במשך שבוע, נדמה היה כי מדינה שלמה נשענה על עסקת הענק שהסתמנה בין חברת הסייבר "וויז" לבין גוגל, שניהלו משא ומתן על רכישת החברה הישראלית תמורת 23 מיליארד דולר. 

אך זה היה טוב מכדי להיות נכון. הפרסומים על המגעים לרכישה ע״י גוגל הביאו את כולנו לחשוב שבקרוב מאוד יוולדו לנו כאן עוד כמה מיליארדרים, עוד אקזיט תוצרת כחול-לבן להתגאות בו. 

וויז וגוגל כבר לא: נכשלו המגעים לרכישה; זה הצעד הבא של אסף רפפורט
זינוק של 25% בעסקאות מיזוגים: 8.6 מיליארד דולר במחצית 2024

לא מדובר רק בשם הטוב של ההייטק הישראלי או במורל שלנו. בשבוע שעבר, פורסם כי פרופ׳ אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, אמר בדיון מצומצם על תקציב 2025 כי הרכישה הזו סוגרת למעשה בור תקציבי ומאפשר ויתור על קיצוצים או צעדים אחרים. 

אבל אחרי שמדינה שלמה, אזרחים וממשלה כאחד, בנתה על העסקה, שוב באה המציאות ועשתה מה שהיא יודעת לעשות - להעיר אותנו מהחלום. הבוקר הודיע אסף רפפורט, מייסד ומנכ״ל  "וויז", כי פניה של החברה להנפקה ולא למכירה לגוגל. 

״אני יודע שהשבוע שעבר היה אינטנסיבי, עם ה'באזז' שנוצר בנוגע לרכישה אפשרית״, כתב רפפורט לעובדיו, ״אף כי אנחנו מוחמאים מההצעה שקיבלנו, בחרנו להמשיך בדרך שלנו לבניית "וויז". היעד הבא שלנו הוא מיליארד דולר במכירות והנפקה״. 

מדוע זה קרה? להחלטת החברה לצאת להנפקה יכולות להיות מספר סיבות. האפשרות העיקרית, היא מכשול מסוים בשיחות עם גוגל שאיננו חשופים אליו. משא ומתן על רכישה בסכום של 23 מיליארד דולר הוא הליך מורכב ורב-שלבים, שדורש נכונות (שמתבטאת גם בהסכמי כוונות) וכן חשיפת סודות מקצועיים של החברה. 

מי שחצה את שלבים אלה במו״מ, לא היה חוזר בו מהתהליך סתם כך, אלא רק אם יש לו סיבה אמיתית לעצור אותו. הסיבה הזו לא גלויה, אבל סביר מאוד שקיימת, שהרי אם היו פני "וויז" להנפקה מלכתחילה, לא היו נכנסים למו״מ ממושך. 

אפשרות נוספת היא קשר לתקלת המחשוב העולמית שפקדה אותנו בסוף השבוע האחרון, וההזדמנות שזו הביאה איתה. התקלה נגרמה לאחר כשל של חברת ״קראודסטרייק״, מתחרה עיקרית של "וויז".  

ייתכן כי ב "וויז" רואים בכשל הזדמנות לחזק את ההתבססות והמעמד של החברה, במקומה של המתחרה. החיזוק במעמד יכול להשתלם בעתיד לרפפורט ועובדיו, במקרה בו תצליח החברה לקבל שם של ענקית עצמאית בסייבר, ולא חלק מחברה גדולה קיימת כמו גוגל. 

על כל פנים, השיחות על הרכישה העניקו רגע של אסקפיזם ממכר לאנשי החברה וכן גם למדינה שלמה. אבל אין להניח שלא נראה בכותרות הצלחה נוספת שלה בשנים הקרובות, להפך - יש לקוות שהעסקה שנפלה היום היא צוהר להזדמנות אחרת של החברה מחר.