הוועדה המוניטרית בבנק ישראל החליטה היום (שני), כצפוי, להותיר את הריבית במשק ללא שינוי והיא תמשיך לעמוד על 4.5% לשנה. זו ההחלטה הרביעית ברציפות שבה הריבית נותרת ללא שינוי. ההחלטה אינה מפתיעה רוב מוחלט של האנליסטים העריכו כי הריבית לא תשתנה.

במרכז ההחלטה עומדות החששות מעליית האינפלציה וחריגה מעבר ליעד של 3% לשנה. כמו כן משרד האוצר עדין לא נקט בצעדים תקציביים הכרחיים הנובעים מהגרעון ובראשם קיצוץ בתקציבי משרדים או לחליפין העלאת המיסים.

מדד המחירים לצרכן לחודש יוני יפורסם בשבוע הבא (15 ביולי) ואז ניתן יהיה לקבל אינדיקציה לגבי מגמות המחירים. עד כה המדד בחודשיים האחרונים באופן חריג מעלות מחירי הטיסות.

החלטת הריבית רק נראית משעממת: בנק ישראל נמצא בצומת דרכים

נזכיר שבמחלקת המחקר של בנק ישראל העריכו עוד בתחילת 2024 שקצב הורדות הריבית יהיה השנה מואץ יותר וכי בתוך שנה ריבית בנק ישראל עשויה להגיע ל-3.75% לשנה. זאת הייתה גם הסיבה שבתחילת 2024 הופחתה הריבית ב-0.25% לשנה ומאז ההפחתה נעצרה.

בבנק ישראל מפוכחים יותר ומעריכים שקצב הורדות הריבית יהיה השנה נמוך יותר ויהיה תלוי בין השאר בהתפתחויות הביטחוניות והאפשרות לפרוץ מלחמה בצפון. במקביל עודכנה כלפי מטה  תחזית הצמיחה ל-2024 שעמדה עד כה על 2%. 

בסקטור העסקי מאוכזבים מטיפול הממשלה בתקציב ומפנים אצבע מאשימה בעיקר כלפי האוצר ופחות כלפי נגיד בנק ישראל. גורם משפיע נוסף בנוגע לריבית יהיה קשור להחלטת הריבית של יו"ר הפד (נגיד הבנק המרכזי האמריקאי) שתתקבל עד סוף החודש.

יתכן מאוד שבהחלטת הריבית הקרובה שלו הוא ירמוז על אפשרות להפחית את הריבית ואז נראה שפרופ' אמיר ירון הנגיד הישראלי יאלץ ליישר קו עם ההחלטה ולהוריד את הריבית.

בינתיים הריבית הגבוהה ממשיכה להעיק על בעלי המשכנתאות במסלול 'הפריים' הנאלצים לשלם עד 6% לשנה, ובמסלול צמוד המדד עלות החזר דומה של 6.5% לשנה (3.5% ריבית+3% אינפלציה).

יש לציין כי למרות הריבית הגבוהה מגמת ההתעוררות בשוק הדיור נמשכת בין השאר בזכות תנאי התשלום הנוחים של הקבלנים בדירות חדשות. במרבית חברות הבנייה מוכנים לקבל עבור דירה בפרויקט עתידי מקדמה של 20% ואת יתרת התשלום עם סיום הפרויקט.