המטוס החיפאי הראשון: אתמול (ראשון) נחת בשדה התעופה הצפוני המטוס הראשון של חברת "אייר חיפה", שהתקבל בתגובות צוננות ברשת, בעיקר בשל הדגם הקטן בעל ה"פרופלורים" שהזכיר מטוסים ישנים. עם זאת, מדובר במטוס חדש ומתקדם. כך הוא נראה מבפנים בתא הטייסים ובקבינה, ומה שכדאי לדעת עליו.

הסכם לסטארט-אפ Hi Auto עם רשת מסעדות ה-Drive Thru האמריקאית Bojangles‏
ניצחה את הסמארטפונים החדישים ביותר: זו הטכנולוגיה שחסינה לשיבושים ב-GPS

המטוס החדש של אייר חיפה הוא מתוצרת החברה הצרפתית-איטלקית ATR, מדגם ATR-72-600. מדובר במטוס קטן, משום שמסלול ההמראה בשדה התעופה בחיפה הוא באורך 1,326 מטרים בלבד, מה שמאפשר נחיתה והמראה של צי מטוסים קטנים בלבד. 

המושבים במטוס (צילום: ATR)
המושבים במטוס (צילום: ATR)

לצורך ההשוואה, בנמל התעופה בן גוריון ישנם שלושה מסלולי המראה: מסלול 08/26 הראשי והגדול מבין השלושה, מגיע לאורך של 4,062 מטרים. מסלול 12/30 הוא באורך 3,112 מטרים והמסלול הקטן 03/21 הוא באורך 1,780 מטרים. מטוס בואינג 767-300 למשל, הוא "כנף ציון" בו המריא רוה"מ, דורש מסלול של 2,410 מטרים.

המטוס החדש של אייר חיפה הוא בעל שני מנועים המיוצרים על ידי חברת ATR, בבעלות החברות הצרפתיות AirBus ו- Leonardo. הוא כאמור תוכנן במיוחד לטיסות קצרות ובינוניות, ומוכר כאחד המטוסים היעילים והחסכוניים ביותר בדלק בקטגוריה שלו. 

המטוס החיפאי (צילום: ATR)
המטוס החיפאי (צילום: ATR)

המטוס בעל קיבולת מקסימלית של 78 מושבים ונחשב פופולרי מאוד בקרב חברות תעופה אזרחיות ברחבי העולם. טווח הטיסה המרבי שלו הוא 1,665 קילומטרים, כך שהוא יוכל להגיע למספר יעדים באזור ובהם לרנקה ופפוס בקפריסין, ביוון – רודוס, כרתים, סלוניקי ואולי גם אתונה, לאנטליה דלמן בודרום ואיסטנבול בטורקיה, וגם לאילת.

היעדים האלה תיאורטיים כמובן ותלויים בהסכמי תעופה בין ישראל למדינות היעד. המטוס מגיע לגובה מרבי של 25 אלף רגל שהם 7,620 מטרים בקירוב. בהשוואה, מטוס בואינג 767 מגיע לגובה מרבי של 41 אלף רגל.

צוות המטוס כולל שני טייסים. תא הנוסעים כולל מרווח רגליים של 76 ס"מ, בדומה למטוסים אחרים בגודלו. המטוס אינו כולל מערכת בידור אישית או מסכי טלוויזיה, אולם למרחקי הטיסה הקצרים, אין בכך צורך.

מנועי המטוס מסוג "פרופלור" מזכירים מטוסים ישנים, ולכן עוררו גיחוך בקרב גולשים ברשת שצפו בתמונות הראשונות של המטוס בסוף השבוע. מדובר במנועי Turboprop, סוג מנוע סילון בו הטורבינה מסובבת מדחף, פרופלור, במקום להניע את המטוס ישירות על ידי פליטה של גזים חמים.

פנים המטוס החיפאי (צילום: ATR)
פנים המטוס החיפאי (צילום: ATR)

הפרופלורים יעילים יותר ממנועי סילון רגילים בטיסות קצרות ובינוניות, מספקים דחף רב יותר במהירויות נמוכות יותר, מה שהופך אותם מתאימים יותר לטיסות למרחקים קצרים, חסכוניים יותר בדלק ממנועי סילון רגילים, ולכן מפחיתים את עלויות התפעול שלהן.

הפרופלורים לא אומרים שהמטוס פחות טוב. למרות שמנועי סילון רגילים כמו במטוס בואינג או איירבאס מהירים יותר בטיסות ארוכות, מטוסי "פרופלור" כאמור בעלי יעילות דלק אטרקטיבית יותר, זולה יותר, ואף מצויידים בטכנולוגיות להפחתת רעש בניגוד לפרופלורים של פעם.