ישראל נחשבת למעצמה בתחום ההיי טק וספציפית בתחום הבינה המלאכותית, הנחשב לדבר הבא בתחום. כ-2,300 חברות בינה מלאכותית (AI) פועלות כיום בישראל, מהוות רבע מתעשיית ההייטק המקומית ולוקחות כחצי מהשקעות בהייטק הישראלי בשנת 2023. 

על פי מדד הבינה המלאכותית הגלובלי של Tortoise, ישראל מדורגת במקום ה-7 בעולם. מדובר בדירוג המעיד על פוטנציאל רב בזירה הבינלאומית. מדובר בהמשך יכולות מוכחות בתחום הייטק וישראל מראה יכולות להתחדשות, יצירתיות וכמאומת הסטארט אפ בשלל תחום מבריאות, חקלאות ועד תעשיות ביטחוניות. 

פורץ דרך: החוק הראשון בעולם לרגולציה של בינה מלאכותית
בניסיון להילחם בסכנות הבינה המלאכותית: ההחלטה שהתקבלה באו"ם

לא זאת בלבד, בתחום ההון הישראלי ישראל נחשבת לראשונה בעולם, נתון מרשים המעיד על איכות כוח האדום בתחום. יחד עם זאת, ישראל לא חפה מאתגרים.

ישנו מחסור הולך וגובר בכוח אדם מיומן כאשר מורגש מחסור מיוחד במהנדסים ומדענים בתחום הבינה המלאכותית. לא משום שחסרים בוגרי אוניברסיטאות בתחום, אלא משום שמדובר בתחום המתפתח במהירות והביקוש עולה על ההיצע. 

אומנם בפיתוח ישראל נחשבת למעצמה, אך קיים מחסור בתחום הטמעה כאשר רק 4% מהעסקים מטמיעים את הטכנולוגיה הזו אל מול 7% בממוצע באיחוד האירופי. הפער הזה עלול לפגוע בתחרות לאורך זמן. 

בינה מלאכותית (צילום: אינג אימג')
בינה מלאכותית (צילום: אינג אימג')

גם בתחום הגיוון ישראל לא מדורגת גבוהה כאשר אחוז הנשים העובדות בתחום עומד על 23% בלבד ועלול לגרום לאובדן פוטנציאל של הון אנושי. 

"למרות המלחמה וה-BDS אנו רואים השקעות רבות בחברות הישראליות דבר המראה על אמון רב בפוטנציאל וביציבות החברות הישראליות בתחום", אומרים עו"ד ינור ברטנטל ועו"ד  אילן צדק מומחים בבינה מלאכותית.

בינה מלאכותית (צילום: אינג אימג')
בינה מלאכותית (צילום: אינג אימג')

"ישראל נמצאת בנקודת מפתח חשובה, אם נשכיל לגשר על הפערים הקיימים, נוכל לא רק להיות בקדמת הטכנולוגיה אלא להשפיע על צמיחת הכלכלה. מדובר בקרב על עתידה של ישראל כמובילה טכנולוגית עולמית. אנחנו נמצאים בנקודת זמן קריטית, והצעדים שננקוט היום יקבעו את מקומנו בעתיד הטכנולוגי של העולם", סיכמו השניים.