מטא מחמירה את הפעילות נגד תכנים אנטישמיים: בעלת פייסבוק ואינסטגרם החליטה כי מעתה תסיר תוכן שמתייחס לשימוש במילה ״ציונים״ וכולל ביטויים מסוימים שאסורים לפי מדיניות החברה בנושא דברי שנאה.

זאת כיוון שלדברי החברה השימוש במילה ציונים נראה לעתים קרובות כביטוי חלופי שנועד להתייחס ליהודים או ישראלים, שהן קבוצות בעלות מאפיינים מוגנים לפי מדיניות החברה.

בהחלטתה הוסיפה מטא כי הנחיות המדיניות שהיו קיימות לפני השינוי לא נותנות מענה מספק לדרכים שבהן אנשים משתמשים במונח ציוני ברשת ובעולם.

החברה הודיעה היום כי תסיר את התוכן הזה במקרים בהם הוא לא עוסק בציונות בהקשר של אידיאולוגיה פוליטית, אלא משתמש בסטריאוטיפים אנטישמיים, או דברי שנאה המופנים כלפי יהודים או ישראלים, במסווה של התבטאויות נגד ציונים (למשל: ״ציונים הם חזירים״). 

במדיניות החדשה שפרסמה החברה נכתב: "אנחנו לא מאפשרים לאנשים לתקוף אנשים אחרים בפלטפורמות שלנו על סמך המאפיינים המוגנים שלהם (כגון הלאום, הגזע או הדת שלהם).

אכיפת מדיניות זו דורשת להבין כיצד אנשים משתמשים בשפה כדי להתייחס למאפיינים אלה. למילה "ציוני" יש רבדים של משמעות המבוססים הן על מקורותיה והן על שימושיה כיום, והיא עשויה להיות תלויה מאוד בהקשר.

מונח זה מתייחס לעתים לתומכי תנועה פוליטית, שאינה בעצמה מאפיין מוגן על פי המדיניות שלנו, אך במקרים מסוימים עשויה לשמש כביטוי חלופי (פרוקסי /proxy) על מנת להתייחס לאנשים יהודים או ישראלים, שהם מאפיינים מוגנים לפי מדיניות דברי השנאה שלנו.

איקון אינסטגרם אדום (צילום: מעריב אונליין)
איקון אינסטגרם אדום (צילום: מעריב אונליין)

"בדקנו מחדש את השימוש במונח ״ציוני״/"ציונים" בתקופות שונות לאורך השנים האחרונות, התייעצנו עם  היו מומחים למדעי המדינה, היסטוריונים, משפטנים, קבוצות לזכויות דיגיטליות וזכויות אזרח, פעילים למען חופש הביטוי, ומומחי זכויות אדם. אנחנו מכירים בכך שאין דבר שמתקרב לקונצנזוס עולמי לגבי לשאלה למה אנשים מתכוונים כשהם משתמשים במונח "ציוני".

עם זאת, בהתבסס על המחקר לגבי השימוש בו כביטוי חלופי (פרוקסי) ליהודים וישראלים ביחס לסוגים מסוימים של התקפות שנאה - החלטנו כי מעתה נסיר תוכן שמכוון ל"ציונים" בהשוואות אשר עושות דה-הומניזציה, קריאות לפגיעה, או הכחשת קיום. זאת, על בסיס כך שהשימוש במילה "ציוני" באותם מקרים נראה לעתים קרובות כשימוש בביטוי חלופי (פרוקסי) לאנשים יהודים או ישראלים.

במטא הוסיפו: "איננו מתירים תוכן שתוקף אנשים על בסיס מאפיינים מוגנים כגון לאום, גזע, דת, ומאפיינים נוספים. אנחנו כן מאפשרים לאנשים לבקר את השתייכות פוליטית ואידאולוגית. למשל, היינו מסירים פוסט שאומר "אנשים מ-'דת X' הם טיפשים", אך כן מאפשרים פוסט שאומר "תומכי 'תנועה פוליטית X' הם טיפשים".

יחד עם זאת, לעתים אנשים יעבירו ביקורת על אחרים תוך שימוש במילים שאינן מתייחסות באופן מפורש למאפיינים מוגנים, אך בדרך כלל מבינים אותן כמילים המתייחסות לאותם מאפיינים מוגנים באמצעות ביטוי חלופי (פרוקסי). כאשר נעשה שימוש במונחי פרוקסי כאלה, אנו מתייחסים למונחים אלה כאילו הם מתייחסים במפורש למאפיין המוגן.

"בהמשך לכך, החלטנו כי מעתה נסיר תוכן שתוקף "ציונים" כאשר הוא אינו עוסק במפורש בתנועה הפוליטית, אלא משתמש בסטריאוטיפים אנטישמיים, או מאיים בסוגים אחרים של פגיעה באמצעות הפחדה, או אלימות המופנית כלפי יהודים או ישראלים במסווה של התבטאויות נגד ציונים, לרבות כולל טענות על ניהול העולם או שליטה בתקשורת, השוואות שעושות דה-הומניזציה, כגון השוואות לחזירים, זוהמה או שרצים, קריאות לפגיעה פיזית, הכחשות קיום או לעג על מחלה".

סשה רויטמן-דרטווה, מנכ"ל התנועה למאבק באנטישמיות: "ההחלטה שקיבלה 'מטא' (פייסבוק) מבורכת, והיא הצעד הראשון בדרך להבנה שלשימוש במונח 'ציונים' כדרך של אויבינו להסתיר שנאת יהודים היא פסולה ובוטה, ואין לכך מקום. במשך זמן ארוך מדי, יכלו גורמים אנטישמיים ופרו-פלסטינים להשתמש במילה 'ציוני' ברשתות החברתיות באופן חופשי, כאשר ברור כי הכוונה שלהם היא לייחס אותה כגנאי, ולהשתמש בה כ'נשק' במלחמת ההסברה שמתקיימת נגדנו. מאז ה-7 באוקטובר, ועוד קודם לכן, ראינו כיצד שיח מסית, אלים ואנטישמי המתקיים באינטרנט הופך לתקריות אלימות וטרור נגד יהודים, וצריך לעצור את השיח הזה בזמן. מדובר בצעד חשוב מצד 'מטא', ואנו מקווים שרשתות חברתיות נוספות ינקטו בצעדים דומים. נמשיך לפעול באופן יומיומי כדי שזה יקרה".