מאות מבכירי התעשייה הישראלית, מנכ"לי החברות והמפעלים ומנהלי אבטחת מידע בחברות השתתפו בכנס העלאת מוכנות ואתגרי הגנת הסייבר, במסגרת שבוע הסייבר בתעשייה שמובל ע"י איגוד ההיי-טק הישראלי בהתאחדות התעשיינים. במסגרת הכנס, גבי פורטנוי, מנכ"ל הרשות הלאומית להגנת הסייבר התייחס בהרחבה למצב התעשייה בישראל, השינוי בגישה מאז ה-7 באוקטובר ודרש מהמדינה להתערב ולייצר ״כיפת סייבר הגנתית״ בשיחה עם מעריב.

מהו המצב הנוכחי של תחום הסייבר בישראל?
״אחוז ההצלחה של סטארטאפ בישראל עומד על 4%, כלומר, רוב החברות שמוקמות לא שורדות. אז איך מגיעים מאחוז הצלחה נמוך לתעשייה שמוכרת בהיקף של 13 מיליארד דולר, שהם עשרה אחוז מהשוק העולמי? בגלל שישראל היא בגודל של עיר במדינה גדולה בעולם, ואין ברירה אלא לייצא את הטכנולוגיה".

"בעולם יש כ-500 יוניקורנים מתחום הסייבר, כשכ-150 מהם חברות ישראליות. ישראל היא שחקן משמעותי בזירה הבינלאומית, אבל אסור לנו לשקוט על השמרים כי הטכנולוגיה הזו רצה במהירות האור. גם עבור מי שמתעסק איתה באופן יומיומי קשה מאוד להתעדכן באמירה האחרונה בטכנולוגיה", ציין פורטנוי.

הדקו את החגורות: הרכב האוטונומי של גוגל יוצא לדרך
רגע לפני שהאולימפיאדה יוצאת לדרך: החשיפה של אינטל

גבי פורטנוי (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
גבי פורטנוי (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

איך השפיעה המלחמה על תחום הסייבר?
"המלחמה משנה את פניה מול המציאות הנוכחית. חמאס אסף מודיעין בסייבר בצורה מאוד אינטינמית, הרבה מהמודיעין הגיע מהמצלמות שלנו בבתים, ממצלמות של העיריות, מרשתות חברתיות של חיילים. כמות התקיפות מה-7 באוקטובר הוכפלה פי 3". 

איך יכולות הסייבר של איראן באות לידי ביטוי?
"איראן היא חזית בולטת נוספת איתה מתמודדים. שעד ה-6 באוקטובר איראן לא תקפה בכלל בתי חולים, מאז אנחנו רואים הרבה מתקפות, לא בהכרח מתוחכמות, אך כאלה שעושות את העבודה. רק אם נהיה מוכנים טוב יותר נדע למנוע את המתקפות האיראניות". 

מה הפתרון?
"אני רוצה שנייצר שכבות הגנה כמו בהגנה על טילים, לבוא ולייצר שכבת ההגנה המדינתית, את כיפת הסייבר שלנו, ובשביל זה צריך את המדינה. חשוב להבין שיש לתקיפות סייבר השלכות כלכליות שמוערכות בכ-12 מיליארד שקל נזק בשנה מתקיפות סייבר, וזה רק הולך ומתעצם בסדרי גודל".

כנס העלאת מוכנות ואתגרי הגנת הסייבר, המובל על ידי איגוד ההייטק הישראלי במסגרת אירוע הסייברוויק, הדגיש את החשיבות של שילוב ניהול סיכוני סייבר בכל תחומי התעשייה, תוך הבנה של המורכבות והאתגרים העומדים בפני התעשייה הישראלית במגוון תחומים.