כאשר חברת בואינג החלה לבצע טיסות מסחריות בסוף שנות ה־20 של המאה הקודמת, היא עדיין לא הטיסה נוסעים, אלא העבירה משלוחי דואר. וכאשר בחברה רצו לקדם את הרעיון של הטסת נוסעים, זה לא היה עניין פשוט כלל וכלל. הרי אם יש לאנשים דרך להגיע ליעד שלהם במכונית, ברכבת או באונייה, בשביל מה צריך להתעופף בשמיים? היה צריך ממש לשכנע אנשים שזה גם אפשרי וגם בטוח.

כיצד התפתחו האקרים פרו-רוסים וכיצד עלולות המגמות לאיים על ישראל?
"מבינה את כוחו של השוק הישראלי": חברת הענק שתחל להשקיע בישראל

בנקודה זו באה לעזרת בואינג אלן צ׳רץ׳, אחות רחמנייה ממדינת אייווה. בשנת 1930 הציעה צ׳רץ׳ למנהלי ״בואינג אייר טרנספורט״ להציב בטיסות אחיות. היא טענה כי האחיות יוכלו להרגיע את הנוסעים המבוהלים, ששמו את נפשם בכפם ועלו לטיסה.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

מאז עברו הרבה מטוסים בשמיים, האחיות פינו בינתיים את מקומן לדיילות, והתעשייה כולה התפתחה לממדי ענק, כאשר כל הזמן יוצאים לשוק פיתוחים שנועדו להצעיד אותה עמוק אל תוך המאה ה־21. במסגרת זו, בסוף החודש שעבר ערכה בואינג סיור עיתונאים בינלאומי במתקניה בעיר צ׳רלסטון בדרום קרוליינה, כדי להציג את הפעילות של החברה בשורה של נושאים.

את פנינו קיבל נשיא ומנכ״ל בואינג, דייב קלהון. בשיחה עמו בחדר הצופה על אולם הייצור המדהים וענק הממדים של מטוסי הדרימליינר, קלהון נשמע אופטימי ונלהב. אפשר להבין אותו. כמי שעומד בראש חברת ענק בתחום התעופה שעברה את הקורונה ושרד כדי לספר, יש לקלהון את כל הסיבות להיות שבע רצון.

״בענף הערכנו שתהיה התאוששות אחרי המגיפה״, הוא אומר. ״מה שלא צפינו זה שההתאוששות תבוא מהר יותר ובעוצמה רבה יותר״. עדיין, לדבריו, נותרו הבעיות עם שרשרת האספקה. ״פה נדרשת סבלנות״, הוא אומר. ״יש הרבה ספקים, ויש כאלה שמספקים לנו פריט אחד בלבד. אין ברירה, אנחנו זקוקים להם והם זקוקים לנו. לא יעזור להתעצבן. אני מעריך שנחזור לעבוד בהספק מלא עד סוף השנה הבאה״.

לצבוע מטוס ביומיים
במחלקות השונות של מתקני בואינג בצ׳רלסטון - אחד ליד שדה התעופה והשני מצפון לעיר - עובדים על שורה של פיתוחים וחידושים. למשל, באחת המחלקות מפתחים מערכת לצביעת מטוסים בטכנולוגיה של הזרקת דיו, כמו במדפסת הביתית. כך אפשר לצבוע מטוס ביומיים, במקום במשך כמה שבועות. מטוס אחד של חברת התעופה של אלסקה כבר נצבע בטכנולוגיה הזו.

במקום אחר עומד מטוס שמשמש מעבדה להטמעת טכנולוגיות חדשות. הנה דוגמה: מסתבר שגם ב־2023, הרבה מהניווט של המטוסים מתבסס על טלפונים ופקסים. כך למשל, אם הר געש מתפרץ, מדווחים למגדל הפיקוח ומשם מודיעים לכל שדות התעופה שההתפרצות עשויה להשפיע עליהם. לכן כעת מפתחים בבואינג מערכת דומה לווייז.

זאת אומרת, שאפשר יהיה לדווח ולקבל דיווחים בזמן אמת. ואם נחזור להר הגעש, מערכת כזו יכולה לעקוב אחר ענן האפר ולפי המצב לעדכן עוד שדות תעופה. כך יכול להיות שמטוס שהיה אמור לנחות באיחור ניכר בגלל ההתפרצות, ינחת מהר יותר, לאחר שיקבל דיווח בזמן אמת על מצב ענן האפר.

אף על פי שענף התעופה אחראי רק ל־2.5% מפליטת גזי החממה, בענף, כולל בבואינג, מגויסים לפרויקט הפחתת הזיהום net zero 2050. במסגרת זו עובדים על פיתוח sustainable aviation fuel saf - דלק מטוסים בר קיימא. במקביל עובדים על עוד דרכים להפחתת הזיהום, למשל בהתייעלות של התעבורה. זאת אומרת, שמטוסים ״יבזבזו״ פחות זמן באוויר.

להזמין מונית בשמיים
פתרון נוסף, שכרגע נראה קצת עתידני, הוא מעבר למטוסים שפועלים על חשמל ולא על דלק. מבחינה זו, בבואינג גאים במיוחד בפרויקט וויסק. מדובר בעצם במונית חשמלית אוטונומית מעופפת: יש בה מקומות לארבעה נוסעים ובמקום טייסים, יש פקחים על הקרקע שמלווים את הטיסה.

המונית הזו ממריאה ונוחתת בצורה אנכית, והיתרונות שלה לענף ברורים. אומנם עדיין לא מדובר בכלי טיס שיכול להחליף מטוסים, אולם הוא לא מזהם ויכול להביא אנשים קרוב יותר ליעד שלהם. זאת בעת שכיום אנו תלויים בשדות תעופה ורק משם אפשר להמשיך ליעד הסופי. לאחר שבואינג תמכה בפרויקט מאז הושק, בסוף החודש שעבר הפכה וויסק לחברה בת של בואינג.

בשיחה עם מנכ״ל וויסק, בריאן יוטקו, אחד העיתונאים שואל את השאלה המתבקשת: ״הכל טוב ויפה״, הוא אומר, ״אבל איך לעזאזל תשכנעו אנשים לעלות על מונית מעופפת בלי טייס״?

יוטקו מחייך. ״זו השאלה ששואלים אותי הכי הרבה״, הוא אומר, ״ויש לי תשובה. בואו תחזרו, נגיד, לשנת 2006. אתם עומדים בתחנת אוטובוס או ממתינים למונית, פתאום עוצר לידכם מישהו ומציע לכם טרמפ. בטוח שהייתם מנפנפים אותו ובעודו מתרחק, הייתם מתפלאים על החוצפה שבעצם ההצעה. עכשיו נדלג ל־2023. אתם צריכים להגיע לפגישה, יוצאים לרחוב, נכנסים לאפליקציית אובר ולוקחים טרמפ״.

המסקנה, לדבריו, היא שאם אנשים ישתכנעו שזה כלי תחבורה אמין ומשתלם, הם ישתמשו בזה. וכמו שלפני כמעט מאה שנה הם הצליחו לשכנע אנשים לטוס, למרות החששות, בבואינג משוכנעים שהם יצליחו גם הפעם. ###

הכותב היה אורח חברת בואינג בצ'רלסטון, דרום קרוליינה.