובתים משפיעה על כלל המשק, ומחייבת שינויים בתקציב ובתכנון הכלכלי של המדינה".

בהינתן התקציב הנוכחי שעומד לרשות הממשלה – מהם הצעדים שאלו צפויים לנקוט למימון הוצאות השיקום?
"משרד האוצר הציג מספר אפשרויות למימון הוצאות השיקום, ביניהן העלאת מיסים. העלאת המע"מ באחוז אחד בלבד, למשל, יכולה להניב כ-6 מיליארד שקל בשנה, אך מהלך זה עלול לפגוע בצרכנים ולהכביד על המשק. אפשרות נוספת היא הקצאת תקציבים מחדש מתוך סעיפי תקציב אחרים, כולל תקציב הביטחון, מהלך שמחייב דיונים פוליטיים מורכבים. בנוסף, ייתכן שתשקול הממשלה הטלת מיסים חדשים או העלאת מס הכנסה לאחוזון העליון. מהלך כזה יכול להניב הכנסות נוספות למדינה, אך עשוי להוביל להתנגדות פוליטית ולפגוע בעסקים ובמשקיעים".

איזו מציאות דמוגרפית נוצרה ברחבי המדינה בעקבות פינוי תושבי הדרום והצפון?
"אחת התופעות הבולטות בעקבות המלחמה היא התנועה המסיבית של אוכלוסייה מהצפון ומהדרום למרכז הארץ. נתונים מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעים על כך שכ-40% מהמפונים אינם מתכוונים לחזור לאזורי מגוריהם הקודמים. אלו מהם שמצהירים כי אינם מתכוונים לחזור, מציינים חשש מהמצב הביטחוני ותחושת אי-ודאות לגבי העתיד".

בית שנחרב בטבח בקיבוץ בארי (צילום:  אריק מרמור, פלאש 90)
בית שנחרב בטבח בקיבוץ בארי (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

האם ניתן להיות אופטימיים לגבי אפשרויות השיקום והפיתוח?
"למרות האתגרים הרבים, ישנן גם הזדמנויות. הצורך בשיקום ובהקמה מחדש של אזורים נרחבים בצפון ובדרום מהווה הזדמנות לשדרוג התשתיות ולהקמה של שכונות חדשות, מודרניות ובנות קיימא. מיזם השיקום שהושק על ידי הממשלה כולל תוכניות לשיפור התשתיות, בניית מבני ציבור חדשים ושיקום אזורי תעשייה וחקלאות. תוכניות השיקום כוללות גם תמריצים כלכליים לתושבים שיחזרו להתגורר בצפון ובדרום, כולל מענקים כספיים והקלות במיסוי. המטרה היא לא רק להשיב את האוכלוסייה שברחה אלא גם למשוך אוכלוסייה חדשה, צעירה ואיכותית שתסייע בפיתוח האזורים האלה לטווח הארוך".

פגיעה בבניין בקרית שמונה (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

לאחרונה בשל עלייה באנטישמיות נוצר שיח על עליית יהודים מאירופה וארצות הברית – במידה ואכן תתקיים כיצד היא תשפיע באופן השיקום?
"בעקבות התחזקות הימין הקיצוני באירופה ועלייה במספר המקרים האנטישמיים בארה"ב, קיימת סבירות גבוהה לעלייה מוגברת של יהודים לישראל בשנים הקרובות. בהקשר הזה מעניין לציין שיש עלייה של 84%! ברכישת דירות על ידי תושבי חוץ. על אף שבשלב זה הם אינם מגיעים בפועל, הם מכינים את הקרקע לקראת עלייה פוטנציאלית. עולים חדשים אלה עשויים להוות כוח מניע נוסף לשיקום ופיתוח הצפון והדרום. הצטרפותם לאזורים אלו יכולה לא רק לחזק את הקהילות המקומיות אלא גם להביא ידע, כישורים והשקעות חדשות שיסייעו בהחזרת החיים למסלולם ובפיתוח הכלכלה המקומית".

לסיום הוסיפה ברדה ברקת זיק של אופטימיות: "מלחמת 'חרבות ברזל' גרמה לנזקים כבדים לאזורי הצפון והדרום של מדינת ישראל. כעת, לאחר המלחמה, עומדים אזורים אלה בפני אתגר עצום של שיקום ובנייה מחודשת. המספר הרב של המפונים וההריסות הרבות מציבים אתגר כבד בפני הממשלה והקהילות המקומיות, אך יחד עם זאת גם מספקים הזדמנות לפיתוח מחדש ושדרוג של התשתיות והמבנים".

"העבודה מול האתגרים הללו דורשת חזון ואומץ לב, לצד הבנה עמוקה של המציאות החדשה שנוצרה. שיקום הצפון והדרום אינו רק משימה טכנית אלא גם מהלך אסטרטגי שמטרתו ליצור מציאות חדשה, בטוחה ומשגשגת יותר לתושבים. בידי הממשלה והחברה האזרחית הזדמנות נדירה לפעול יחדיו למען מטרה משותפת ולקדם את האזורים הללו אל עבר עתיד טוב יותר".

הסרטון בכתבה פורסם לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]