האייפון נפתח לאפליקציות חיצוניות: תושבי האיחוד האירופי יוכלו בתוך כמה שבועות להוריד אפליקציות גם מאתרים וחנויות חיצוניות במקום דרך ה- App Store. הבשורה הזו תאפשר למשתמשי האייפון לחוות אלפי אפליקציות חדשות שהיו נעולות עד כה לאפליסטים.

מדובר במהפך גדול עבור אפל: החברה נלחמה במשך שנים נגד הורדת אפליקציות חיצוניות לאייפון, תוך שהיא מציינת כי אפליקציות כאלה אינן בטוחות וזכותה של החברה להכתיב את חווית המשתמש שלה.

כזכור מוקדם יותר השבוע חוייבה ענקית הטכנולוגיה לשלם קנס של 1.84 מיליארד אירו על ניצול לרעה של מעמדה הדומיננטי בשוק להפצת אפליקציות הזרמת מוסיקה למשתמשי אייפון ואייפד. אפל הואשמה בכך שהיא נועלת בפני המשתמשים את האפשרות להוריד אפליקציות מחוץ לחנות היישומונים שלה, ובכך מחייבת את המפתחים לשלם עמלה בסך 30%. 

ההכרזה היום של אפל היא הדוגמא האחרונה לחוק השווקים הדיגיטליים שאילץ את אפל לבצע שינויים עמידים לאורך זמן בתהליכים העסקיים שלה ב-App Store. החוק נועד לחייב חברות טכנולוגיה גדולות כולל אפל לפתוח את הפלטפורמות שלהן למתחרים קטנים יותר.

תוכנית הורדת האפליקציות באינטרנט תתחיל מאוחר יותר באביב ומחייבת מפתחים לעמוד ב"קריטריונים ספציפיים" כמו אפליקציות עם למעלה ממיליון הורדות באירופה. אפל עדיין תגבה עמלה מבעלי האפליקציות, אך היא צפויה להיות נמוכה יותר מהעמלה הגבוהה בת 30% שהיא גובה כיום ב-App Store  ושהובילה את התביעה נגדה. אפל הוסיפה שחברות יכולות להציע גם חנות אפליקציות לאייפון באירופה, כל עוד הן מציעות גישה לאפליקציה של חברה אחת.  

"הפצת אפליקציות ישירות מאתר דורשת אחריות ופיקוח על חווית המשתמש, כולל היכולת לנהל אפליקציות ולספק תמיכת לקוחות והחזרים כספיים", ציינה אפל באתר החברה היום (שלישי), "אפל תאשר למפתחים לאחר עמידה בקריטריונים ספציפיים והתחייבות לדרישות מתמשכות שעוזרות להגן על המשתמשים".

סגנית נשיאת הנציבות האירופית, מרגרת' וסטגר, אמרה כי הנציבות האירופית בודקת עם יריבותיה של אפל כמו סוטיפיי, שתמכה בקנס שאפל ספגה השבוע על סך 1.95 מליארד דולרים, האם אפל אכן עומדת בדרישות האיחוד ובהתרת המגבלות על אפליקציות שאינן בחנות היישומונים של החברה. 

אפל עדיין מתכננת לגבות עמלה של חמישים יורו סנט עבור הורדות אפליקציות מחוץ לחנות האפליקציות שלה, כולל הורדות של אפליקציות אינטרנט. עמלות ה-App Store של אפל מהוות רווח מרכזי של החברה: רק בשנה שעברה סיפקו ההורדות מכירות של 78 מיליארד דולר לאפל, שאמרה מצידה שאירופה מייצגת רק 7% מההכנסות שלה.