החברה האמריקנית שהמציאה את קטגוריית הרובוטים לשאיבת אבק עברה שנה קשה, מעבר למלחמה הקבועה שלה בשלל היצרניות הסיניות המשיקות אינספור דגמים חדשים, היא נאלצה לפטר 31% מכוח האדם שלה. הסיבה לכך, היא החלטה של אמזון לוותר על רכישת החברה ב-1.4 מיליארד (האיחוד האירופאי הטיל וטו על הרכישה). iRobot לא ויתרה על הרלוונטיות שלה בשוק הרובוטים המשגשג, היא השיקה את ה-Roomba Combo J9 Plus, הכולל פתרון לשאיבה, ניגוב רטוב ותחנת עגינה לריקון אבק ומילוי מים ובדרך גם מצאה פתרון עיצובי שלא ראיתי אצל המתחרים.

Roomba Combo J9 Plus – תחנת העגינה היא גם מדף מעוצב

בשנים האחרונות תחנות העגינה של הרובוטים הפכו לבומבסטיות, כבר לא מדובר במשטח מינימליסטי המשמש רק לטעינה, אלא מקום לריקון האבק למיכל תואם, מילוי מיכל המים הפנימי של הרובוט ממיכל גדול יותר ועוד. ב-iRobot ניסוי למצוא פתרון לפיל חסר העיצוב הזה שעומד אצל אנשים רבים במרכז הבית – הסלון. במקום לנסות להסתיר אותו, הם הפכו אותו לפריט עיצובי. התחנה עדיין בנויה כקובייה גדולה, אבל החלק העליון כולל משטח פלסטיק בעיצוב דמוי עץ המיועד לשמש כמדף. בין אם להנחת עציץ, מסגרת תמונות או נתב.

עיצוב ה-J9 Plus עדיין מגיע במראה המעוגל הסטנדרטי, אבל הוא כולל גם זרוע מכאנית אותה הכרנו בדגם – J7 Plus (לסקירה המלאה). מדובר בפתרון אלגנטי של iRobot למנוע מהרובוט להרטיב את השטיח שהוא עובר עליו. החלק העליון של הרובוט כולל זרוע שעליה מלבישים את המטלית הרב פעמית ושם היא מאוחסנת, כאשר היא יבשה ונקייה. במהלך פעולת הניקוי, כאשר ה-J9 Plus מבחין באופן אוטומטי בשטיח, הוא מחזיר את הסמרטוט לאזור האחסון בחלק העליון, כך שהשטיח לא יתרטב. הפתרון הזה עובד בצורה טובה וגם תהליך הורדת והעלאת הזרוע מספק חוויה רובוטית. כמו כן, ניתן גם לסמן דרך האפליקציה אזורים שאליהם לא רוצים שה-J9 Plus יתקרב.

באופן כללי, פעולת הניגוב הרטוב של ה-iRobot לא רעה, הרובוט מתאמץ מאוד לנקות מקומות מלוכלכים כאשר הוא עובר כל כמה סנטימטרים בתהליך הניקוי שלו הלוך וחזור. צריך להבין שמדובר בניגוב ולא בשטיפה יסודית, מה שמסיר אבק, חול ודברים שנדבקו לריצפה והיא מרגישה גם יותר נקייה מאשר רק שאיבת אבק. ניתן לשלב במיכל המים נוזל ניקוי אנטי בקטריאלי שידאג שהריצפה תהיה נקייה יותר. בקבוק של 2 ליטר עולה 160 שקל.

מה שנחמד כאן, שלא צריך לזכור למלא מים במיכל הפנימי של הרובוט בכל פעם ששולחים אותו לניקוי, כי הוא ממלא את המים ישירות ממיכל גדול יותר בתחנת העגינה (את המיכל הזה ממלאים בערך כל כמה שבועות). מה שכן, צריך לזכור להסיר את המטלית המלוכלכת והרטובה מהרובוט ולנקות אותה באופן עצמאי.

מבחינת שאיבת האבק, ה-J9 Plus כולל מברשות גומי כפולות המפחיתות את כמות השיערות העלולות להיתפס בהן (עדיין שיערות נתפסות בצורה נמוכה). מעבר לזה, יש גם מברשת צדדית היודעת להזיז את האבק מאזורים צדדיים (כאן הרבה שיערות נתפסות וצריך להסיר אותן). בבדיקות שלי, ה-J9 Plus שאב ללא בעיה אבק בבית וגם לא נתקע על-גבי שטיח השאגי, אשר חלק מהרובוטים המתחרים שבדקתי כן נתקעו.

בסוף תהליך השאיבה, ה-J9 Plus מרוקן את האבק אל תחנת העגינה. התחנה כוללת שקית חד פעמית אותה צריך להחליף כל מספר חודשים. מדובר בפתרון נהדר, שחוסך את הצורך בריקון האבק בכל מספר ימים מהרובוט עצמו, כך שניתן להפעיל אותו חודשים ארוכים, מבלי לחשוש שמיכל האבק מלא.

iRobot – Roomba Combo J9 Plus (צילום: יח''צ)
iRobot – Roomba Combo J9 Plus (צילום: יח''צ)

Roomba Combo J9 Plus – יגיד לכם מה החדר המלוכלך ביותר בבית

האפליקציה של iRobot שמגיעה גם בממשק בעברית מציעה המון יכולות, למשל, בניית מפה אוטומטית של הבית וזיהוי מוצלח של אזורים בבית. הרובוט הצליח לזהות אצלי בדירה איפה נמצא הסלון, אזור התנור, שולחן האוכל והשטיחים וכך להתאים אותם לבד באפליקציה. הזיהוי של החדרים היה טוב, אבל הייתי צריך לבצע קצת התאמות לאזורים בהם מתחיל החדר או המסדרון.

עבור המיפוי של הבית, יש אופציה באפליקציה שמאפשרת לרובוט לעבור יחסית במהירות ולבצע את המיפוי ללא ניקוי. לאחר מכן, הרובוט ילמד באופן שוטף את הבית ואם יזהה אזורים חדשים הוא יעדכן על כך.

לאחר המיפוי, ניתן לשלוח את הרובוט לנקות חדר מסוים, מספר חדרים או את כל הבית. ניתן גם לבחור את עוצמת השאיבה והניגוב הרטוב (כמות מים ואם יתבצע ניקוי חכם בו הרובוט עובר מספר פעמים בכל אזור במעיין הברשה חוזרת, תהליך שמוסיף זמן רב לעבודה). עוצמת השאיבה בכל שלושת הרמות רועשת וכדאי לקחת את זה בחשבון, כי לא מדובר ברעש שנעים להיות לידו, גם בעוצמה הנמוכה ביותר. בתור אדם שרואה טלוויזיה או עובד עם אוזניות, זה לא ממש הפריע לי, אבל לדיירי הבית האחרים זה כן. האופציה העדיפה היא לשלוח את הרובוט באופן אוטומטי (הגדרה דרך האפליקציה) לנקות את הבית שנמצאים בעבודה.

אחת היכולות החביבות באפליקציה, שהיא יודעת להגיד לכם אילו חדרים הכי מלוכלכים בבית ואז לשלוח את הרובוט לנקות אותם. לאופציה הזאת קוראים – Dirt Detective.

יכולות הניווט של ה-J9 Plus מעולות, הוא מצליח להתחמק מחפצים רבים שהילדים שלי משאירים על הריצפה, כולל צעצועים ולנווט ביניהם מבלי להיתקע. מה שכן, גרביים או חולצות שנשכחו על הריצפה גרמו לו להיתקע, כאשר הם נתפסו במברשות שלו.

מחיר: 4,990 שקל (יבואן רשמי קהלת)

בשורה התחתונה, iRobot נמצאת בתחרות מול שלל יצרניות המציעות פתרונות שונים לניקוי הבית. ה-J9 Plus מחזיר מלחמה, הוא שואב אבק מצוין שכולל אפליקציה נהדרת והמון יכולות להבנה טובה יותר של השטח שהוא מנקה. בתחום השטיפה מדובר בפתרון חביב, שאכן משפר את הניקוי של הבית, אבל חשוב להבין שזה פתרון ביניים בין הספונג׳ה השבועית ולא תחליף.

לסקירות נוספות היכנסו לאתר Gadget Review