מפעל פרי הגליל בחצור הגלילית סגר אתמול (רביעי) את שעריו לאחר למעלה מ-60 שנות פעילות, כאשר שארית עובדיו קיבלו מכתבי פיטורים. הסגירה התבצעה, בין היתר, בעקבות הפחתת מכסים על ייבוא מוצרי חקלאות קפואים מחו"ל.

המפעל הוקם בשנות ה-60 והיווה חלק מתוכנית ממשלתית לעידוד תעסוקה בצפון הארץ. במהלך השנים, המפעל נהפך למקום עבודה חשוב עבור תושבי האזור, במיוחד ביישובים בגליל. בנוסף, הוא תמך בענף החקלאות, בכך שרכש תוצרת חקלאית מחקלאים מקומיים.

המפעל הצטמצם בהדרגה לאורך השנים, וקיבל סיוע ממשלתי במספר הזדמנויות במטרה למנוע את סגירתו. בינואר השנה הודיעה ההנהלה על כוונה לסגור את קו ייצור הירקות הקפואים, על רקע הפחתת המכסים, ובמאי התקבלה ההחלטה לסגור את המפעל באופן סופי. בתחילת השנה המפעל, שהיה בעבר מעסיק מרכזי באזור הגליל העליון, העסיק כ-120 עובדים, אך בשבועות האחרונים נותרו בו רק 25 עובדים.

״זהו יום עצוב לחברה הישראלית וכתם על כולנו״, מסר ח״כ משה גפני, יו״ר ועדת הכספים. ״מפעל 'פרי הגליל' היה במשך עשרות שנים מפעל עוגן לחצור הגלילית ולאזור הגליל כולו. דווקא בתקופה קשה כזו לאזור - מאפשרים לעובדים ללכת הביתה ולמפעל להפסיק את עבודתו. הממשלה חייבת לעשות כל מאמץ להחזיר את המפעל לעבודה מלאה ואת העובדים למקום עבודתם. עצוב עצוב עצוב. אבדוק פעילות אטרקטיבית בועדת הכספים כדי לסייע למפעל להמשיך להתקיים״, הצהיר.

יורם אבן צור יועץ אסטרטגי וחבר מליאת המועצה האזורית הגליל העליון : ״לצערי האיום על סגירת פרי הגליל התממש. בשנים האחרונות איום הסגירה עלה והוסר. ליבי עם העובדים שיצטרכו לחפש לעצמם פרנסה בגליל השומם. הצפון מוזנח מזה שנים בלי קשר למלחמה שהוסיפה על המכאוב, תמיד השתיקו את פרנסי האזור עם פירורים ולרוב גם אותם לא קיבלנו. היום, יותר מתמיד, יש צורך בהבאת מפעלי עוגן גדולי, פיתוח פודטק והייטק כפי שנעשה ביוקנעם ובבאר שבע. הערים האלו לא עשו זאת לבד - אלא בסיוע ממשלתי רחב תוך הכרה באזורים הללו בעדיפות לאומית. אם לא תהיה כאן תכנית גדולה בצפון ובאצבע הגליל בחסות המדינה, האזור ישאר רדום לעוד הרבה שנים. התיירות שמביאה מטיילים בקיץ לא מספיקה כדי להכיל אזור שלם בפרנסה ועיסוק מכבד״.