לידי מעריב הגיעה רשימה של כ־100 מספרים חסומים, שהם רק חלק קטן מעשרות אלפי מוסדות, עסקים ואזרחים שנחסמו. זאת הפעם הראשונה שמתפרסמת באופן פומבי רשימה שמית כלשהי של מספרים חסומים, שנכללים במה שמכונה "הקומה הכשרה".

נציין כי באתרי חברות הסלולר אומנם מופיעה רשימת מספרים חסומים, אך מדובר ברשימת מספרי טלפון, מבלי שמצוינים שם שמות בעליהם. ניסיונותיו החוזרים ונשנים של ח”כ גלעד קריב לקבל מהן או מוועדת הרבנים את הרשימה המלאה, כדי ליידע את החסומים, עלו בתוהו. 

החומות נפלו: הרפורמה שתשבור את אחד המונופולים המושחתים בעולם החרדי
החרדים מקבלים והשאר משלמים? הגיע הזמן שנתווכח עם עובדות

בין מספרי הטלפון החסומים למכשירים כשרים אפשר למצוא מוסדות שמהווים איום על המגזר החרדי, לתפיסת רבניו, כמו "בית דרור", בית זמני לנוער להט”בי שנמצא במשבר ונפלט ממשפחתו.

ספר תורה בטלפון החכם (צילום: איור: אורי פינק)
ספר תורה בטלפון החכם (צילום: איור: אורי פינק)

עמותת הלל ליוצאי החברה החרדית; "דלת פתוחה לקידום מיניות בריאה", "אמא בבית" - עזרה ליולדת; המרכז הגאה בתל אביב; הרשות לקידום מעמד האישה; קליניקות לייעוץ זוגי; מקלט נשים "אישה לאישה" ו"הדדי" - המרכז להתמודדות עם סרטן השד.

לצדם אפשר למצוא את הבר הכשר נייט בר, קופת הכרטיסים בראבו, בית לסין, סינמטק ירושלים, מלון בראון ביץ’ האוס בתל אביב, מלון סינמה בתל אביב, מלון הולצמן, בית חב”ד בכפר סבא, בני עקיבא התנועה העולמית - ואפילו תחנות רדיו, בהן מספר הטלפון של רדיו 103FM.

הכל החל בשנת 2005, כשהוקמה ועדת הרבנים לענייני תקשורת, עמותה חרדית שמטרתה להגן על המגזר מההתפתחות הטכנולוגית של התקשורת הסלולרית ושמורכבת מרבנים הבאים מכל קצוות המגזר החרדי, מדגל התורה, דרך ש"ס ועד לפלג הירושלמי.

הוועדה פעלה לייצור ושיווק מכשירים סלולריים "טיפשים", המכונים "טלפונים כשרים", שאינם מאפשרים גישה לאינטרנט, שליחת מסרונים, שימוש במצלמה ועוד. לצורך העניין הוזמנו מכשירים ספציפיים שהותאמו טכנית לצרכים הקפדניים, שכללו גם התקנת מערכת הפעלה חדשה והוצאת עדשת המצלמה.

במכשירים מותקן "סים כשר", שלא ניתן להעברה. יש בהם סינון תוכן שנעשה על ידי הוועדה ובהסכמת החברות הסלולריות. לפי ההסכם הזה, ועדת הרבנים קובעת אילו מספרים ייחסמו, ועם חיוג למספר כזה נשמעת הודעה המודיעה ש"מספר זה אינו מורשה". בנוסף, למכשירים הכשרים נוצרו קידומות מיוחדות, ומי שמעוניין לעבור למכשיר חכם, חייב לוותר על המספר שלו - מה שמלווה בטרחה רבה. 

מימין טלפון הנוקיה החדש, לעומת השמאלי בן ה-20 (צילום: Nokia)
מימין טלפון הנוקיה החדש, לעומת השמאלי בן ה-20 (צילום: Nokia)

פנינו למשרד התקשורת וביקשנו לדעת האם ועדת הרבנים מחוברת ישירות בממשק לחברות הסלולר. התשובה שקיבלנו מאמתת את הטענה: "למיטב ידיעתנו, חלק מהחברות אפשרו לוועדה גישה לביצוע חסימות בעצמה. בסוף, האחריות היא של חברת הסלולר, גם אם היא מאפשרת לוועדה לבצע את החסימות".

במילים אחרות, מדינת ישראל מאשרת שוועדת רבנים יכולה לחסום ולפתוח חסימות של מספרים ככל העולה על רוחה, בלי שום רגולציה וללא כל צורך לנמק או לספק הסברים. 

הכתבה המלאה תפורסם מחר במוסף מעריב עסקים