המלחמה נוכחת כמעט בכל מקום בחיינו, וגם סטודנטים רבים בוחרים לעסוק בפרויקט הגמר שלהם בנושאים הקשורים אליה. סטודנטים לעיצוב תעשייתי מחוג על שם דן לעיצוב יצירתי למין האנושי שבמכללה האקדמית הדסה ירושלים פיתחו מודלים חדשניים העונים על בעיות וצרכים בשדה הקרב ומחוצה לו.

לא חייבים טילים מדויקים: הנשק העיקרי שישמש את המעצמות בעימות הגדול הבא

אחד מהם הוא זיו ברלב, סטודנט שגויס למילואים כמפקד כוח פינוי של יחידת אגוז. הוא יצר מערכת מוצרים המאפשרת העברת מידע מהירה ואיכותית בין חוליות רפואיות בזירת הלחימה ויוצרת תמונת מצב המסייעת לגיבוש הטיפול. באמצעות בינה מלאכותית, המערכת מעבדת את הקלטת החוליה הרפואית לגבי מצב הפצוע ומייצרת פלט של מסכים על גבי המוצר שנישא על הפצוע. בכך היא מזרזת את קליטת המידע עליו ויוצרת תמונת מצב המסייעת לגיבוש הטיפול לחוליה הרפואית הבאה, מגישה את כלל המידע בצורה בהירה ומייצרת אחידות בדיווח.

"גלגולו של פצוע בחזית הלחימה אל בית החולים כרוכה בכוחות רפואיים שונים הלוקחים חלק בתהליך הפינוי, ורגע העברת המידע בין כוח רפואי אחד למשנהו הוא אחד המורכבים בעת פינוי פצועים," מסביר זיו. "העברת המידע נעשית תחת לחץ, בתנאי קרב ובסביבת אירוע כאוטית, דבר המקשה על דיוק ואיכות המידע המועבר."

המערכת שיצר, Shield of Warriors (S.O.W), מציעה הסתכלות חדשנית על העברת וקבלת מידע על פצוע בזירת הקרב באמצעות טכנולוגיות מתקדמות ו-AI. הפרויקט מכוון לחזון הטיפול הרפואי בזירת לחימה ולגיוס חדשנות וטכנולוגיה כדי להקל על הכוחות הרפואיים בשטח ולייעל את עבודתם.

אחד הנושאים המעסיקים במיוחד את מערכת הבריאות מאז תחילת המלחמה הוא פוסט-טראומה. הסטודנטית גל פלד הגתה מערכת רפואה מונעת, המאפשרת לחזות סיכון מוגבר להתפתחות פוסט-טראומה באמצעות ניטור מצב גופני של חיילים השוהים באזורי לחימה לאורך שירותם הצבאי ולאחריו. "יש חלון זמן קטן אחרי האירוע הטראומטי, שמסתכם בשלושת החודשים שלאחר החשיפה אליו, ואחרי שייסגר, תיסגר גם הנפש, והפציעה תהפוך להיות כרונית," מספרת גל.

היא יצרה את מערכת MindPulse, המתממשקת למערכות הצבאיות ולאפליקציית מעקב אישי של החייל, ואליהן עובר המידע לאחר עיבוד ומאפשר מעקב אחר מצבו הגופני והעוררות שלו. זאת כדי לחזות את רמת הסיכון שלו להתפתחות פוסט-טראומה ולאותת לגורמים המטפלים על הצורך בטיפול או במעקב על החייל. לאחר היציאה מהשטח תאפשר המערכת לחייל לעקוב באופן עצמאי אחר מצבו הגופני והנפשי ותסייע לייצר אצלו מודעות למצבו במטרה למנוע הדחקה והכחשה ולהפחית את הסיכון להתפתחות פוסט-טראומה. כמו כן, המערכת תשמר את המידע כתיעוד של מצבו.

אריאל יעקבי הגתה מרחב מודולרי לתהליכי שיקום ליחידים וקבוצות שחוו טראומה. ניתן להקימו בפרק זמן קצר, והוא יכול להתקיים הן בשטח פתוח והן בשטח עירוני. "המרחב תוכנן כמבנה מעגלי התומך בהתכנסות עוטפת, מקנה ביטחון ומכילה. הקשר המרפא עם הטבע מהווה כלי טיפולי משמעותי, והוא מושג באמצעות החומר הטבעי מגזם תמרים, סינון כניסת האור והקשר הישיר עם השמיים," משתפת אריאל.