שוק הדיור בישראל נתון בתקופה מאתגרת, עם מחירי הדיור הולכים וגואים, עליית ריבית ועוד גורמי אי-וודאות. מצב זה הביא רבים לשקול את האפשרות להשקיע בנדל"ן בחו"ל כחלופה. אחת המדינות שהפכה ביעד השקעה פופולרי בשנים האחרונות היא קפריסין. הנגישות הגאוגרפית, התשואה הפוטנציאלית וההקלות הרגולטוריות הפכו את קפריסין ליעד משיכה עבור משקיעים ישראלים המחפשים אלטרנטיבות להשקעה בשוק המקומי. 

המעבר להשקעה בנדל"ן בקפריסין או יעדים אחרים בחו"ל מחייב בחינה מדוקדקת של הסיכונים והתשואות הפוטנציאליות, בהתאם למטרות ההשקעה של כל משקיע. 

למרות הישראלים: המדינה האהובה מתמודדת עם גל ביטולים

עו"ד ארז גבאי, המתמחה בייצוג רוכשי נדל"ן בקפריסין ובהגירה מסחרית בינלאומית, אמר ל-103FM כי "חשוב לדעת מי בעצם מוכר לך את הנכס, זה הדבר הבסיסי ביותר. בשום דבר אין וודאות, מה שכן אפשר לעשות הרבה מאוד בדיקות כדי להעריך מה הסטטוס של הקבלן נכון לרגע נתון כדי להגביר את רמת הוודאות. בישראל יש את חוק המכר להבטחת דירות רוכשים ובקפריסין זה לא קיים. כלומר צריך ליצור מגנון שמבטיח את הכסף של הרוכשים לפי קצב התקדמות הבנייה".

עו"ד גבאי המליץ כי "במידה ולקוח רוצה לקנות דירה חדשה מקבלן, אני מציע קודם כל ברמה הפרקטית לבדוק מה רמת העמידות והביצועים של הקבלן, לבקש לראות דירות שהוא כבר מסר בפועל ולהיכנס לתוך דירות שהוא היה, לבחון את איכות ורמת הגמר ולבצע את הבדיקות בשטח. הרבה מאוד ישראלים נופלים בזה שהם קונים מבלי להגיע לאי למרות שהטיסה היא יחסית קצרה והמרחק הוא בר ביצוע לבחינה באופן פרטי".

בסיכום דבריו, עו"ד גבאי הדגיש כי "לרכוש נדל"ן בחו"ל זה לא נחלת כולם. אין אמנת מניעת כפל מס בין ישראל לקפריסין, ולכן כל היבטי המס דורשים תכנון ברמת המיסוי השוטף על שיכרות הדירה ורכישת או מכירת הנכס. זה היבטים שצריך לקחת זאת בחשבון לפני שמבצעים עסקה בחו"ל על מנת לקבל את המענה המלא מחה בפועל יהיה מס האמת שצריך לשלם, במקרה של קפריסין יש מיסוי מסוים שצריך לשלם שם ומיסוי מסוים בישראל".

עריכה: אליעזר בן יהודה