רגע לפני שנפתחת תערוכת קומפיוטקס בטיוואן, אינטל חשפה לראשונה לעיתונאים את Lunar Lake -  מעבד חדש למחשבים ניידים עם יכולות בינה מלאכותית יוצאות דופן. בכנס Intel Technology Tour שנערך בטאיוואן, נחשפו הפרטים אודות השבב החדש, המציע ביצועים מרשימים בתחום ה-AI עם עד 120 TOPS (טריליון פעולות בשנייה), משפר ביצועים עד 50% - וצורך 80% פחות חשמל מהדור הקודם. לא מדובר בשדרוג מעבד רגיל, אלא במהפכה של ממש בעיצוב המעבדים. Lunar Lake משלב לראשונה גם רכיבי זיכרון ישירות בתוך השבב, לצד שינויים מהותיים בארכיטקטורה שמאפשרים לנהל את צריכת החשמל ביעילות הרבה יותר גבוהה. 

אריק גיחון, אחד ממהנדסי אינטל שהציג את Lunar Lake לעיתונאים בטאיוואן, אמר: "לאחר מספר שנים של פיתוח אינטנסיבי, אנחנו גאים להציג את Lunar Lake, מעבד מהפכני שעומד להשתלט על שוק המחשבים הניידים. בניגוד למעבדים אחרים שפשוט מתאימים גרסה מוקטנת של מעבד שולחני ללפטופ, Lunar Lake תוכנן מההתחלה ועד הסוף במיוחד עבור מחשבים ניידים". 

גיחון הדגיש כי המעבד החדש מציע ביצועים יוצאי דופן תוך שמירה על צריכת חשמל נמוכה ויעילות אנרגטית גבוהה. Lunar Lake כולל שיפורים משמעותיים בביצועי הליבות ומאיצי הגרפיקה, לצד שילוב של מאיצים עוצמתיים במיוחד המיועדים לבינה מלאכותית. שילוב זה מספק יכולות חומרה מתקדמות עבור מערכת ההפעלה ועולם התוכנה, ועשוי לשנות לחלוטין את האופן שבו אנו תופסים ומשתמשים במחשבים ניידים.

לדברי אינטל, הכוח האמיתי של Lunar Lake מתבטא בשני תחומים. ראשית, בהכפלת כח המיחשוב במעטפות הספק נמוכות, לעומת הדור הקודם. שנית, בקפיצת מדרגה ביכולותיו בתחום הבינה המלאכותית באמצעות מאיץ רשתות נוירונים (NPU) חדש, המסוגל לבצע עד 48 טריליון פעולות בשנייה ומאיץ גרפי (GPU) מדגם Xe2 המוסיף עוד 67 TOPS. סה"כ מציע  Lunar Lakeעד 120 TOPS - הרבה מעבר לכל מתחרה אחר כיום. 

גם בתחומי הגרפיקה, הקישוריות והאבטחה Lunar Lake מפגין יכולות מתקדמות. החל מזינוק של פי 1.5 בביצועי המשחקים ותמיכה ב-Ray Tracing, דרך תמיכה ב-WiFi 7 במהירות 5.8 Gbps ו-Bluetooth 5.4, ועד שבב אבטחה ייעודי וטכנולוגיות מתקדמות כמו Threat Detection ו-VT-Redirect להגנה משופרת מפני איומים.

"Lunar Lake מספקת ביצועי ליבה מהירים יותר מ- ARM ומגדירה מחדש את רף היעילות במחשבים אישיים", אמרה מישל ג'ונסטון הולטהאוס, מנהלת קבוצת המחשוב הגלובלית של אינטל, באירוע בטאיוואן. 

נקודה חשובה היא התרומה של צוותי הפיתוח הישראליים של אינטל להישגי השבב החדש. זוהר צבע, סגן נשיא בחטיבת המחשוב ומנהל הפרויקט הדגיש: "צוותי הפיתוח שלנו בישראל מילאו תפקיד מרכזי ומכריע בהבאת Lunar Lake מהחזון למציאות. הם היו מעורבים בכל שלב בדרך - החל מהגדרת החזון והארכיטקטורה של המוצר, דרך פיתוח ליבת המעבד הראשית שמהווה את הלב הפועם של Lunar Lake, ועד לשילוב כל הרכיבים הרבים לכדי מערכת אחת מתואמת ומשולבת היטב.

בנוסף, הצוותים הישראליים עמדו מאחורי פיתוח טכנולוגיות קריטיות רבות שהופכות את Lunar Lake למוצר פורץ דרך, כולל מודולי תקשורת אלחוטית מתקדמים כמו WiFi 7 ו-Bluetooth 5.4, ממשק Thunderbolt 4 מהיר במיוחד, רכיבי אבטחה מתקדמים, ומערכת עיבוד תמונה משוכללת למצלמה.

זהו פרויקט מורכב ורחב היקף שמאות מהנדסים מוכשרים עמלו עליו ללא לאות במשך קרוב לשלוש שנים. עכשיו, כשהמעבד המהפכני הזה עומד להגיע לידי הצרכנים, אנחנו יכולים להביט לאחור בגאווה על ההישג האדיר הזה ולהכיר בתפקיד המשמעותי שהמהנדסים מאינטל ישראל שיחקו בהגשמתו", אמר צבע. 

מחשבים אישיים עם Lunar Lake צפויים להיות זמינים לקראת סוף 2024, בשיתוף פעולה עם יצרניות מובילות כמו Dell, Lenovo, ASUS ו-HP. עם תחזיות לפיהן מחשבי AI יהוו כמעט 60% מהמחשבים החדשים עד 2027, אינטל נמצאת בעמדה מצוינת להוביל את המהפכה עם פתרון שמציב רף חדש לביצועים ויעילות. 

בעוד שמתחרים עדיין מתכוננים להיכנס לשוק מחשבי ה-AI, אינטל כבר נמצאת שם ומספקת יותר מעבדי AI ברבעון הראשון של 2024 מאשר כל המתחרים יחד. עם צפי לפריסה של יותר מ-40 מיליון מעבדי Core Ultra השנה, ותמיכה של יותר מ-80 עיצובים שונים של מחשבי AI מ-20  חברות מחשבים מובילות.

ירון אלנקרי, סגן נשיא ומנהל פיתוח של ה-SOC ב-Lunar Lake, הציג את המעבד החדש באירוע בטאיוואן, "הפרויקט מציג מיקרו ארכיטקטורה מהפכנית, עם שבב יחיד המשלב מגוון רכיבים קריטיים הנדרשים לביצועי מחשוב מתקדמים. הוא כולל קונפיגורציה היברידית חדשה של 8 ליבות, שילוב של ליבות ביצועים חזקות וליבות יעילות באנרגיה המאפשרות שימוש ממושך ללא פשרות על חיי סוללה". 

פאוואן דאבולורי, סגן נשיא תאגידי במיקרוסופט, בירך על השותפות עם אינטל: "יחד שיתפנו פעולה כדי להעלות את הרף של ביצועים, יעילות וחדשנות עבור הלקוחות המשותפים שלנו. אנחנו נרגשים מאוד לגבי Lunar Lake שייתן כוח למחשבי ה-Copilot Plus הקרובים".