הביטוח הלאומי וההסתדרות סיכמו: תוך חצי שנה הביטוח הלאומי יעביר תשלומים לשכירים שאיבדו את עבודתם בעקבות עסקים שפשטו רגל בעקבות מגפת הקורונה.
עסקים רבים הגיעו למצב של חדלות פירעון ופשיטות רגל וכ-10,000 תביעות הוגשו אל הביטוח הלאומי לטובת קבלת תשלומי שכר עבודה, פיצויי פיטורין וזכויות סוציאליות , במקום המעסיקים שלא יכלו לשלם.
בסוף 2019, בסמוך לתחילת המגיפה, הוחלט כי כל נושא תביעות עובדים וקופות גמל בחדלות פרעון יאוגד תחת הביטוח הלאומי ולא כפי שהיה, דבר שייצר מחד שינויים מהותיים לטובת העובדים, צמצום הטרטור בין משרדים שונים ומאידך, גרם לכמויות גדולות מאוד של בקשות אל הביטוח הלאומי.
בפגישה שהתקיימה היום בין ההסתדרות לבין נציגי הביטוח הלאומי סוכם, כי בשלב הראשון בקשות שהגיעו במסגרת החוק החדש, ישולמו מקדמות בגין שכר עבודה. המקדמות יהיו בגובה השכר שלא שולם ויינתן בהתבסס על דיווחי עורכי הדין המגישים את התביעות.
השלב הבא, מצריך מידע יותר מורכב ואינדיבידואלי לעובד ומצבו מול המעסיק מבחינת זכויותיו הסוציאליות והפיצויים המגיעים לו מתוקף הפסקת עבודתו. כאמור, סוכם שבתום ששת החודשים הקרובים החישובים הפרסונליים יסתיימו והכספים יועברו בהתאם.
הביטוח הלאומי מסיים בימים אלה להכשיר עשרות עובדים שיועדו לטיפול במקרים של פשיטות הרגל עד הקצה, במקביל למקדמות שישולמו.
ליאון פרץ, מנהל מרחב צפון בהסתדרות: "כחלק בלתי נפרד מתפקידי, עליי לדאוג לעובדים שנשארו ללא פרנסה בעל כורחם וכל סיוע שמגיע להם צריך להיות מנת חלקם. לאחר שיחה אישית עם בכירים בביטוח הלאומי אני מאמין כי שת"פ בינינו יביא לתוצאות בהקדם ובשורה לאלפי אזרחים. תקופת הקורונה הייתה קשה הן לעסקים והן לשכירים והעומס על הביטוח הלאומי עם תשלומי האבטלה והחל"ת ברורים וידועים, אך הגיע העת לרכז מאמצים בתיקי פשיטות הרגל וכך יהיה".
אוריאל כזום, סמנכ"ל קצבאות קיום ותעסוקה בביטוח הלאומי: ״עובדי הביטוח הלאומי עבדו מסביב לשעון בתקופת הקורונה, ועדיין מטפלים בהשלכות של תקופה זו. אנו מרכזים מאמצים לטפל בתיקים הקיימים, שבעקבות החקיקה מטופלים מהקצה אל הקצה אצלנו. לאחר שיחה עם ההסתדרות, הוחלט על שינויי תהליכי עבודה וקיצור בירוקרטיה ככל הניתן, שיביאו להגברת מיצוי הזכויות וסיוע לכל השכירים שמשכורתם הופסקה בעקבות חדלות פירעון".
יש לציין, תיקים רבים הועברו ללא פרטים ומסמכים נדרשים וטיפול בתיקים מחויב למידע מלא. לכן, הביטוח הלאומי יקיים כנס במהלך חודש ינואר בהשתתפות עורכי הדין כדי לתאם ציפיות, לתדרך אותם כיצד להגיש תביעות באופן שנכון לשכירים שיאפשר סיוע מהיר עבורם.