על פי נתונים בינלאומיים, כ־70% מפליטות גזי החממה מקורן בערים, ובישראל 91% מהאוכלוסייה מתגוררים בערים - כך שלערים בישראל יכול להיות חלק משמעותי בהפחתת המדרך הפחמני של המדינה.

גוגל תעניק מיליון דולר לתמיכה בפיתוח הפרויקט "אושוויץ מול עיניך"   
עשרות סטארטאפים להגנה על נשים: ההאקתון השנתי של פורום מיכל סלה

בשנה החולפת השיקה הזרוע הפילנתרופית של Google את מלגת "ערים מקיימות", לבניית כלים טכנולוגיים המקדמים קיימות בערים. "מרכז וייץ לפיתוח בר קיימא" של ההסתדרות הציונית זכה במלגה, וכעת הוא יוצא בקול קורא לפיתוח מערכת למיפוי אנרגטי של ערים בישראל.

כיום פועלים מהנדסי הערים עם מעט מאוד מידע מקדים על המשאבים, התשתיות והאפשרויות האנרגטיות באזור, בבואם לתכנן שכונה חדשה, כביש או מבני ציבור. הדבר מאריך את זמני העבודה על הפרויקט והתוכניות נדחות שוב ושוב על ידי העירייה. התהליך מאריך את זמני הבנייה והפיתוח בשטח, ומייקר את עלויות התפעול והתחזוקה לאורך זמן. המיזם, שתוכנן בעבור הרשות המקומית הזוכה ללא עלות, מבוסס על AI ובעל יכולות למידה עצמית. התוכנה תאסוף נתונים בזמן אמת ותייצר מפת אנרגיה מתעדכנת עצמאית של העיר.

פלג עתיר, מנהל פרוייקטי קיימות במרכז וייץ לפיתוח בר קיימא, מסביר: "עיריות מתקשות לאסוף נתונים מהשטח בזמן אמת, דבר אשר משאיר מהנדסי ערים כיום בעיוורון אנרגטי בבואם לתכנן שכונות, תשתיות ומבני ציבור. הדבר מייקר ומאריך פרויקטים, ומעלה באלפי מונים את טביעת הרגל הפחמנית, הן בעת הבנייה והן בתחזוקה לאורך זמן. התוכנה תהווה פתרון מתמשך ומתעדכן אוטומטי בעבור הרשות, באופן שאנו מקווים שישוכפל בהמשך גם לערים אחרות".

המיזם יוצג לראשונה בוועידת MUNI-EXPO 2024 של מרכז השלטון המקומי, שתתקיים במתחם אקספו תל אביב בין התאריכים 9־10 ביוני 2024. בוועידה, שתתקיים זו השנה השביעית, יוצגו מיטב החידושים ומוצרים פורצי דרך, פיתוחים טכנולוגיים ופתרונות יצירתיים שעתידים לשנות את המרחב האורבני בארץ ובעולם.

מרכז וייץ ישיק בוועידה גם קול קורא לרשויות המקומיות להשתתף בבניית התוכנה למיפוי האנרגטי של עירם. שווי התוכנה, המוערך בכמיליון שקלים, יינתן כאמור ללא עלות לעירייה הזוכה.