תחקיר הגארדיאן חושף כי ממשלת ישראל נקטה בצעדים יוצאי דופן כדי לסכל תביעה אמריקאית עתירת סיכון שאיימה לחשוף סודות שמורים היטב על אחד מכלי הפריצה הידועים לשמצה בעולם, כך עולה ממסמכים שהודלפו.

לפי התחקיר, גורמים ישראלים תפסו מסמכים על תוכנת הריגול של פגסוס מהיצרנית שלה, NSO Group, במאמץ למנוע מהחברה למסור מידע על הטכנולוגיה הפולשנית במסגרת תביעה שהוגשה נגד החברה, שבמסגרתה דרשה וואטסאפ להציג מסמכים אלו בבית משפט בארה"ב. ממסמכים עולה כי התפיסות היו חלק מתמרון משפטי חריג שיצרה ישראל כדי לחסום את חשיפת המידע על פגסוס, שהממשלה האמינה שיגרום ל"נזק דיפלומטי וביטחוני חמור" למדינה.

לאחר בקשת שבתאי: היועמ"שית אישרה למשטרה שימוש בתוכנת רוגלה
"חיה בבידוד ובפחד": אלמנת העיתונאי הסעודי שנרצח תובעת את NSO
ועדת החוקה לממשלה: הקימו ועדת חקירה על פרשת פגסוס ו-NSO

פגסוס מאפשרת ללקוחות NSO להדביק סמארטפונים בתוכנה נסתרת שיכולה לחלץ הודעות ותמונות, להקליט שיחות ולהפעיל מיקרופונים בסתר. הלקוחות של NSO כללו גם משטרים אוטוריטריים וגם מדינות דמוקרטיות והטכנולוגיה נקשרת להפרות זכויות אדם ברחבי העולם.

מאז סוף 2019, NSO נאבקת בתביעה בארה"ב שהגישה וואטסאפ, אשר טענה שהחברה הישראלית השתמשה בשירות ההודעות כדי לתקוף יותר מ-1,400 ממשתמשיה ב-20 מדינות במשך תקופה של שבועיים. NSO הכחישה את ההאשמות.

משרדי NSO (צילום: רויטרס)
משרדי NSO (צילום: רויטרס)

הסרת המסמכים והמחשבים ממשרדי NSO ביולי 2020 - שעד כה מוסתרת מהציבור בצו איסור פרסום קפדני שהוצא על ידי בית משפט ישראלי - שופכת אור חדש על הקשרים ההדוקים בין ישראל ל-NSO ועל האינטרסים החופפים של חברת המעקב שבבעלות פרטית, והממסד הביטחוני של ישראל.

התפיסות ביולי 2020 בוצעו לאחר שנראה שגורמים ישראלים והחברה דנו כיצד להגיב לבקשותיה של WhatsApp ל-NSO לחשוף קבצים פנימיים על תוכנות הריגול שלה, מה שמעלה שאלות האם NSO וישראל תיאמו ביניהם להסתיר מידע מסוים מהליכים משפטיים בארה"ב.

התערבותה הסמויה של ישראל בפרשה נחשפה לאחר שקבוצה של ארגוני תקשורת בראשות עמותת "סיפורים אסורים" בפריז, כולל הגרדיאן ושותפי התקשורת הישראליים, השיג עותק של צו בית משפט סודי המתייחס לתפיסת 2020 של הקבצים הפנימיים של NSO.

מחאה נגד NSO (צילום: רויטרס)
מחאה נגד NSO (צילום: רויטרס)

פרטי התפיסות והמגעים של ישראל עם NSO בנוגע למקרה WhatsApp נחשפו בחשיפה נפרדת של מיילים ומסמכים שנבדקו על ידי הגרדיאן. מקור מסמכים אלו בפריצה אל נתונים ממשרד המשפטים של ישראל שהושגו על ידי קבוצת השקיפות Distributed Denial of Secrets ושותפו עם Forbidden Stories.

מטעם NSO נמסר כי "כחברה שומרת חוק" היא לא יכולה להגיב לשאלות ה"גרדיאן" לגבי התפיסות ב-2020.