סערה התחוללה אמש ברשתות החברתיות, לאחר שהתברר כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר האשים את מתנגדי הרפורמה במערכת המשפט, בכך שהעבירו את פרטיהם האישיים של השוטרים וקוראים לפגיעה בהם - ובהמשך התברר כי מקור הפרסומים הללו מחוץ למדינת ישראל. עדיין לא ברור מי עומד מאחורי הפרסום, אם כי ישנם גורמים המעריכים שרשת איראנית עומדת מאחורי המהלך, זאת במטרה לעורר עימותים ולהפיץ מידע שאינו נכון. 

אחיה שץ, מנכ"ל פייק ריפורטר, התייחס היום (ראשון) בשיחה עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב-103FM לציוץ וההבהרה שבאה לאחריו. "ב'פייק ריפורטר' אנחנו עוקבים אחרי פעילות זדונית ברשת, בין היתר כזאת שמגיעה ממקומות שאינם ישראל. אנחנו רואים כבר בשעות הערב בעצם פעילות מסיבית של מאות פרופילים שמתחזים לישראלים. הציוצים האלה קוראים להיכנס בין השאר לערוץ טלגרם שנקרא 'משפט ודין' ובתוך הערוץ הזה מפיצים פרטים אישיים של שוטרים, תמונות שלהם ובעצם קריאה לפעול נגדם", הסביר. 

"אנחנו מזהים את הדבר הזה, אנחנו מנסים להזהיר את הציבור ופועלים מול אנשים שגנבו את זהותם על ידי הרשת הזאת ומתחזים אליהם ופונים גם לפלטפורמות להסרה של העניין. אבל אנחנו מגלים באיזשהו שלב, לפני שאפילו אפשר היה לפעול בצורה רחבה מול הציבור - השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כבר מצייץ ונופל בפייק הזה, וטוען שמדובר במתנגדי רפורמה ואולי נותן להם את ההצלחה הגדולה ביותר", ציין.

הקמפיין נגד השוטרים (צילום: צילום מסך טוויטר)
הקמפיין נגד השוטרים (צילום: צילום מסך טוויטר)

וזה בדיוק מה שהם רצו, לייצר את המתח והחיכוך הזה?
"כן. אנחנו לא יכולים להגיד במאה אחוז שמדובר במבצע השפעה איראני אבל אנחנו יכולים לקשר אותו למבצעים שקשורים באופן יותר מובהק לפעילות זרה איראנית ואנחנו יכולים גם לראות על פי הסממנים. אנחנו ב'פייק ריפורטר' חשפנו עשרות רשתות כאלה, אנחנו עובדים באופן צמוד מול גורמי הביטחון וחברות טכנולוגיה על מנת לטפל ברשתות כאלה, אבל הסממנים מאוד ברורים, גם הבוטים, גם גניבות הזהות, העברית הקלוקלת, וגם הקשר בין פרופילים שפעלו ברשתות בעבר".

באיזשהו שלב זה נפסק או שהבוטים ממשיכים לעבוד?
"הם ממשיכים לעבוד, הרשת עדיין לא הוסרה במלואה, ולמען האמת גם הציוץ המקורי של בן גביר לצערי לא הוסר. הוא ממשיך להיות מופץ כשקר ואנחנו רואים כבר למעלה ממאתיים אלף חשיפות לציוץ שלו. אני חושב שזה מצער מאוד שהשר לביטחון לאומי פוגע בביטחון הלאומי ובשוטרים של מדינת ישראל".

הוא נשאל מתי השר איתמר בן גביר עודכן שמדובר במתקפה מבחוץ ולא מבפנים, והשיב: "אתמול בלילה באזור השעה 21:00. מיד כשהוא העלה את הציוץ, אנחנו הגבנו לציוץ הזה גם אצלו בעמוד, גם אצלנו והעברנו מסרים דרך גורמים מקושרים גם כמו משטרה". המגישים ציינו כי השר עידכן את תגובתו - אף לא מחק את הציוץ המקורי. שץ הסביר כי "זאת בעיה כשלא מוחקים את הציוץ המקורי, כי הוא הפיץ אותו בהתחלה כשקר, ועוקביו האמינו והמשיכו להאמין בדבר הזה. זה יוצא כמובן מטוויטר, אנחנו רואים את זה בטלגרם, ווטסאפ, פייסבוק. אי אפשר להכביר מילים לגבי כמה הדבר הזה הוא הרסני ומסוכן לכולנו". 

"חשוב להגיד שאנחנו רואים עלייה דרמטית ברשתות זרות שמנסות לפעול ולעורר כאוס ושנאה בתוך ישראל. במיוחד אחרי העברת המקל לאיילון מאסק - טוויטר פועלים פחות ופחות בנוגע להסרה של תכנים ובגלל שבישראל יש תקופה סוערת פוליטית", סיכם, "הדבר גורם לכך שמזהים את זה גורמים זרים ומנסים לפעול. אני חושב שיש פה קריאה שאנחנו צריכים לצאת גם כלפי טוויטר וגם כלפי מדינת ישראל שצריכים מהר לשנות תקליט ולהתחיל לפעול כנגד הגורמים הזרים שמנסים לפעול ברשתות".

סייע בהכנת הכתבה: שי איידלר, 103fm