האם אנחנו חוזים בלידתו של "בייבי סקיינט"? אפשר רק לקוות. אינטל הכריזה על השקת סדרת מעבדי Intel Core Ultra 200V, ("לונאר לייק") המביאה עמה קפיצת מדרגה משמעותית ביכולות הבינה המלאכותית.

מעבדים אלה מייצגים את משפחת מעבדי ה-x86 היעילה ביותר שאינטל יצרה אי פעם. המעבדים החדשים יגיעו ליותר מ-80 דגמי מחשבים חדשים מיצרנים מובילים החל מה-24 בספטמבר ומציגים צריכת חשמל נמוכה ב-50% בהשוואה לדור הקודם. משמעות הדבר היא שמשתמשים יוכלו ליהנות מחיי סוללה של 11 שעות ומעלה בשימוש יומיומי, כאשר חלק מהדגמים אף מגיעים ל-17 שעות, ועד 20 שעות בהפעלת וידאו מקומי.

המעבדים החדשים יכולים לבצע 120 טריליון פעולות בשנייה (120 TOPS), בזכות שילוב של שלושה רכיבים: המעבד הראשי, כרטיס הגרפי (GPU), ויחידה מיוחדת ל-NPU (בינה מלאכותית). בשל כך, מחשבים עם לונאר לייק יכולים להפעיל יותר מ-300 יישומי AI חדשים, שלא היו אפשריים במחשבים מהדור הקודם.

יחידת העיבוד המיוחדת לבינה מלאכותית (NPU), הינה פי 4 יותר חזקה מהדור הקודם. יחידה זו יכולה לבצע עד 48 טריליון פעולות בשנייה, מה שמאפשר למחשב לבצע משימות AI מהר יותר. 

בפועל, משתמשים שרוכשים מחשבים עם מעבדי Intel Core Ultra 200V series ,Lunar Lake, יחוו את השיפורים במגוון תחומים. למשל, בעריכת וידאו, המעבד יוכל לזהות אוטומטית שינויי סצנה, מה שיאפשר עריכה מהירה ויעילה יותר. יוצרי תוכן יוכלו ליצור אמנות דיגיטלית באמצעות פקודות טקסט פשוטות, דבר הפותח אפשרויות חדשות ליצירתיות. בתחום האבטחה, המעבד יכול לזהות זיופי עומק (deep fakes) בווידאו מקוון, ולסייע למשתמשים להתגונן מפני הונאות ומידע כוזב. וחשוב לציין שהכל לוקאלי על המחשב הנייד, ללא צורך בתוכנות מגבילות בענן. 

המעבדים החדשים מציגים ארכיטקטורה הכוללת ליבות ביצועים (P-cores) חדשות מסוג Lion Cove וליבות יעילות (E-cores) משופרות מסוגSkymont . שילוב זה מאפשר ביצועים גבוהים יותר בצריכת חשמל נמוכה. 

יש כאן בשורה גם לקז'ואל גייימרים, אלו שאוהבים לשחק אבל לא בהכרח יקנו את המכונה הכי חזקה בשביל הביצועים הגרפיים הכי חזקים. המעבדים החדשים כוללים גרפיקה מובנית חדשה המבוססת על ארכיטקטורת Xe2. הגרפיקה החדשה מספקת ביצועים טובים יותר ב-50% לעומת המעבדים מהדור הקודם, עם שיפור של עד 80% בביצועי משחקים. היא כוללת תמיכה משופרת ב-ray tracing ויכולות AI מתקדמות, מה שמאפשר חוויית משחק טובה יותר וביצועים משופרים ביישומים גרפיים תובעניים. 

הגרפיקה כוללת תמיכה משופרת ב-Ray Tracing ויכולות AI מתקדמות. משתמשים ייהנו מחוויית משחק טובה יותר וביצועים משופרים ביישומים גרפיים תובעניים. במהלך ההדגמה הציגו לנו מספר משחקים תובעניים במיוחד, שרצים בצורה חלקה על המחשבים עם המעבד החדש. אחד מהם היה סייברפנאק, משחק נוסף היה F1, שסקרנו ממש לאחרונה, והתוצאות היו בהחלט מרשימות במהלך הפרזנטציה.

חשוב לציין, שבעוד אינטל מציגה את החומרה, שיתופי הפעולה הרבים שלה בשוק עם יצרני מחשבים ויצרני תוכנה, מספקים שלל אפשרויות עבור יוצרי תוכן, ובכלל כל מי שעובד עם המחשב למחייתו. שילוב תוכנות AI כמו קופיילט פלוס של מיקרוסופט, או תוכנות עריכה שונות, יתנו למשתמשים חוויית בינה מלאכותית נקייה יותר וכנראה יעזרו לאותם יצרניות לשפר את המוצרים בעזרת משוב ושימוש חוזר.

המעבדים החדשים תומכים גם ב- Wi-Fi 7 וBluetooth 5.4-, ומאפשרים מהירויות של עד 11 GB לשנייה, פי 2 מהדור הקודם. בנוסף, הם תומכים בטכנולוגיית Thunderbolt Share לחיבור מהיר למסכים מרובים והעברת קבצים. משמעות הדבר היא גלישה מהירה יותר באינטרנט וחיבור יציב יותר למכשירים אלחוטיים.

בנוסף, הם כוללים מנוע אבטחה חדש, Intel Partner Security Engine, המספק הגנה משופרת מפני איומי סייבר.

מישל ג'ונסטון הולטהאוס, סמנכ"לית בכירה ומנהלת כללית של קבוצת המחשוב הלקוחות באינטל, מסבירה: "המעבדים החדשים מסדרת Intel Core Ultra קובעים סטנדרט חדש לביצועי AI וגרפיקה במחשבים ניידים. הם מאפשרים לנו לספק לצרכנים חוויית מחשוב AI ללא פשרות, עם יעילות אנרגטית פורצת דרך"

זוהר צבע, סגן נשיא (VP) בקבוצת המחשוב האישי (Client Computing Group) של אינטל ומנהל הפרויקט של Lunar-Lake ו-Panther-Lake חושף תובנות מתהליך הפיתוח: "לפני כשלוש שנים, זיהינו את הפוטנציאל העצום של AI במחשבים אישיים. החלטנו להשקיע בפיתוח מנוע AI חזק, למרות שבאותה תקופה לא היה ברור כיצד ישתמשו בו. היום אנחנו רואים שזה היה הימור נכון.

״פרוייקט Lunar Lake מובל מישראל מתחילתו ועד סופו״, מסביר צבע. ״הצוות הישראלי אחראי על כל השלבים הקריטיים - הגדרת המוצר, פיתוח הקונספט, תכנון הארכיטקטורה, העיצוב, וההוצאה לפועל. הפרויקט כולו כלל מאות רבות של מהנדסים ואנשי מקצוע, שעבדו על פיתוח המעבד הזה, שהביאו איתם ניסיון עשיר בתכנון מעבדים מתקדמים ויכולת לחשוב 'מחוץ לקופסה', מה שאפשר לנו לפתח מעבד עם יכולות AI  מתקדמות עוד לפני שהשוק הבין את הצורך בהן".

קשה לדעת כיום האם המעבד הראשון עם AI מובנה הוא תחילת המהפכה הרובוטית שחיכינו לה (לפחות אני), אבל הכניסה של ה-AI למחשב האישי, למרחב הפרטי וללא מגבלות או תנאים, לצד השיפורים המסיביים שהבינה המלאכותית מייצרת עבור מייצרי חומרה ותוכנה אחד, זה בהחלט צעד בכיוון הנכון.   

כל המחשבים עם מעבדי Intel Core Ultra 200V המריצים את הגרסה העדכנית ביותר של Windows יהיו זכאים לקבל את תכונות Copilot+ PC כעדכון חינמי החל מנובמבר. מחשבים המבוססים על מעבדי Intel Core Ultra 200V יהיו זמינים להזמנה מוקדמת החל מה-3 בספטמבר, עם זמינות מלאה בחנויות ובאונליין החל מה-24 בספטמבר. המחירים יפורסמו על ידי היצרנים השונים.

הכתב היה אורח של אינטל באירוע