אינטל הודיעה היום (שלישי) על התקדמות משמעותית בפיתוח טכנולוגיית הייצור החדשנית ביותר שלה – אינטל 18A. מדובר בצעד משמעותי בתוכנית החברה לחזור להובלה בתעשיית השבבים העולמית עד שנת 2025.

אינטל 18A או Intel 18 Angstroms היא טכנולוגיית ייצור השבבים המתקדמת ביותר של אינטל. השם "18 Angstroms" (18 אנגסטרום) הוא יחידת מידה קטנה עוד יותר מננומטר - אנגסטרום אחד שווה ל-0.1 ננומטר. שני מוצרים מרכזיים המבוססים על טכנולוגיית 18A: מעבד למחשבים אישיים (Panther Lake) ומעבד לשרתים (Clearwater Forest) הגיעו לשלב "Power On", כלומר, הופעלו לראשונה והצליחו להריץ את מערכת ההפעלה – Windows.

שלב זה מהווה אבן דרך קריטית בפיתוח שבבים חדשים, המעיד על תקינות בסיסית של התכנון והייצור. אבני דרך אלו הושגו בפחות משני רבעונים לאחר שאינטל סיימה את תכנון השבבים לפני פחות מחצי שנה, וכבר עכשיו הצליחה להפעיל אותם. התחלת הייצור בכמויות גדולות מתוכננת החל משנת 2025, כולל שני המוצרים המתוכננים לפעול באמצעותו.

ה- Panther Lake מפותח בהובלה ישראלית משמעותית. צוותי הפיתוח בישראל אחראים על התכנון הכולל של השבב, כולל פיתוח הליבות הגדולות ואינטגרציית המערכת על שבב (SOCI). ניהול הפרויקט מתבצע בעיקר מישראל. Clearwater Forest ישלב טכנולוגיות של חברת Habana Labs הישראלית שנרכשה על ידי אינטל, ומתמחה בפיתוח שבבים לבינה מלאכותית.

אינטל צופה כי הלקוח החיצוני הראשון יבצע "Tape Out" על טכנולוגיית 18A במחצית הראשונה של 2025. Tape Out הוא מונח בתעשיית השבבים המתאר את השלב הסופי בתהליך התכנון של שבב, שבו התכנון מועבר ליצרן לצורך ייצור בפועל. זהו סימן חשוב לכך שהטכנולוגיה החדשה של אינטל לא רק עובדת, אלא גם מוכנה לשימוש על ידי לקוחות אמיתיים.

18A משלבת לראשונה בתעשייה שתי טכנולוגיות חדשניות מהפכניות: טרנזיסטורי RibbonFET וטכנולוגיית PowerVia  לאספקת חשמל.
RibbonFET  הוא סוג חדש של טרנזיסטור, החלק הבסיסי ביותר בשבב מחשב. ניתן לדמיין אותו כמתג חשמלי זעיר. בניגוד לטרנזיסטורים רגילים, ה-RibbonFET  מקיף את ערוץ הזרימה מכל הכיוונים, כמו סרט (Ribbon באנגלית) שעוטף מוליך. הדבר מאפשר שליטה הרבה יותר טובה על זרימת החשמל.

היתרונות של טכנולוגיה: ניתן לייצר טרנזיסטורים קטנים יותר, דבר שמאפשר לדחוס יותר מהם לתוך שבב אחד, הטכנולוגיה מונעת "דליפת" חשמל, (כמו לסגור ברז שמטפטף), הטכנולוגיה מאפשרת להגדיל את מהירות הפעולה של השבב. התוצאה הסופית היא שבבים שעובדים מהר יותר, צורכים פחות חשמל, ומתחממים פחות. הדבר מאפשר לאינטל ליצור מחשבים, טלפונים וכל מכשיר אלקטרוני אחר כשהם חזקים יותר וחסכוניים יותר באנרגיה.