אתם שעות מול המחשב שלכם: גולשים ומתפעלים מעבד תמלילים, בונים רשימות אקסל, יוצרים מצגות בפאואר פוינט, נעזרים בשיחות זום ומתפעלים אפליקציות שונות. אבל מערכת ההפעלה שלכם יכולה לעשות כל כך הרבה יותר. מיקרוסופט הכניסה בשנים האחרונות מגוון עצום של שיפורים שהופכים את העבודה בלחיצת כמה מקשים לקלה הרבה יותר: לפניכם הטיפים והטריקים שישדרגו את חוויית המחשב שלכם.

מכה לארדואן: דו"ח סייבר מציג נתונים מטרידים לגבי טורקיה
הושק מיזם טכנולוגי מבוסס AI למיפוי אנרגטי של ערים

לוח קיר
אם יש לכם משימות רבות, אתם חייבים את הפיצ'ר החדש הזה: חפשו בגוגל את הלוח המחיק Whiteboard של מיקרוסופט שיהפוך את המסך שלכם ממש ללוח מחיק עתיר פונקציות. תוכלו לפזר עליו פתקים, לערוך את עיצובם, להוסיף להם כיתובים, תמונות וגם לשרבט על הלוח המחיק כל תזכורת. את האובייקטים ניתן להזיז בקלות, להגדיל, להקטין, לשמור וגם לייצא לתוכנות אחרות. האפליקציה בגרסת האונליין היא חינמית. תוכלו להוריד את האפליקציה המלאה בתשלום, שכוללת עוד מנעד רחב של אפשרויות לתכנון ולארגון היום־יום שלכם בבית, במשרד ובלימודים. אגב, השימוש הטוב ביותר בלוח המחיק של חלונות הוא אם ברשותכם כמה מסכים שמחוברים במקביל למחשב.

הדבק אותי
אם אין לכם מסך נוסף ואתם לא מעוניינים להפוך את המסך ללוח מחיק, תוכלו להיעזר באפשרות הפתקים של חלונות. תוכלו להצמיד אותם לאזורים שונים בשולחן העבודה, ולכתוב עליהם כל הערה או תזכורת. כדי לעשות זאת לחצו על סמל החלונות בתחתית המסך, והקלידו Sticky notes. האפליקציה תיפתח ותאפשר לכם להציב פתקיות בכל מקום.

לתפוס את האובייקט
כלי ותיק מאוד שלא כולם מכירים: ה־Snipping Tool שימושי מאוד ומאפשר לכם ללכוד כל אובייקט שעל המסך, לשלוח אותו ולשבץ אותו בכל תוכנה. מרגע שלכדתם את האובייקט הוא יישמר באופן אוטומטי בתיקיית המסמכים שלי > תמונות > צילומי מסך. אל הסניפינג טול תוכלו להגיע ישירות באמצעות לחיצה בו־זמנית על המקשים חלונות+Shift+S.

טיסת הבינה המלאכותית
מיקרוסופט לא נשארה מאחור גם בכל הקשור לבינה המלאכותית והטמיעה במערכת ההפעלה שלה את טייס המשנה, הוא כלי ה־AI שנקרא CoPilot. האייקון נמצא בתחתית המסך מימין ולחיצה עליו תעלה את הכלי הבסיסי לבינה מלאכותית שממנו תוכלו לבקש מידע, נתונים וגם ליצור תמונות. אנחנו השתעשענו וביקשנו מהקופיילוט לצייר את "באגס באני" כרופא, בודק מטופל כשגזר לידו.

 ''באגס באני'' כרופא (צילום: ד''ר איתי גל)
''באגס באני'' כרופא (צילום: ד''ר איתי גל)

להכתיב למחשב
למה לעבוד קשה ולהקליד בלי סוף? מיקרוסופט הוסיפה את אפשרות ההקלדה הקולית. היא אומנם עדיין לא בעברית, אבל פועלת היטב במגוון רחב של שפות. אם תרצו להקליד מסמך ארוך, פשוט הקישו על מקש החלונות יחד עם המקש H, והכתיבו את הטקסט בשפות האפשריות.

לסגור אפליקציות תקועות
חלון פקד המשימות task manager מראה לכם אלו אפליקציות ותוכנות פעילות, כמה הן "גוזלות" כוח עבודה מהמחשב, ומאפשר לסגור אותן ב"אילוץ". עד לאחרונה הדרך להגיע אל החלון החבוי הזה הייתה מעט מסורבלת. כעת זה פשוט: מקישים על Ctrl+Shift+esc והחלון יצוץ לכם על המסך. תוכלו לראות מה גוזל משאבים רבים מהמחשב, ולסמן את אלה שתרצו לסגור בכפייה.

להקל על השינה
עם רדת הלילה, האור הכחול הבוקע מהמסכים עלול לפגוע בשחרור הורמון השינה, המלטונין, הנחשב לשעון הביולוגי שלנו. האור הכחול הזה מעכב את הפרשתו של המלטונין, דבר שעלול להסתיים בנדודי שינה. לפיכך ההמלצות הן שעתיים לפני השינה לפחות לחסום את פונקציית האור הכחול. גם חלונות מאפשרת זאת: לחצו קליק ימני על שולחן העבודה, בחרו ב־Display settings, ואז בחרו ב־night light. תוכלו לקבוע למחשב לוח זמנים להפעלת תאורת מסך רגילה, ותאורת מסך עוצמתית פחות שאינה פולטת אור כחול (ככל שהמסך מאפשר זאת).

לנקות את השולחן
אם אתם עומדים להציג הרצאה באמצעות הלפטופ שלכם, ושולחן העבודה עמוס באייקונים ובלגן, למה שלא תנקו אותו למשך ההרצאה? תוכלו לעשות זאת בקלות (תוך שמצגת הפאואר פוינט נשארת פתוחה יחד עם שורת המשימות התחתונה). אלה הצעדים: הקליקו על הלחצן הימני בעכבר משולחן העבודה, בחרו ב־view ובחלון הנוסף שנפתח, הסירו את ה־V משורת ה־show desktop icons. האייקונים ייעלמו מהשולחן, וכאמור שורת המשימות התחתונה תישאר כפי שהייתה. כדי להחזיר את האייקונים חזרו על הצעדים והחזירו את ה־V בשורה התחתונה.

לבחור מה להדביק
אתם רגילים להעתיק באמצעות Ctrl+C ולהדביק עם Ctrl+V. אבל חלונות מאפשרת לכם כעת להעתיק כמה משפטים שונים ואחר כך לבחור מתוכם את מי להדביק. הפעולה פשוטה מאוד: מעתיקים כרגיל עם Ctrl+C, אך כדי להדביק מקישים על מקש החלונות + V. זה יפתח חלון נוסף בו תראו את כל ההעתקות שביצעתם, שמהן תוכלו לבחור איזו להדביק.

להוסיף עוד שעונים
אם אתם אנשי עסקים או בעלי משפחות שיש להם קשר לחו"ל, הפיצ'ר הבא יעזור לכם מאוד: חלונות מאפשרת לכם להוסיף עוד שני שעונים לשורה התחתונה, כך שבמבט זריז תוכלו לדעת מה השעה בישראל ובעוד שני אזורים שבהם תבחרו. כדי לעשות זאת לחצו קליק ימני על השעון בתחתית המסך, הקישו על שורת Date&Time ומשם רדו אל פונקציית הוספת שעונים נוספים: Additional Clocs.

שני מסכי מחשב (צילום: ד''ר איתי גל)
שני מסכי מחשב (צילום: ד''ר איתי גל)

תתקדמו ל-2024: לעבוד על שני מסכים
תנו מבט לעבר מסך המחשב שלכם: בכנות, כמה חלונות פתוחים שם בו־זמנית? כן, העולם הדיגיטלי של היום עמוס במידע ודורש ניהול משימות רבות במקביל. בין אם אתם עובדים למחייתכם על המחשב, מעצבים, כותבי תוכן, יוצרים, מתכנתים, אנשי עסקים, חוקרים או גיימרים, העבודה עם שני מסכים יכולה להפוך את יום העבודה שלכם לפורה וליעיל הרבה יותר.  

שני מסכים מאפשרים לכם לפתוח תצוגה בו־זמנית של מספר תוכנות, חלונות וטאבים מבלי להחליף ביניהם כל הזמן וללא צורך לפתוח כרטיסיות רבות על גבי הדפדפן שמעמיסות על הראייה, יוצרות מראה כאוטי וגם לפי מחקרים – עלולות לפגוע בתפקוד שלכם בעבודה.

המסך המפוצל יסייע לכם למשל לעבוד על מסמך אחד בעודכם בודקים מידע במסך השני. עבודה על שני מסכים היא חלק בלתי נפרד מעבודתם היומיומית של עורכי וידיאו למשל, כשעל גבי אחד המסכים נמצאת תוכנית עריכת הווידיאו ועל גבי המסך השני נמצאים קבצי וידיאו, קול ואחרים הנדרשים לעבודה. שני מסכים מאפשרים לכם גם ליהנות מחוויית צפייה משופרת של סרטונים, משחקים או מצגות. תוכלו להציג תוכן על גבי שני המסכים בו־זמנית או להשתמש במסך אחד לצפייה ובשני לעבודה.

אז איך עושים את זה? אם החלטתם לצאת לדרך עם מסך נוסף, ודאו שיש לכם מקום על שולחן הכתיבה שעליו ממוקם המחשב. בדקו בחלק האחורי של המחשב הנייח או הלפטופ שלכם, שיש לו יציאה נוספת לכבל HDMI שיאפשר לכם לחבר מסך נוסף. לאחר החיבור כל שתצטרכו זה להיכנס ללוח הבקרה ולבחור באופן התצוגה של שני המסכים שלכם: כמסך אחד רחב, כשני מסכים המשלימים זה את זה או כמסך שמכפיל את עצמו.