עולם הטכנולוגיה נמצא בעיצומה של מהפכה מרתקת ומאתגרת, כאשר הבינה המלאכותית הופכת לכלי מרכזי המשפיע על כל תחומי החיים. אחד התחומים המשמעותיים ביותר בהם משתלבת הבינה המלאכותית הוא תחום אבטחת המידע - על כך מסבירים עורכי הדין ינור ברטנטל ואילן צדק. "מדובר בזירת קרב בלתי נראית בה מתמודדים מומחי אבטחת מידע מול תוקפים ומפירי חוק בעולם הדיגיטליז" הוא מסביר. 

חברת סייבר 2.0 מובילה את שוק הגנת הסייבר הימי
אפל תאפשר בקרוב להקליט שיחות – וכך זה יעבוד

לצד היתרונות הברורים, קיימים גם אתגרים ייחודיים הנובעים משילוב הבינה המלאכותית בתחום זה, המאיימים לשנות את כללי המשחק.

"אחד הענפים המתפתחים במהירות הבזק בתחום הבינה המלאכותית הוא הבינה המלאכותית היוצרת (Generative AI)" מסביר צדק. "זהו סוג של למידת מכונה (ML) המאפשר למערכות ליצור תוכן חדש ומקורי, כגון תמונות, טקסט ומוזיקה, תוך הסתמכות על מידע קיים ותהליכי למידה מתקדמים. הבינה המלאכותית היוצרת פועלת באופן יעיל, מהיר ומדויק, ומספקת תוצאות מרשימות בזמן קצר". 

מה קורה כאשר כלי עוצמתי זה נופל לידיים הלא נכונות?
"השימוש הגובר בבינה מלאכותית יוצרת מציב אתגרים משמעותיים בתחום אבטחת המידע, ומעורר דאגה בקרב מומחים רבים. אחד האתגרים המרכזיים הוא האפשרות לניצול לרעה של טכנולוגיה זו על ידי גורמים עוינים. הבינה המלאכותית היוצרת עשויה לאפשר לתוקפים ליצור תוכן מתוחכם ואמין, כגון הודעות דיוג (פישינג) או קוד זדוני, באופן קל ומהיר יותר מבעבר. הדבר עלול להגביר את היקף ועוצמת מתקפות הסייבר, ולהקשות על זיהוין". 

זאת אומרת שבקרוב כל אדם, גם ללא ידע מקיף בתכנות, יכול ליצור נוזקות ותוכנות זדוניות בלחיצת כפתור.
"זהו אחד התרחישים המדאיגים העומדים בפני מומחי אבטחת המידע כיום. אך לא הכל אבוד. חברות אבטחת סייבר מובילות מבינות את גודל האיום, וכבר נוקטות בצעדים להתמודדות עם האתגרים החדשים. הן משלבות טכנולוגיות בינה מלאכותית יוצרת במוצריהן, במטרה לספק מענה יעיל ומהיר לאיומים המתפתחים, ולהישאר צעד אחד לפני התוקפים. באמצעות ניתוח מידע רב במהירות ובדיוק רב, מערכות אבטחה מבוססות בינה מלאכותית מסוגלות לזהות ולסכל איומים בזמן אמת, ולהגן על המידע הרגיש שלנו".

עו"ד צדק מבהיר כי הבינה המלאכותית היוצרת אינה פתרון קסם. "על אף יתרונותיה הברורים, היא עדיין מוגבלת ביכולותיה ודורשת פיקוח ובקרה של מומחי אבטחת מידע מנוסים. שילוב מושכל של בינה מלאכותית עם מומחיות אנושית הוא המפתח להתמודדות אפקטיבית עם איומי הסייבר המתפתחים. רק על ידי הבנה עמוקה של האתגרים, והתאמת הפתרונות לצרכים הייחודיים של כל ארגון, נוכל להבטיח את ביטחון המידע שלנו".

לסיכום, הבינה המלאכותית היוצרת מהווה נדבך חשוב ומשמעותי בעולם אבטחת המידע, אך גם מציבה אתגרים מורכבים. על ידי אימוץ גישה פרואקטיבית, השקעה במחקר ופיתוח, ושילוב מיטבי של טכנולוגיה ומומחיות אנושית, נוכל להפיק את מרב התועלת מהבינה המלאכותית היוצרת תוך צמצום הסיכונים הכרוכים בה. זהו קרב מתמשך, בלתי נראה, אך קריטי להגנה על העולם הדיגיטלי שלנו. עלינו להיות ערניים, חדשניים ונחושים, כדי לוודא שנשאר צעד אחד לפני אלו המבקשים לנצל את הטכנולוגיה למטרות זדוניות. רק כך נוכל להבטיח את ביטחון המידע בעידן של מהפכה טכנולוגית מתמשכת.