הנוכחות הניכרת של הרכבים החשמליים בכבישי ישראל, לצד הצפי לעלייה משמעותית במספרם של אלו בתקופה שבה העולם כולו עושה את המעבר מרכב בנזין לרכב חשמלי, מחייבת היערכות גם של מערכות החינוך וההכשרה התומכות במעבר לעולם התחבורה החכמה.

בימים אלו ועם פתיחת שנת הלימודים האקדמית במסלול ההנדסאות השיקו מה"ט, המכון הממשלתי להכשרה טכנולוגית בזרוע העבודה, בשיתוף ארגון מומנטום, מנוע הצמיחה של מקצועות הרכב, מגמת התמחות חדשה ללימודי תואר הנדסאי מכונות בהתמחות הרכב החשמלי. מתוך ראיית הנולד וההבנה כי יש לנצל את תקופת הביניים להכשרה מיידית תיבחן כבר בזמן הקרוב האפשרות לגבש תוכנית לימודים ייעודית לתואר הנדסאי רכב חשמלי.

בבסיס מהלך זה עומדת ההבנה של שני הגופים, מה"ט ומומנטום, כי יש לעשות התאמה מחודשת של הכישורים המקצועיים של הנדסאי הרכב של העתיד לתמורות החלות בשוק הרכב תוך כדי מתן כלים חדשים, שבכללם תורחב ההבנה בשפה האנגלית והבנת המערכת החשמלית, שבה יוכשרו הנדסאי הרכב, יקבלו הסמכה של חשמלאי מעשי, יוכלו לאבחן תקלות, לעדכן תוכנות ולהתממשק למערכות החדשות.

מאות הסטודנטים שהחלו השבוע לימודים לתואר הנדסאי רכב הם המחזור הראשון אשר ייהנה מההתמחות החדשה, שתתפרס על פני 500 שעות לימוד (מתוך 2,000 שעות לימוד) ותכפיל את מספר שעות הלימוד בתחום לעומת מסלולים קודמים.

כמו כן, ההתמחות מאפשרת הרחבה של תחומי הלימוד בנושא הרכב החשמלי על חשבון נושאים אחרים שצומצמו או הותאמו למבחן הזמן. לדוגמה, את תחומי המכניקה והאנרגיה תופסים השנה לימודי אנגלית אוטומוטיבית, תורת החשמל, לימודי אלקטרוניקה, פיזיקה ומכניקה. גם קורס הרכב ההיברידי, שהוא קורס מרכזי בתוכנית הלימודים, הורחב ל־112 שעות (פי שניים משנים קודמות) ויתפרס על פני שתי שנות לימוד.

חגית אליאס, מנכ"לית ארגון מומנטום, ציינה: "אנחנו בתחילתה של מהפכה חשמלית שעתידה לתפוס נפח משמעותי בשנים הקרובות, ודורשת היערכות מקיפה של כל מערכות התשתית".