היקף המשכנתאות שנלקחו בחודש אוגוסט זינק ב־19% בהשוואה לאוגוסט 2023 והסתכם ב־8.4 מיליארד שקל. כך עולה מנתוני בנק ישראל שפורסמו אתמול. ביחס לחודש יולי האחרון מדובר בירידה של 7%.

שאלת מיליון השקל: מתי תרד הריבית? נגיד בנק ישראל פרופ' ירון מדבר על הכל

היקף המשכנתאות בחודש יולי עמד על שיא מתחילת 2024 והסתכם ב־9 מיליארד שקל. אחד ההסברים לכך הוא מבצעי המכירות שהיו לקראת חודשי הקיץ וגידול בעסקאות מכירת דירות יד ראשונה.

לפי נתוני בנק ישראל, בשמונת החודשים הראשונים של 2024 נלקחו משכנתאות בהיקף של 55 מיליארד שקל — גידול של 10% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. 6.5 מיליארד שקל מהמשכנתאות באוגוסט היו באפיקים צמודים למדד ו־1.9 מיליארד באפיקים שאינם צמודים למדד.

עוד מתברר ש־4.4 מיליארד שקל מההלוואות נלקחו בריבית משתנה (בדרך כלל צמודה לריבית הפריים), בעוד 4 מיליארד שקל נלקחו בריבית קבועה. הנחת הלווים היא שלאורך זמן הריבית תרד ולכן הם אינם מוכנים לקבע אותה בשלב זה.

שוק הדיור התעורר מתחילת 2024 לאחר תקופת תרדמת בגלל המלחמה, בין השאר בזכות מבצעי מכירות אינטנסיביים של הקבלנים. אלה מציעים לקונים תוכניות מימון אטרקטיביות כמו תשלום של 15% על החשבון והיתרה בעת מסירת הדירה, אולם הקונים לא מבינים שעלות המימון מגולמת במחיר הדירה.