בשנת 1957 פרסם וולט דיסני סרטון שנראה אז כמדע בדיוני אוטופי: דיסני הציג בית עתידני בלב פרבר אמריקני טיפוסי, שבו שליטה מרכזית על מכשירי החשמל בבית. כך למשל, ניתן היה להפעיל בקרת אקלים בלחיצת כפתור ולהפעיל את המכשור החשמלי במטבח ובסלון באמצעות פקודה קולית. הסרט היווה מקור השראה להתפתחות טכנולוגיות רבות ובהן גם הבית החכם. 

עד לפני כמה שנים בית חכם היה נחלתם של עשירים: בתוכניות לייף סטייל נראו וילות מפוארות מאובזרות במיטב הטכנולוגיה ושנשלטות באמצעות מסכי מגע. אבל עד מהרה המחיר של אבזור הבית החכם צנח, לצד שכלול העוזרת הקולית במכשירים הסלולריים, כך שיותר ויותר אנשים גם בישראל הופכים את הבית שלהם, או לפחות כמה אביזרים בו, לחכמים.

בית חכם. הסוד הוא ביצירת סצינות תפעול (צילום: Shutterstock)
בית חכם. הסוד הוא ביצירת סצינות תפעול (צילום: Shutterstock)

אז מה הוא בעצם הבית החכם? מדובר במערכת המאפשרת לשלוט על האביזרים החשמליים בבית, ובעיקר על נקודות התאורה, החשמל, התריסים, ומכשירים נוספים המתחברים לרשת האינטרנט. הבית החכם מאפשר לכם לא רק להפעיל את המכשירים בצורה נוחה על פי אורח החיים בכל שעה ביממה, אלא גם לחסוך כסף ולשלוט על הבית מרחוק.

אירוע אפל: בינה מלאכותית, הגדלת מסך ואוזניות שהופכות למכשיר שמיעה
כדי לקבל תוצאות טובות: איך לגרום לבינה המלאכותית לחשוב בדיוק כמוכם

רוצים כמה דוגמאות? הנה: באמצעות הבית החכם אפשר ליצור אינספור אלגוריתמים מוכנים מראש, בהם למשל סצנת התעוררות בבוקר. כך, בשעה שתרצו בכל אחד מימי השבוע, הבית החכם יפתח את תריס חדר השינה בהדרגה, ישנה את טמפרטורת המזגן, ידליק כמה דקות לפני את הדוד החשמלי כדי שתוכלו להתקלח במים חמים ויפעיל את בר המים בתוכנית ההרתחה. תוכלו לתכנת את הבית החכם כך שידליק את המזגן כשאתם מתקרבים לחנייה כך שתגיעו לבית נעים, או לצמצם את התריסים בשעה מסוימת ולפתוח אותם עם השקיעה. 

איך בכלל מתחילים? תלוי היכן אתם מתגוררים: אם רכשתם דירה או בית חדש, כדאי להכין מראש תשתית מתאימה עוד לפני שאישרתם את תוכנית החשמל, כך שהיא תותאם לבית חכם. אם אתם כבר גרים בדירה ורוצים להפוך אותה לחכמה, תצטרכו באמצעות חשמלאים שמתמחים בכך לטפל בנקודות החשמל השונות בדירה כך שיתחברו לרשת האינטרנט. ואם אתם רוצים רק להרגיש "בקטנה" את הבית החכם ולהתנסות בהפעלת חלק מהמכשירים, תוכלו לרכוש אביזרי בית חכם בחנויות וגם באתרי הקניות – שם תצטרכו לוודא שהם מתאימים לרשת החשמל בישראל.

בית חכם יכול להיות פרויקט יקר, ולכן חשוב לפני הכל לקבוע תקציב מראש. בישראל יש כמה חברות שהופכות בתים ל"חכם על מלא" כך שכל נקודות התאורה, התריסים ודוד החשמל מתחברים לרשת האינטרנט ולאפליקציה, ומאפשרות שליטה מקסימלית על הדירה מבפנים ומחוץ לבית. מדובר בעסק לא זול: בית חכם כזה יעלה לכם כ-50 אלף שקלים.

הום קיט של אפל. באתרים הסיניים המוצרים זולים יותר (צילום: Shutterstock)
הום קיט של אפל. באתרים הסיניים המוצרים זולים יותר (צילום: Shutterstock)

העלות הזו כוללת תכנון הנדסי של הדירה, פאנלי מגע בדירה המחליפים את מתגי התאורה התריסים ודוד החשמל, והתקנת "האב" – בקר מרכזי שמאפשר לתקשר עם כל המכשירים החכמים בבית ולשלוט עליהם באמצעות אפליקציה. אם תרצו לחבר את הבית החכם הזה גם לעוזרת הקולית – סירי או אלכסה, תצטרכו לשלם עבור רכיב נוסף העושה זאת, ומאפשר לכם בפקודה קולית להפעיל כל אביזר חכם בבית גם כשאתם בעבודה, ברכב או אפילו בחו"ל.

אם התקציב שלכם מוגבל, ואתם רוצים לגשת אל רעיון הבית החכם בצעדים קטנים, תוכלו לרכוש מוצרי בית חכם נפרדים, שיכולים להתחבר לרשת האינטרנט וגם למערכות הסלולר של אפל ואנדרואיד. המוצר הראשון שכדאי להתנסות בו הוא דוד החשמל. תוכלו לרכוש בחנויות ובאינטרנט דוד חכם שמחליף את מתג הדוד הקיים בדירה. הוא מתחבר לרשת האינטרנט ומאפשר לתכנת מראש את זמני הדלקת הדוד הנדרשים בכל יום ויום, או להדליק את הדוד מרחוק לפני שאתם מגיעים הביתה.

ברשת האינטרנט תוכלו למצוא גם תאורה חכמה שניתן לשלוט בה דרך הסלולרי. מערכות התאורה החכמה הפופולריות הן אלה של פיליפס ההולנדית, ממציאת נורת הליבון שמציעה מגוון רחב של תאורות חכמות ביתיות. החסרון הוא שהן דורשות תפעול באפליקציה נפרדת ואינן מתחברות כשלעצמן למערכות הבית החכם הסלולריות כמו ה"הום קיט" של אפל. באתרים הסיניים ובאמזון תוכלו למצוא תאורות חכמות שכן עושות את זה, במחירים זולים הרבה יותר מהמחירים המוגזמים של פיליפס. בין היתר מצאנו נורות בודדות, נורות שולחן, פסי לד, תאורת גינה, וגם שקעי חשמל ההופכים את שקע החשמל הוותיק שלכם לחכם.

גם את המזגן שלכם תוכלו להפוך בקלות ל"חכם": החברה הפופולרית בישראל היא סנסיבו שמשווקת קופסה אלקטרונית קטנה המתחברת לרשת האינטרנט, ובאמצעות התקנה פשוטה שמצריכה גם כמה לחיצות על השלט הרחוק של המזגן, המערכת מתחברת אליו ושולטת בו באופן מלא. האפליקציה של סנסיבו מאפשרת לשלוט על המזגן גם באמצעות פקודה קולית ל"סירי" ו"אלכסה", מראה את הטמפרטורה בכל חדר, ומאפשרת לערוך בקרת אקלים שמתאימה כל חדר בבית לטמפרטורה הנדרשת.

בין אם אתם בדרך לדירה חדשה או שאתם רק רוצים להתנסות באביזרים חכמים בודדים, הבית החכם העתידני כבר כאן וכבר אינו פריווילגיה לעשירים בלבד. הטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת לשלוט בכל פינה בבית בלחיצת כפתור או פקודה קולית, מה שהופך את חווית המגורים ליעילה, נוחה ואפילו חסכונית יותר.