מדד המחירים לצרכן עלה בחודש אוגוסט ב-0.9%, כך פרסמה היום (ראשון) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. משמעות הדבר היא שהאינפלציה, כלומר עליית המחירים ב-12 החודשים האחרונים (אוגוסט 2023 עד אוגוסט 2024) הגיעה ל-3.6%. כזכור, הרף העליון של טווח היעד של בנק ישראל הוא 3% - רף שנחצה עוד בחודש שעבר ב-0.2%.

משמעות הנתונים הללו הם המשך העלאות המחירים, שמשקפים את השפעת המלחמה על יוקר המחיה. עליות מחירים בולטות הורגשו במספר תחומים, בהם ירקות טריים שעלו ב-13.2%, תחבורה שעלה ב-2.8%, דיור שעלה ב-0.6%, חינוך, תרבות ובידור שעלה ב-0.5%, תחזוקת הדירה שעלה ב-0.4% ומזון שעלה ב-0.3%.

לעומתם, ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הלבשה והנעלה שירד ב-1.1%, תקשורת שירד ב-0.8% וריהוט וציוד לבית שירד ב-0.4%. שכר הדירה טיפס ב2.6% עבור שוכרים שחידשו חוזה, ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 5.3%.

מדד המחירים לצרכן אוגוסט 24 (צילום: לע''מ)
מדד המחירים לצרכן אוגוסט 24 (צילום: לע''מ)

נמצא כי מחירי הדירות קפצו בחודשים יוני-יולי ב-0.9% לעומת מאי-יוני. עליות מחירים נרשמו במחוזות רבים: ירושלים (0.1%), חיפה (0.8%), מרכז (1.8%), תל אביב (1%) ודרום (0.4%). בהשוואה שנתית של מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יוני-יולי 2024 בהשוואה למחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יוני-יולי 2023 עולה כי מדד מחירי הדירות השנתי עלה ב-5.8%.

אינפלציה ברמת 3.6% ומחירי דיור שרק הולכים ועולים יקשו מאוד על בנק ישראל להוריד ריבית בהחלטה הקרובה בעוד כחודש. זאת בזמן שהמגמה העולמית להורדת הריביות ממשיכה לצבור תאוצה. בינתיים בישראל - הורדה ראשונה צפויה רק במחצית השנייה של 2025, בהנחה שהמלחמה תסתיים עד סוף 2024 – תרחיש שהולך ונהיה סביר פחות ופחות.

״השפעות המלחמה על הכלכלה בכלל ומדד המחירים בפרט ממשיכות להיות בולטות״, הצהיר יוני פנינג, אסטרטג ראשי בבנק מזרחי טפחות, ״מחירי הטיסות, שעלו בצורה חדה החודש, צפויים להמשיך ולהשפיע לפחות על המדדים הקרובים. למעשה, על פי שיטת המדידה הנוכחית של הלמ"ס, גם אם מחר בבוקר יחזרו כל חברות התעופה הזרות, אופן המדידה של רכישת הכרטיסים במהלך אוגוסט צפוי להתבטא במדד עד חודש אפריל בשנה הבאה״.

״אבל יותר מכך״, ממשיך, ״מעבר לתיקון שיבוא בשלב כזה או אחר במחירי הטיסות, גם עליית מחירי השכירות בשל המחסור בדירות לא צפויה לדחוף אותנו מעל היעד במדדים הבאים. גם אם יתברר שענף החקלאות יצליח להתגבר על המחסור בפועלים, לקראת חגי תשרי הקרובים, עליית המע"מ בינואר כבר תדאג, כמעט בוודאות, שנבלה לפחות את החורף הקרוב הרבה מעל לף ה-3.0%. וכמו שזה נראה כעת, משמעותית גבוה מכך״.

״בטווחים הארוכים יותר״, מציין פנינג, ״ציפיות האינפלציה לשנה הגלומות בשוק ההון המקומי נוטות מזה זמן לנבא מעט פחות מאותו רף 3%. זה לא חריג בשביל השוק לצפות שעלייה לסדר גודל של 3.6% אינפלציה במהלך שנה תסתיים בתוך טווח היעד. הרטוריקה הנחושה של בנק ישראל לשמור על יציבות המחירים המקומית היא כמובן עוד גורם ראוי לציון בהקשר הזה. מאידך, הפעם, זה כבר מגיע עם שוק עולמי שממשיך לשעוט קדימה, או במקרה של ציפיות האינפלציה והריבית של העולם המערבי, למטה. ככל שהפער הזה בינינו לבין העולם ייסגר מתיקון בצד שלנו, נעריך שהוא יהיה מהיר. בינתיים, כאמור, הוא צפוי להימשך״.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי בבנק הפועלים, מוסיף: ״העלייה החדה של המדד, גם מעל התחזית, נבעה להערכתנו בעיקר בשל זינוק של 21% (במונחים דולריים) במחירי טיסות לחו"ל שהעלו לבד את המדד בקירוב ל-0.4%, ומעלייה מעט חדה מהערכתנו במחירי הירקות. העלייה במדד חודש אוגוסט תומכת בהמלצתנו מסוף יולי להגדלת האחזקה באגרות החוב הצמודות ולמתן עדיפות לאחזקת האפיק הצמוד על פני האפיק השקלי״.