טוב, הגיע הזמן לחשוף את הסוד השמור ביותר של הספורטאים – הספורט מזיק לבריאות. אמנם, לרוב, הספורט מזיק לגוף שלנו פחות מישיבה נינוחה על הכורסא. אך עם זאת, העוסקים בספורט, גם אם הם חובבים, מוצאים את עצמם מדי פעם נפצעים ואפילו באופן מקצועי למדי.

גם אני, שמבלה שעות רבות במה שאנשים נדיבים מאוד היו קוראים לזה "ריצה", מגלה שוב ושוב את המחיר של שגרת חיים בריאה: קיום מערכת יחסים ארוכת טווח עם פיזיותרפיסטים ושאר מרפאים לכאבים, דלקות ושרירים תפוסים.

את מכשיר ה-Hidow Tens, המטפל באמצעות גירוי חשמלי הכרתי במכוני הפיזיותרפיה. אצל חלקם הוא בגודל של סוללת רכב ענקית, אצל אחרים (כמו במקרה של ה-XPD אותו בחנתי) הוא קטן, אלגנטי ונעלם בתוך כף היד. בכל אופן, המכשיר מחבר אליך פדים באמצעות כבלים, תוך כדי שבמוחך עולות תהיות האם מדובר בריפוי או עינוי. התשובה היא כן…

השימוש הראשון: טיפול בכאבים, בשרירים מתוחים ובדלקת

האלקטרודות שנצמדות לעור מעבירות ביניהן זרמי חשמל שמשפיעים על השרירים והעצבים. מכשיר ה-XPD עובד עם שתי טכנולוגיות. הראשונה היא TENS, המתמקדת בהקלה כאבים מיידית. הגירוי החשמלי מחד חוסם את מעבר אות הכאב מהנקודה הכואבת אל המוח. לטענת החברה, היא גם תורמת בשחרור אנדרופינים, המקלים גם הם על כאבים. היבואן מציין שמדובר במכשיר ה-Tens היחיד בארץ עם אישור FDA.

הניסוי הראשוני שלי עם המכשיר היה לאחר מרוץ הרצליה. התוצאה בזמנים היתה מצוינת. התוצאה לכף רגל ימין שלי, היתה פחות. כאב ישן הציץ מחדש לאחר שנתיים של העדרות מבורכת. מרמז על ההמשך שלו – דלקת להשבית אותי לעיתים לשבועות. נזכרתי בחבילה שהגיעה בדואר, ואמרתי לעצמי, שהפעם אני לא אחכה לתור לפיזיותרפיה ואטפל בעצמי. בפחות משעה של טיפול, הכאב עבר. לאחר שלושה טיפולים כאלו בימים העוקבים – הכאב שתמיד היה הופך לדלקת נעלם. חמישה שבועות אחרי, והכאב לא חזר. לי המכשיר עבד.

ה-XPD, שנמכר בארץ בבלעדיות של רשת א.א. אורתופדיה, משמש לטיפול במגוון רחב של בעיות וסוגי כאב שונים, החל בכאבי שרירים, גב, צוואר, כתפיים, זרועות, רגליים, אוזניים וראש ועד לטיפול בבעיות כמו מתח נפשי, מצבים של כאבים כרוניים, כאבי מחזור ואי נוחות בגוף. אין להשתמש בו על נשים בהריון, בעלי קוצבי לב, במצבים של אפילפסיה, פצעים פתוחים או בעיות עור.

מכשיר TENS Hidow (צילום: יח''צ)
מכשיר TENS Hidow (צילום: יח''צ)

השימוש השני: אימון ללא אימון

הטכנולוגיה השנייה נקראת EMS, ובה גירוי חשמלי נשלח אל השריר המטופל וגורם לכיווץ ולהרפיה באופן אוטומטי וללא מאמץ מצד המטופל\משתמש. זאת, גם במצבים בהם קשה לבצע את הפעולה לבד. כך השריר מחונך מחדש לפעולה תקינה, מחוזק ומפותח. לפי התפיסה שמנחה את עולם ה-EMS.

אז מה יש בקופסא?

ה-XPD מגיע בשתי גרסאות. לאחת 12 תוכניות המבצעות סוגים שונים של פעולות טיפול, ולשנייה 18. בוחרים באמצעות כפתור את התוכנית, משך הזמן (10-60 דקות) ומתאימים עוצמה, שניתן להגביר או להנמיך. מומלץ לבחור את העוצמה בעצמכם ולא לתת לילד כועס להחליט עליה. אל תשאלו איך אני יודע.

המכשיר מאפשר עבודה עם שני סטים של פדים. כך ניתן לטפל בשני איזורים בו זמנית. באריזה מגיעים סט אחד של רפידות גדולות ועגולות, וסט אחד של רפידות גדולות מלבניות. ניתן לרכוש בנפרד עזרים נוספים לטיפול באזורים ייעודיים, כמו חגורה או חבקים ייעודיים לברך, למרפק או למותן.

מחיר: 800 שקל עבור 12 תוכניות, 18 תוכניות ב-1,165 שקל ואלקטרודות נוספות ועזרים נעים בין 25 עד 250 שקל (באתר רשת א.א. אורתופדיה). בשורה התחתונה, אם אתם סובלים מכאבים או שאתם רוצים אורח חיים פעיל, אני מאמין שטוב שיש בבית מוצר שכזה.

לסקירות נוספות היכנסו לאתר Gadget Review