לבניית הרכבת הקלה של האזור המטרופוליטאני של תל אביב שהחלה לאחרונה יהיו השלכות מידיות על ענף הנדל"ן בעת ביצוע עבודות התשתית ובעת סיום העבודות והפעלת הרכבת התחתית. ג'קי מוקמל, מנכ"ל חברת מאן נכסים שעוסקת בנדל"ן מסחרי ונדל"ן משרדי אומר ל"מעריב" כי ההשלכות יהיו דרמטיות.
"הרכבת הקלה שמוקמת עכשיו בתל אביב תביא למהפך בשוק הנדל"ן. הבנייה תשפיע לרעה בעת עבודות ההקמה בעיקר על בתי המסחר, חנויות, מסעדות, בתי קפה מזנונים וכו', שנמצאים בתוואי הרכבת הקלה ובמידה פחותה גם על השוק של מגדלי המשרדים בתוואי".
על פי הערכות זהירות, הנגישות לאזור דרומית לרוב קרליבך תיפגע מאוד, וזמן הנסיעה לאזורים אלו עשוי להתארך בכשעה בגלל העיכובים שיגרמו הפקקים בו. ולא מדובר על תקופה קצרה של ימים, אלא של שנים. הניסיון של הקמת הרכבת הקלה בירושלים הוכיח שמאוד קשה בפרויקטים מסוג זה לעמוד בלוח זמנים. בעירייה מדברים על תקופה של שנתיים, אני סבור שהעבודות ייקחו כשלוש שנים" - העריך מוקמל.
ג'קי מוקמל, מאן נכסים. צילום: יח"צ
"בתקופה זו בעלי העסקים באזור ייפגעו קשה מאוד. הנגישות לעסקי המסחר באזור תשתבש, יהיה מאוד קשה להגיע אליהם וכפועל יוצא מספר הלקוחות יפחת והמחזורים יפחתו גם. עסקים ללא 'שומן' עלולים לפשוט רגל", אמר מומחה הנדל"ן והוסיף כי "עם זאת, לעסקים עם אורך נשימה פיננסי הרכבת הקלה כשתופעל תטיב איתם כי הנגישות לאזור תשתפר משמעותית, והדבר יביא לגידול בלקוחות הפוטנציאלים".
מדוע אתה מבדיל בין מסחר ומשרדים? הרי גם לשם הנגישות תהיה קשה וגם הם יסבלו מירידה במספר הלקוחות.
"זה נכון שבעלי המשרדים יסבלו גם, אך פחות. משרדים כמו עורכי דין רואה חשבון וכו' פחות מתבססים על לקוחות עוברים. קילו עגבניות, מחברת או עט אפשר לרכוש בכל חנות למשרדים, להם יש לקוחות קבועים והם יעשו מאמץ להגיע".
"זה נכון שבעלי המשרדים יסבלו גם, אך פחות. משרדים כמו עורכי דין רואה חשבון וכו' פחות מתבססים על לקוחות עוברים. קילו עגבניות, מחברת או עט אפשר לרכוש בכל חנות למשרדים, להם יש לקוחות קבועים והם יעשו מאמץ להגיע".
"מי שירגיש את הלחץ בגדול יהיו בעלי מגדלי המשרדים, שכן אני צופה לחץ לבטל חוזי שכירות ולעבור למגדלי משרדים אחרים. ובמציאות הנוכחית כשיש עודף היצע של שטחי משרד זה יוצר בעיות גדולות לבעלי מגדלי המשרדים. כשמשרד יוצא הוא לא יחזור יותר ובמציאות הנוכחית יהיה מאוד קשה לשכור שטחים מחדש בלי להוריד באופן חד את דמי השכירות. ואין לשכוח שגם כשהשטחים לא מושכרים בעלי הנכס ממשיכים לשלם ארנונה. "הרכבת הקלה לא תעשה להם טוב לא עכשיו ולא כשהרכבת תושלם".
אני מבין את הבעייתיות עכשיו, אבל מה יהיו הבעיות בהמשך?
"בעיות ההמשך יהיו למגדלי המשרדים. הרכבת הקלה ישפר את הנגישות בצורה דרמטית מהפריפריה המטרופוליטנית ואליה. זה טוב לבעלי עסקים קטנים, חנויות, מסעדות, בתי קפה וכו', זה רע למשרדים . יש היום עודף היצע גדול של משרדים, וכבר עכשיו קשה להשכיר שטחים וזה יגבר בעתיד כשעוד ועוד מגדלים יכנסו לשוק".
"במציאות של פוסט-בניית הרכבת הקלה מדוע להשכיר שטחים יקרים במרכז תל אביב כשניתן להשכיר אותם בזול באזורים פריפריאליים כמו למשל אזור התעשייה של פתח תקווה או ראש העין אם ניתן אחרי הפעלת הרכבת הקלה להגיע אליהם בקלות ובמהירות ממרכז תל אביב?", מסכם מוקמל.
אני מבין את הבעייתיות עכשיו, אבל מה יהיו הבעיות בהמשך?
"בעיות ההמשך יהיו למגדלי המשרדים. הרכבת הקלה ישפר את הנגישות בצורה דרמטית מהפריפריה המטרופוליטנית ואליה. זה טוב לבעלי עסקים קטנים, חנויות, מסעדות, בתי קפה וכו', זה רע למשרדים . יש היום עודף היצע גדול של משרדים, וכבר עכשיו קשה להשכיר שטחים וזה יגבר בעתיד כשעוד ועוד מגדלים יכנסו לשוק".
"במציאות של פוסט-בניית הרכבת הקלה מדוע להשכיר שטחים יקרים במרכז תל אביב כשניתן להשכיר אותם בזול באזורים פריפריאליים כמו למשל אזור התעשייה של פתח תקווה או ראש העין אם ניתן אחרי הפעלת הרכבת הקלה להגיע אליהם בקלות ובמהירות ממרכז תל אביב?", מסכם מוקמל.