תעשיית האגרוטק בישראל מנסה כל הזמן ליצור חידושים שיפתרו אתגרים שונים בענף החקלאות, כאשר אחד המוכרים בהם הוא ידיים עובדות. מאז ה-7 באוקטובר, ישראליים רבים התנדבו לעזור בקטיף של פירות וירקות באזורים שונים בארץ. מספר פיתוחים של חברות אשר הוקמו על-ידי בוגרי הטכניון באו לפתור בדיוק את הבעיה הזאת.

נקודת אור באפלה: בינה מלאכותית מסייעת לחולי ALS שאינם יכולים לדבר
בינה מלאכותית ביישומים צבאיים: החלטות של חיים ומוות ביד מכונה?

חברת MetoMotion מפתחת רובוט אוטונומי לקטיף עגבניות בחממה Grow. הרובוט מותקן על מסילה העוברת בין השבילים, כאשר הוא יודע לבצע את הקטיף באופן אוטומטי. המפעיל של הרובוט מבצע את המעבר בין המסילות באמצעות אפליקציה. לרובוט שתי זרוע המאפשרות לבצע את הקטיף משני הצדדים. יש לו יכולת הספק של קטיף אשכול עגבניות ב-10 שניות. כמו כן, הרובוט אוסף נתונים במהלך הקטיף, המאפשרים מעקב ובקרת איכות אחר כמות, משקל וגודל כל פרי במטרה ולשפר את איכות התבואה.

הרובוט כבר פעיל בשתי חממות הייטק מסחריות בהולנד ובסין וב-MetoMotion פועלים להטמיע אותו בקרוב גם בישראל. 

עדי ניר, מנכ"ל ומייסד MetoMotion הוא בוגר תואר ראשון ושני בהנדסת מכונות מהטכניון. ניר הקים את החברה לאחר ההבנה כי קיים מחסור אדיר בידיים עובדות מקומיות בחקלאות ואת העלויות והמגבלות הנלוות בהעסקת עובדים זרים בענף. הרובוט חוסך בעלויות כוח האדם המוערכות בין שליש למחצית מעלויות הגידול הכוללות. 

תבל-אירובוטיקס – רחפן הקוטף פירות

הרובוט-רחפן של תבל-אירובוטיקס בא גם לפתור את המחסור של עובדים לקטיף פירות, כאשר מה שמייחד אותו, הוא היכולת לזהות אם הפרי בשל ורק אז לבצע את הקטיף. מדובר ברובוט על גלגלים הנוסע בין המטעים וממנו יוצאים מספר רחפנים. לכל רחפן זרוע עם מעיין צינור יניקה המאפשר לו לקטוף את התפוח, האפרסק או השזיף ולהעביר אותם למיכל האיסוף של הרובוט. הרחפן הקוטף יכול לקטוף יותר מ-500 קילוגרם פרי ביממה.

הרחפן פותח על ידי ניב מאור, מנכ"ל ומייסד תבל-אירובוטיקס,  בוגר תואר ראשון בהנדסת מחשבים ותואר שני בהנדסת מערכות מהטכניון.

 

Imagindairy – חלב מתורבת

Imagindairy באה לפתור אתגר אחד בתעשיית האגרוטק, היא מייצרת חלב מתורבת, בו כל החלבונים יוצרו בתהליכי מעבדה על בסיס צמחים חד-תאיים ומציעים טעם ומרקם שאמורים להיות זהים לחלבוני חלב פרה ויכולים לשמש לייצור גבינה, יוגורט וגלידה. לאחרונה קיבלה  Imagindairy אישור למכור את המוצרים שלה בארה"ב. 

Imagindairy הוקמה ב-2020 על ידי ד"ר אייל איפרגן בוגר הטכניון ומנכ"ל החברה ופרופ' תמיר טולר מהמחלקה להנדסה ביו-רפואית באוניברסיטת תל אביב. חלבוני החלב של Imagindairy מיוצרים בתהליך שנקרא תסיסה מדייקת (Precision Fermentation). שיטה זו ידידותית לסביבה מכיוון שהיא מצמצמת את פליטת גזי החממה, ניצול הקרקע והשימוש במים שכרוכים בייצור חלב באופן מסורתי. בחברה אומרים כי הייחוד שלה טמון בשילוב של טכנולוגיית AI, פרי מחקר של למעלה מ-15 שנה באוניברסיטת תל אביב, יחד עם שיטות ביוטכנולוגיות מתקדמות, המאפשרות לחברה לייצר אבקת חלבון בנפחים תעשייתיים ובעלויות נמוכות.